انجمنهای فارسی اوبونتو
جامعه کاربران => پیشنهادات و انتقادات => نویسنده: کیان در 18 اردیبهشت 1392، 11:31 قظ
-
تاپیک با عنوان بد! (تازه کار و حرفه ای نمی شناسه)
تاپیک با سوال نامفهوم!
تاپیک با اطلاعات ناقص که از سوی کاربران با تجربه باز شده باشه!
تاپیک با موضوع های الکی که از فرهنگ انجمنهای زرد فارسی منشا می گیره و کاربران تازه کار با خودشون به این انجمن میارن!
وووو
@دوستان
تا زمانی که مدیران اصول اولیه رو یاد بگیرند، مجبوریم خودمون برخورد کنیم! لطفا به تاپیک هایی که معیارهای لازم برای یک سوال خوب رو نداره، جواب ارسال نکنید و متن زیر رو توی تاپیک جا بذارید:
این تاپیک معیارهای یک سوال خوب در انجمن اوبونتو ایران را ندارد: http://forum.ubuntu.ir/index.php?topic=8731.0
نکته: از اینکه یک تاپیک، سوالش رو داره بد مطرح می کنه باید مطمئن باشید!
توضیح: راهنمایی فردی که سوالش رو بد مطرح کرده، به اینکه پستش رو اصلاح کنه و روی همون سوال توضیح بیشتری بده نشون داده که فایده نداره و بار آموزشی (آموزش رفتار کاربری) نداره و مهم تر تلف کردن وقت کاربرهای جواب دهنده است! برخورد باید کوبنده باشه بدون تفاوت قائل شدن بین کاربر تازه کار و کهنه کار.
لطفا اگر تاپیکی عنوان بد داشت و یا سوال جزییات کامل رو نداشت به نوع تذکر بالا بسنده کنید و جواب سوالش رو ندید. جواب دادن به سوال بد یعنی تایید کار بد و تشویق بقیه به تکرار اون
-
این طوری هم نمیشه
اگر طرف اشتباه کرده مثلا عنوان تاپیک مناسب قرار نداده و شما این اخطار را بهش دادی
این تاپیک معیارهای یک سوال خوب در انجمن اوبونتو ایران را ندارد: http://forum.ubuntu.ir/index.php?topic=8731.0
و دیگر به این سوال جواب هم نمی دی طرف باید بیاد دوباره یک تاپیک دیگه برای سوالش ایجاد کنه؟
یا بهتره همون تاپیک اصلاح بشه و بعد جواب داده بشه
----------------------------------------------
به نطر من درمورد تاپیکهای با عنوان نامفهوم به فرد تذکر بدهیم که تاپیک را اصلاح کند و بعد اصلاح جواب را بدهیم و در مورد تاپیکهای نامربوط به او بونتو و متن باز مثل سوال در مورد داس یا خواستن جواب تمرین کلاس هیچ پاسخی ندهیم حال اگه مدیریت قفلش هم نکنه فرقی نداره
-
و دیگر به این سوال جواب هم نمی دی طرف باید بیاد دوباره یک تاپیک دیگه برای سوالش ایجاد کنه؟
بله! چه اشکالی داره اگر مجبور باشه تاپیک جدید باز کنه؟ اگر باز سوالش رو خوب نپرسید تاپیک قفل بشه تا بالاخره یاد بگیره سوال خوب بپرسه!
