انجمنهای فارسی اوبونتو
کمک و پشتیبانی => انجمن عمومی => نویسنده: Arthur Scherbius در 03 خرداد 1399، 06:42 قظ
-
خب من قبلا تو این سایت و جاهای مشابه کلی مطلب خوندم که لینوکس در حالت کلی بهتر از BSD هستش خب یه سوالی برام پیش اومده چرا شرکتایی مثل یاهو میان از BSD برای سرور استفاده می کنن و سونی و مایکروسافت سیستم عامل های کنسولاشون بر اساس BSD هستش(مایکروسافت از ترکیب کد ویندوز با یه بخشی از کرنل BSD او اس ایک باکس رو ساخته و سونی هم این نسل ۸ و نسل بعد هم از بی اس دی استفاده می کنه)؟ خب چرا از لینوکس استفاده نکردن؟
-
به دلیل مجوز اونها که اجازه میده کدها رو تغییر بدن بدون اینکه نیاز داشته باشند تغییرات رو به جامعه ارائه بدن. احتمالا یکی از دلایلی که پیشرفت BSDها نسبت به گنو-لینوکس بسیار کمتره، همین مجوز اونهاست.
-
چون گنو و لینوکس تا حد خیلی زیادی جلوی سواستفادهها رو میگیرن.
-
لینوکس تحت لیسانس GPL هست و این لیسانس سورس نرم افزار رو در اختیار بقیه قرار میده تا بتونند در بهبود اون نرم افزار کمک کنند یا اینکه فورکی از اون نرم افزار رو برای مقاصد خاص تهیه کنند اما این لیسانس اجازه نمیده اون فورک تحت لیسانس دیگه ای منتشر بشه ، بلکه پروژه منشعب شده هم باید تحت لیسانس gpl باشه.
اما لیسانس bsd این محدودیت رو نداره و برای همین شرکت اپل هم از هسته BSD برای ساخت هسته سیستم عامل خودش استفاده کرده نه لینوکس.
-
صحبت های دوستان درسته
ولی امنیت هم نقش اساسی داره
-
از نظر امنیتی، لینوکس به خاطر داشتن جامعهٔ کاربری بزرگتر، وضع بهتری داره.
-
چون گنو و لینوکس تا حد خیلی زیادی جلوی سواستفادهها رو میگیرن.
منتشر نکردن کد هایی که روی کنسولا استفاده می شن سواستفاده نیست.
اگه کد ها رو منتشر کنن همه می تونن از اون استفاده کنن در واقع راحت رو PC استفاده کننش خب اون موقع خرید کنسول چه سودی داره؟
چیزی که باعث می شه کنسول ها رو به جای PC بخرن بازی ها ی انحصاری شه.
در واقع اگه کد ها رو منتشر کنن دیگه کمپانی ها برا کنسول های اونا بازی نمی سازن چون خیلی راحت بازی کرک می شه
-
منتشر نکردن کد هایی که روی کنسولا استفاده می شن سواستفاده نیست.
اگه کد ها رو منتشر کنن همه می تونن از اون استفاده کنن در واقع راحت رو PC استفاده کننش خب اون موقع خرید کنسول چه سودی داره؟
چیزی که باعث می شه کنسول ها رو به جای PC بخرن بازی ها ی انحصاری شه.
در واقع اگه کد ها رو منتشر کنن دیگه کمپانی ها برا کنسول های اونا بازی نمی سازن چون خیلی راحت بازی کرک می شه
این قضیه ربطی به باز یا بسته بودن کد نداره. حتا برنامههای رمزنگاری قابل استفاده هم همه نرمافزار آزادن. طراحی کنسولها هم چیز ناشناختهای نیست و همه میدونن داره چهطوری کار میکنه. این که میشه بازیهای پلیاستیشن ۲ رو میشه روی PC بازی کرد، دلیلش این نیست که کدی داده شده، اینه که سربار شبیهسازی نرمافزاری اون ساختار، روی سختافزارهای فعلی ما، به قدری هست که بشه بازی رو انجام داد.
-
منتشر نکردن کد هایی که روی کنسولا استفاده می شن سواستفاده نیست.
اگه کد ها رو منتشر کنن همه می تونن از اون استفاده کنن در واقع راحت رو PC استفاده کننش خب اون موقع خرید کنسول چه سودی داره؟
چیزی که باعث می شه کنسول ها رو به جای PC بخرن بازی ها ی انحصاری شه.
در واقع اگه کد ها رو منتشر کنن دیگه کمپانی ها برا کنسول های اونا بازی نمی سازن چون خیلی راحت بازی کرک می شه
این قضیه ربطی به باز یا بسته بودن کد نداره. حتا برنامههای رمزنگاری قابل استفاده هم همه نرمافزار آزادن. طراحی کنسولها هم چیز ناشناختهای نیست و همه میدونن داره چهطوری کار میکنه. این که میشه بازیهای پلیاستیشن ۲ رو میشه روی PC بازی کرد، دلیلش این نیست که کدی داده شده، اینه که سربار شبیهسازی نرمافزاری اون ساختار، روی سختافزارهای فعلی ما، به قدری هست که بشه بازی رو انجام داد.
نرم افزار های رمز نگاری فرق داره و مثالی هم که شما زدین مال ۲۰ سال پیشه که هم سیستم عاملش لینوکس یلو داگ بود
-
نرم افزار های رمز نگاری فرق داره و مثالی هم که شما زدین مال ۲۰ سال پیشه که هم سیستم عاملش لینوکس یلو داگ بود
ربطی به توزیع Yellow Dog نداره، چون سیستمعاملش Yellow Dog نبود، بلکه میشد Yellow Dog رو روش نصب کرد.
در واقع اگه کد ها رو منتشر کنن دیگه کمپانی ها برا کنسول های اونا بازی نمی سازن چون خیلی راحت بازی کرک می شه
به این موضوع هم ربطی نداره، چون DRM توی کرنل اونها پیادهسازی نشده. چیز اصلیای که توی کرنل هست و عموما تغییرش میدن، درایورهای سختافزاریه.