انجمنهای فارسی اوبونتو
کمک و پشتیبانی => برنامهسازی => نویسنده: molavy در 16 آذر 1386، 12:11 قظ
-
ادیتور سورنا با هدف ساخت ابزارهای لازم برای ساخت بازی و کسب دانش آن برای استفاده در موتور خودمان نوشته شد .
سورنا با زبان برنامه نویسی C++ نوشته شده و از کامپایلر MSVC++ 2005 استفاده شده است .
سورنا از 8 ماه پیش شروع به نوشتن شده و تا الان 3 نسخه داشته است و تصویر نشان دهنده نسخه 0.2.3 سورنا است که شامل 17000 خط کد می باشد .
GUI سورنا با GTK نوشته است و همین باعث می شود تا سورنا در ویندوز ، لینوکس ، مکینتاش و سیستم عامل های دیگر نیز اجرا شود .
هسته سورنا موتور گرافیکی IRRLICHT 1.2 می باشد و در حال حاضر می توان هر موتور گرافیکی دیگری را جایگزین آن کرد .
می توان از سورنا برای طراحی مراحل یک بازی بهره برد ولی هوش مصنوعی و فیزیک و صدا به عهده خود شما خواهد بود .
در مورد مزیتهای سورنا می توان به سیستم UNDO- REDO سورنا اشاره کرد که تا 20 مرحله این کار را انجام می دهد و قابل افزایش به 1000 مرحله نیز می باشد .
مزیت دیگر آن ساده بودن آن است و در عرض چند دقیقه کار با آن را یاد خواهید گرفت . از مزیتهای دیگر آن می توان به سیستم Move Rotate Scale منحصر به فرد سورنا اشاره کرد که کاربر را قادر می سازد به راحتی اشیاء را جابجا تغییر اندازه و چرخش بدهد .
به دلیل رایگان بودن سورنا طرف دارهای بسیاری برای آن در دنیا وجود دارد طوری که بعد از انتشار نسخه اول سورنا و قرار دادن لینک دانلود در سایت اختصاصی سورنا تنها در هفته اول 800 دانلود از تمام قاره های دنیا به ثبت رسیده بود و ترافیک سایت سورنا اشباع شده بود .
سورنا در سایتهای معتبر خارجی به ثبت رسیده از جمله sourceforge.net - irrlicht- wiki
و در آخر امیدواریم که در ادامه راه و هدفمان بتوانیم سورنا را با موتور ایرانی و قابلیتهای بسیار بیشتر به جهان عرضه کنیم و افتخار می کنیم که نام سردار بزرگ ایرانی را برای محصول ایرانی خود انتخاب کردیم .
http://sourena.gamedev.ir/
(http://sourena.gamedev.ir/sourena2.gif)
وسعه دهندگان :
1- حسن مهدی اصل
(برنامه نویس و طراح GUI)
mehdi_2190@yahoo.com
2- علی اکبر محمدی
(برنامه نویس و طراح GUI)
kocholsoft@yahoo.com
3- مصطفی صولتی
(برنامه نویس و مدل ساز)
mostafa.solati@gmail.com
-
سلام،
=D> احسنت!
چند نکته:
۱) licenseش چیه؟ (آزاد/بازمنبع هست یا نه؟)
۲) صرف استفاده از +GTK برای GUI باعث نمیشه برنامه portable باشه (هر چند کمک میکنه!).
۳) شما با استفاده از کامپایلر مایکروسافت، تضمین کردید که این برنامه به این سادگیها به platformهای دیگه port نشه! مثلاً میشد از MinGW استفاده کنید و مثلاً برای IDE از Eclipse یا Code::Blocks.
خداوند خیرتان دهاد. :)
-
سوء تفاهم پیش نیاد
من کوچیک تر از اونم که همچین کارایی بکنم
بهتر بود به عنوان خبر رو هم اضافه می کردم تا این سوء تفاهم پیش نیاد
من نکاتی رو که شما گفتید به این دوست عزیز حتما منتقل میکنم
و سعی میکنم نتیجه کار رو حتما منعکس کنم
منبع اصلی خبر اینجا بود
http://www.persian-designers.com/forum/viewtopic.php?t=2569
-
فعلا لایسنس رایگان داره ولی در آینده سورس باز خواهد شد.
درسته ولی اون موقع (موقع شروع کار ) GTK بهترین انتخاب برای ما در برابر MFC بود . ولی خوب GTK هم خیلی کار راه انداز و خوبه ولی خوب تو نصبش کمی کاربر رو اذیت می کنه .
سعی شده کلا از ویا بهتر بگم کمتر از کلمات کلیدی کامپایلر مایکروسافت تو کدها استفاده بشه و فقط از کلاسهای مربوط به پنجره های لود و ذخیره مایکروسافت استفاده شده و بقیه روی هر کامپایلری با کمی کار کد نویسی کار خواهد کرد . به طور مثال از کد #pragma once به همین منظور استفاده نشده و از کد معادل استفاده شده.
هر سوال دیگه ای که باشه در حد توان جواب خواهم داد .
موفق باشید .
-
خدا خیرت بده مولوی جان :)
-
بسی خرسند گشتیم