یا بهتره همون تاپیک اصلاح بشه و بعد جواب داده بشه
این یعنی پاداش دادن به طرف و تلف کردن وقت خودمون
باید مطمئن باشید که یک سوا ل بده، مثل همون سوال مربوط به بچ-فایل (http://forum.ubuntu.ir/index.php/topic,64672.msg534377.html#msg534377)! مثلا سوال زیر سوال بدی نیست و باید از طرف بخواهید که با روش های پیشنهادی شما (مثلا اجرای کلمنتاین از ترمینال و بررسی خروجی)، اطلاعات بیشتری در اختیار بذاره! عنوان تاپیک هم با موضوع تاپیکش هم خوانی داره: http://forum.ubuntu.ir/index.php/topic,64697.0.html
برای آشنایی کاربرها با سوال خوب و بد، می تونید مثال هایی رو پیدا کنید و بگید چرا تاپیک خوبه و چرا بده؛ مثال:
http://forum.ubuntu.ir/index.php/topic,32612.msg534502.html#msg534502 => بالا آوردن تاپیک های قدیمی بده و در انجمن های معروف خارجی مثل ubuntuforums.org به محض آپ شدن یک تاپیک قدیمی، توسط ناظرها قفل میشه
به نطر من درمورد تاپیکهای با عنوان نامفهوم به فرد تذکر بدهیم که تاپیک را اصلاح کن
تذکر دادن سلیقه ای میشه و هر کس یک سبک و لحنی داره که می تونه مشکلات بعدی پیش بیاره! کار باید یکپارچه انجام بشه: http://forum.ubuntu.ir/index.php/topic,60722.msg533537.html#msg533537
در اصل این کار رو مدیریت باید انجام بده و ما فقط باید از دکمه گزارش به مدیر استفاده کنیم. اما چون مدیرها این چیزا رو بلد نیستند و ادم های مهربونی هستند، تا یک مدت خودمون این کار رو انجام می دیم!
-
کلا نفس کار خوبه که یه جوری با تاپیک های بی کیفیت مقابله کنیم ، نظر من اینه که مطلب عنوان شده (همون سوال که بد پرسیده شده رو)+عنوانش نقل قول کنیم و سپس لینک
این تاپیک معیارهای یک سوال خوب در انجمن اوبونتو ایران را ندارد: http://forum.ubuntu.ir/index.php?topic=8731.0
رو بزاریم .
-
این بهتر نیست برای پیوند دادن؟ http://wiki.ubuntu.ir/SmartQuestions
-
این بهتر نیست برای پیوند دادن؟ http://wiki.ubuntu.ir/SmartQuestions
بله
اما لطفا کاری کنید که تذکرها از سوی مدیریت باشه که اعتراض به دنبال نداشته باشه: http://forum.ubuntu.ir/index.php/topic,64622.msg534532.html#msg534532 قفل شدن تاپیک، جلوی اعتراض ها رو می گیره.
به هر حال برای آموزش مدیران/ناظران که با اصول اولیه مدیریت انجمن ها آشنا بشن، این کار «جواب ندادن به تاپیک های بد» بهتره تا مدتی توسط کاربرا ادامه پیدا کنه :)
-
کیان جان من با تمام پستهایی که چند وقته داری با این موضوع ایجاد میکنی موافقم. فقط بیا و یه کاری بکن. الان ذیل چند تاپیک مختلف مطالبی نوشتی و مرتب جاهای مختلف لینکشون کردی به هم. همین پست رو اگه ویرایش کنی و تمام پیشنهاداتتو بنویسی خوبه. خودم از این به بعد هم این لینک سؤال هوشمندانه رو پایهام هم گزارش به مدیر برای قفل کردنو.
-
معمولاً کسی از عمد سؤالش رو بد نمیپرسه. وقتی کسی پرسشش رو بد میپرسه، برای دیگران سختتر میشه که پاسخ بدهند، یا رغبت نمیکنند که پاسخ بدهند. بنابراین اون شخص با پاسخنگرفتن یا دیرپاسخگرفتن خودبهخود نتیجهش رو میبینه. من اگه یه وقتی بخوام پاسخ کسی رو بدم، اگه دیدم سؤال رو خیلی بد پرسیده، بیخیال میشم و میرم سر تاپیک بعدی. ولی اگه حال داشته باشم، راهنماییش میکنم. بنابراین به طور آماری اون شخص داره ضرر میکنه. واسه همین به نظر من لازم نیست آگاهانه این جور افراد رو بایکوت کنیم.
