انجمنهای فارسی اوبونتو
تازه کار => فلسفهٔ اوبونتو، گنو/لینوکس و نرمافزارهای آزاد و متنباز => نویسنده: سید وحید رضا برهانی در 04 امرداد 1388، 04:33 بظ
-
سلام
براي من يك سوالي پيش اومده كه:اگر يك نرم افزار آزاد واپن سورس (مثل همي جي پي ال)يك اشتباه و كار خطايي ازش سر بزنه چطوري بايد از شكايت كرد چون نرم افزار آزاد كه مدام در حال تغيير توسط افراد مختلف در سراسر اينترنت هست مثل مثلا"مايكروسافت نيست كه اگر كسي از ويندوز شكايت داشت سريع از مايكروسافت شكايت كنه؟نمي دونم منظورم رو تونستم بگم يا نه؟
-
سلام
براي من يك سوالي پيش اومده كه:اگر يك نرم افزار آزاد واپن سورس (مثل همي جي پي ال)يك اشتباه و كار خطايي ازش سر بزنه چطوري بايد از شكايت كرد چون نرم افزار آزاد كه مدام در حال تغيير توسط افراد مختلف در سراسر اينترنت هست مثل مثلا"مايكروسافت نيست كه اگر كسي از ويندوز شكايت داشت سريع از مايكروسافت شكايت كنه؟نمي دونم منظورم رو تونستم بگم يا نه؟
درود
معمولاً نرم افزار های آزاد که بدون پشتیبانی عرضه میشه با مسئولیت خود کاربر هست و توزیع کننده مسئولیتی نداره
مگر اینکه شما درخواست پشتیبانی بکنید و ......
در مورد تغییرات
نرم افزار های version control هستند که پروژه های چند developer ای از اون برای اشتراک گذاشتن و ذخیره سوابق استفاده می کنن
مثل SVN - git -CVS -VSS
در این نرم افزار ها تاریخجه ی همه تغییرات نگهداری میشه :)
-
منظورت از «شکایت» چیه؟
من یک نرم افزار می نویسم و به شکل جی پی ال عرضه می کنم. تو اگر دوست داشتی می گیری و کمپایل می کنی و استفاده می کنی و هر مشکلی که بود هم به خودت مربوطه (: ممکنه برنامه من اینقدر باحال و خوب باشه که مثلا دبیان بیاد ببینه خوبه و به درد می خوره و بذاره جزو ریپوزیتوری هاش. حالا هرکسی که دبیان داره (و درنتیجه اوبونتو و کوبونتو و مینت و کرانچ بنگ و ...) هم می تونه اونو با یک دستور مستقیم نصب کنه. در واقع از حالا به بعد این بسته «عضو» دبیان است و اگر نصب کردی و اشکال داشت می تونی به دبیان «شکایت» کنی.. دقت کردی؟ «به» دبیان ! نه «از» دبیان. تو به دبیان شکایت می کنی که این بسته خرابه و کاری که باید رو نمی کنه و ... و اونها هم احتمالا یا درستش می کنن یا از ریپوزیتوری حذفش می کنن.
-
«به» دبیان ! نه «از» دبیان.
+1
اینو خیلی خوب اومدی
-
ممنون از دوستان ولي يك جوري ديگه بگم فرض كنيد كه بنابه دلايلي يك مشكلي در خود نرم افزار بوجود بياد(كه هيچ ربطي به كار بر نداشته باشه)وباعث بروز يك حادثه بشه مثلا"پروندهاي پزشكي يك بيمارستان منتشر بشه خب حالا بيماران از كي بايد شكايت كنند (با فرض اينكه قانونا" اين حق (شكايت)رو داشته باشند)از نرم افزاري كه هر قسمتش توسط يكي نوشته شده كه بيشترين مشخصات دردسترس هم يك ايميله چه جوري توقع رسيدگي مي توان داشت؟ مي دونيد مشكل من اينكه نرم افزار يك خالق داره وتعداد بيشماري(منظورم خيلي زياد نيست منظورم نبود اطلاعات آماري است)توسعه دهنده ونرم افزاري كه ما استفاده مي كنيم معلوم نيست زيردست چند نفر برفته وهركي هم يكمش رو تغيير داده ويك جوري انگار نرم افزار بي صاحبه
-
یعنی چی؟ از کی میخوای شکایت کنی؟ مگه مجبورت کردن ازش استفاده کنی؟ مگه پولی براش دادی که انتظار پشتیبانی داشته باشی؟ اگه مشکلی پیش بیاد هم وظیفهی اخلاقیات اینه که مشکل رو به سازنده اطلاع بدی تا درصورت لزوم تصحیح بشه، یا این که خودت سورسهاش رو دستکاری کنی و مشکلش رو برطرف کنی و اون رو به عنوان نرمافزار جدیدتر منتشر کنی
-
مگه پولی براش دادی که انتظار پشتیبانی داشته باشی؟
این جواب مناسب نیست، من میتونم نرمافزار آزادم رو به شما بفروشم، بدون اینکه تعهدی در مورد پشتیبانی اون کرده باشم و تمام مسئولیت استفاده از اون هم با شما باشه.
درک این موضوع خیلی مهم هستش که موضوع آزادی نرمافزار، کاملاً *مستقل* از مسئلهی قیمت فروش اون نرمافزاره (چه با قیمت زیاد فروخته بشه و چه مجانی در درسترس همه قرار بگیره).
-
براي من يك سوالي پيش اومده كه:اگر يك نرم افزار آزاد واپن سورس (مثل همي جي پي ال)يك اشتباه و كار خطايي ازش سر بزنه چطوري بايد از شكايت كرد چون نرم افزار آزاد كه مدام در حال تغيير توسط افراد مختلف در سراسر اينترنت هست مثل مثلا"مايكروسافت نيست كه اگر كسي از ويندوز شكايت داشت سريع از مايكروسافت شكايت كنه؟نمي دونم منظورم رو تونستم بگم يا نه؟
پیشنهاد می کنم یک بار لایسنس ویندوز (http://www.microsoft.com/windowsxp/eula/home.mspx) رو بخونی، مخصوصا این قسمتش رو:
17. EXCLUSION OF INCIDENTAL, CONSEQUENTIAL AND CERTAIN OTHER DAMAGES. TO THE MAXIMUM EXTENT PERMITTED BY APPLICABLE LAW,
IN NO EVENT SHALL MICROSOFT OR ITS SUPPLIERS BE LIABLE FOR ANY SPECIAL, INCIDENTAL, PUNITIVE, INDIRECT, OR CONSEQUENTIAL DAMAGES WHATSOEVER
(INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, DAMAGES FOR LOSS OF PROFITS OR CONFIDENTIAL OR OTHER INFORMATION, FOR BUSINESS INTERRUPTION, FOR PERSONAL INJURY,
FOR LOSS OF PRIVACY, FOR FAILURE TO MEET ANY DUTY INCLUDING OF GOOD FAITH OR OF REASONABLE CARE, FOR NEGLIGENCE,
AND FOR ANY OTHER PECUNIARY OR OTHER LOSS WHATSOEVER) ARISING OUT OF OR IN ANY WAY RELATED TO THE USE OF OR INABILITY TO USE THE SOFTWARE,
THE PROVISION OF OR FAILURE TO PROVIDE SUPPORT OR OTHER SERVICES, INFORMATON, SOFTWARE, AND RELATED CONTENT THROUGH
THE SOFTWARE OR OTHERWISE ARISING OUT OF THE USE OF THE SOFTWARE, OR OTHERWISE UNDER OR IN CONNECTION WITH ANY PROVISION OF THIS EULA,
EVEN IN THE EVENT OF THE FAULT, TORT (INCLUDING NEGLIGENCE), MISREPRESENTATION, STRICT LIABILITY, BREACH OF CONTRACT OR BREACH OF
WARRANTY OF MICROSOFT OR ANY SUPPLIER, AND EVEN IF MICROSOFT OR ANY SUPPLIER HAS BEEN ADVISED OF THE POSSIBILITY OF SUCH DAMAGES.