حالا گذشته از این، من که در ویکیپدیای فارسی هم مینویسم، دیدم که اونجا هم از این جور مشکلات دارن. دو تا رهنمود در این باره در وپ فارسی هست که شاید دیدنش براتون جالب باشه:
ویکیپدیا:لطفاً با چماق به استقبال تازهواردها نروید (https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%88%DB%8C%DA%A9%DB%8C%E2%80%8C%D9%BE%D8%AF%DB%8C%D8%A7:%DA%86%D9%85%D8%A7%D9%82)
ویکیپدیا:کله دیگران را نکنید (https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%88%DB%8C%DA%A9%DB%8C%E2%80%8C%D9%BE%D8%AF%DB%8C%D8%A7:%DA%A9%D9%84%D9%87_%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D8%B1%D8%A7_%D9%86%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF)
-
با آقای امیر مسعود موافقم. بهترین کار اینه که به این سوالات جواب داده نشه. این دقیقا کاری هست که توی همه انجمنها و میلینگ لیستها انجام میشه و این طوری کسی که سوال پرسیده خود به خود مجبور میشه جستجو کنه. جملاتی مثل «این تاپیک معیارهای یک سوال خوب در انجمن اوبونتو ایران را ندارد» کاملا از ادب بدور هست و باعث میشه کاربران فکر کنن این انجمن ظرفیت کافی برای سوال پرسیدن رو نداره. تازه امروز هم توی یکی دو تا تاپیک این کار انجام شد که نتیجش جالب نبود.
-
معمولاً کسی از عمد سؤالش رو بد نمیپرسه. وقتی کسی پرسشش رو بد میپرسه، برای دیگران سختتر میشه که پاسخ بدهند، یا رغبت نمیکنند که پاسخ بدهند. بنابراین اون شخص با پاسخنگرفتن یا دیرپاسخگرفتن خودبهخود نتیجهش رو میبینه. من اگه یه وقتی بخوام پاسخ کسی رو بدم، اگه دیدم سؤال رو خیلی بد پرسیده، بیخیال میشم و میرم سر تاپیک بعدی.
این کافی نیست! کاربر متوجه نمیشه که اشتباهاش چی بوده و ممکنه تاپیک رو به نحوهای مختلف up کنه. به علاوه اینکه بالاخره یکی پیدا میشه که تو اون تاپیک جواب بده و این باعث میشه که اشتباه کاربر پنهان بمونه و الگو بشه همینطور که الان الگو است! مشکل وقتی زیاد میشه که کاربرهای باتجربه و مدیران خودشون نمی دونند که نباید به سوال بد جواب بدن و حتی سوال کننده رو تشویق می کنند!
ولی اگه حال داشته باشم، راهنماییش میکنم. بنابراین به طور آماری اون شخص داره ضرر میکنه.
این یعنی پاداش دادن که بدترین کار ممکنه، سوال کننده چون تنبیه نشده همیشه به خودش میگه من سوالم رو می پرسم و بقیه کم کم توی مسیر سوالم رو تکمیل می کنند، پس من فقط کافیه بگم گرافیک نصب نیست، بقیه میان و چیزایی که لازمه به سوال اضافه کنم و رو بهم میگن! این واقعیته و داره همین اتفاق توی فروم می افته >:(
حالا گذشته از این، من که در ویکیپدیای فارسی هم مینویسم، دیدم که اونجا هم از این جور مشکلات دارن. دو تا رهنمود در این باره در وپ فارسی هست که شاید دیدنش براتون جالب باشه:
ویکیپدیا:لطفاً با چماق به استقبال تازهواردها نروید (https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%88%DB%8C%DA%A9%DB%8C%E2%80%8C%D9%BE%D8%AF%DB%8C%D8%A7:%DA%86%D9%85%D8%A7%D9%82)
ویکیپدیا:کله دیگران را نکنید (https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%88%DB%8C%DA%A9%DB%8C%E2%80%8C%D9%BE%D8%AF%DB%8C%D8%A7:%DA%A9%D9%84%D9%87_%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D8%B1%D8%A7_%D9%86%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF)
متاسفانه ما هنوز رفتار کاربری بلد نیستیم. همون رفتاری که باید توی یک فروم انجام بدیم، می ریم توی کامنتهای یک وبلاگ انجام می دیم. رفتاری که توی ویکی باید انجام می دیم به عنوان قاعده سعی می کنیم توی فروم انجام بدیم. رفتارمون در شبکه های اجتماعی رو به سطح فروم ها می کشیم و بعضی وقتها فروم رو با چت اشتباه می گیریم. این ها همه الگو های متفاوتی هستند.