اگه لیسانس ویندوز رو تایید کنی، قبول کردی که هر بلایی سرت بیاد حقته ! و حق هرگونه شکایتی رو از خودت گرفتی :-X
-
براي من يك سوالي پيش اومده كه:اگر يك نرم افزار آزاد واپن سورس (مثل همي جي پي ال)يك اشتباه و كار خطايي ازش سر بزنه چطوري بايد از شكايت كرد چون نرم افزار آزاد كه مدام در حال تغيير توسط افراد مختلف در سراسر اينترنت هست مثل مثلا"مايكروسافت نيست كه اگر كسي از ويندوز شكايت داشت سريع از مايكروسافت شكايت كنه؟نمي دونم منظورم رو تونستم بگم يا نه؟
پیشنهاد می کنم یک بار لایسنس ویندوز (http://www.microsoft.com/windowsxp/eula/home.mspx) رو بخونی، مخصوصا این قسمتش رو:
17. EXCLUSION OF INCIDENTAL, CONSEQUENTIAL AND CERTAIN OTHER DAMAGES. TO THE MAXIMUM EXTENT PERMITTED BY APPLICABLE LAW,
IN NO EVENT SHALL MICROSOFT OR ITS SUPPLIERS BE LIABLE FOR ANY SPECIAL, INCIDENTAL, PUNITIVE, INDIRECT, OR CONSEQUENTIAL DAMAGES WHATSOEVER
(INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, DAMAGES FOR LOSS OF PROFITS OR CONFIDENTIAL OR OTHER INFORMATION, FOR BUSINESS INTERRUPTION, FOR PERSONAL INJURY,
FOR LOSS OF PRIVACY, FOR FAILURE TO MEET ANY DUTY INCLUDING OF GOOD FAITH OR OF REASONABLE CARE, FOR NEGLIGENCE,
AND FOR ANY OTHER PECUNIARY OR OTHER LOSS WHATSOEVER) ARISING OUT OF OR IN ANY WAY RELATED TO THE USE OF OR INABILITY TO USE THE SOFTWARE,
THE PROVISION OF OR FAILURE TO PROVIDE SUPPORT OR OTHER SERVICES, INFORMATON, SOFTWARE, AND RELATED CONTENT THROUGH
THE SOFTWARE OR OTHERWISE ARISING OUT OF THE USE OF THE SOFTWARE, OR OTHERWISE UNDER OR IN CONNECTION WITH ANY PROVISION OF THIS EULA,
EVEN IN THE EVENT OF THE FAULT, TORT (INCLUDING NEGLIGENCE), MISREPRESENTATION, STRICT LIABILITY, BREACH OF CONTRACT OR BREACH OF
WARRANTY OF MICROSOFT OR ANY SUPPLIER, AND EVEN IF MICROSOFT OR ANY SUPPLIER HAS BEEN ADVISED OF THE POSSIBILITY OF SUCH DAMAGES.
اگه لیسانس ویندوز رو تایید کنی، قبول کردی که هر بلایی سرت بیاد حقته ! و حق هرگونه شکایتی رو از خودت گرفتی :-X
سلام درسته منم تا اوجايي كه قوانينش اجازه مي ده توقع دارم (پست دومم رو در همين تاپيك بخوانيد) موضوع من نرم افزار آزاده اون فقط يك مثاله
-
سلام درسته منم تا اوجايي كه قوانينش اجازه مي ده توقع دارم (پست دومم رو در همين تاپيك بخوانيد) موضوع من نرم افزار آزاده اون فقط يك مثاله
دوست عزيز، شما با تاييد يك ليسانس، تمام شرايطش رو هم قبول كردين.
يكی از بندهای ليسانس gpl (http://www.gnu.org/licenses/gpl.html) هم اينه كه سازنده های نرمافزار تعهدی نسبت به خسارات احتمالی وارده ندارن. (بند 16)
توی مثال بيمارستان هم مسئول حفاظت از پرونده ها خود بيمارستانه.
-
سلام
درسته حق باشماست
يعني اصلا" توجه نكرده بودم به اين قضيه