فرهنگ اشتباه اینجا از فروم های دیگه فارسی برداشت شده که جون می کنند تا تعداد کاربرهاشون بالا بره و رنک بگیرند و پول دربیارند. اینجا یک فروم بحث و سوال و جوابه و رفتار نامناسب تحمل نمی شه!
شما برو یک کاربر جدید توی ubuntuforums.org بساز و توی یک تاپیک مربوط به ۸ ماه پیش که مربوط به گرافیکه بگو گرافیکت خرابه، ببین با شمایی که توی جمع اونها تازه کاری چه برخوردی می کنند!
بهترین کار اینه که به این سوالات جواب داده نشه
امکان پذیر نیست و واقعیت فروم میگه که باید اعلام بشه به تاپیک نباید جواب داده بشه و تاپیک قفل بشه.
مگر اینکه حقیقتا همه رعایت کنند و جواب ندند که به نظر من همیشه چندتا خوشحال (که خودشون رفتار درست رو یاد نگرفتند) پیدا می شن و جواب می ذارن. مثال: http://forum.ubuntu.ir/index.php/topic,64622.msg534797.html#msg534797
بعضی از سوالها ماهیتا باد تاپیکشون قفل بشه:
سوالهای تکراری که قبلا جواب داده شده
سوالهایی که به اوبونتو و فروم مربوط نیست
سوالهای که در ادامه تاپیک های قدیمی پرسیده می شن
سوالهای کلی که طرف می خواد یاد بگیره که مثلا Gnome یعنی چی؟! باید تاپیک قفل و اعلام بشه که بره سرچ کنه!
منظور از سوال مثالهای بالا است! هنوز فکر می کنید در برابر این سوالها باید مثل رفتاری که ویکی پدیا برای خودش تهیه کرده، اینجا رفتار بشه؟
این دقیقا کاری هست که توی همه انجمنها و میلینگ لیستها انجام میشه
:o
انجمن و میلینگ-لیست دو تا چیز متفاوت هستن و دو نوع برخورد متفاوت در اونها روی می ده. روش رفتار توی اونها ربطی به هم نداره!
این طوری کسی که سوال پرسیده خود به خود مجبور میشه جستجو کنه.
این اتفاق نمی افته چون تا حالا نیفتاده.
جملاتی مثل «این تاپیک معیارهای یک سوال خوب در انجمن اوبونتو ایران را ندارد» کاملا از ادب بدور هست و باعث میشه کاربران فکر کنن این انجمن ظرفیت کافی برای سوال پرسیدن رو نداره.
پس تا حالا askubuntu.com نباید تا حالا یک کاربر هم می داشت! خیلی مودبانه است و وقتی الگو و استاندارد بشه، اعتراضی وجود نداره! کلیت ایده مهمه، جملات رو میشه تغییر داد.
تازه امروز هم توی یکی دو تا تاپیک این کار انجام شد که نتیجش جالب نبود.
نتیجه جالب چیه؟ نتیجه خیلی هم قابل انتظار و در راستای هدف بود! مخصوصا اگر تاپیک ها قفل می شد.
-
پس تا حالا askubuntu.com نباید تا حالا یک کاربر هم می داشت! خیلی مودبانه است و وقتی الگو و استاندارد بشه، اعتراضی وجود نداره! کلیت ایده مهمه، جملات رو میشه تغییر داد.
کیان عزیز، من در این مورد اتفاقاً فکر میکنم که جملهها در این مورد خیلی مهم هستند. همین پیشنهاد رو اگه با جملهبندی متفاوتی میگذاشتی شاید من بهشدت باهاش موافق میبودم. مثلاً اگر بتونیم الگوهای آمادهای بسازیم که مثلاً
- این تاپیک مشابه تاپیک شمارهٔ فلان است و پیشتر پرسیده شده. این تاپیک قفل میشود. لطفاً بحث را در تاپیک فلان ادامه دهید.
- این تاپیک عنوان مناسبی ندارد. لطفاً عنوان را مطابق قوانین انجمن (لینک) اصلاح کنید.
- این تاپیک جزئیات مشکل را شرح نداده است. لطفاً در پرسش خود جزئیات مربوطه را بنویسید. برای اطلاعات بیشتر اینجا (لینک) را ببینید.
باز هم از وپ فارسی مثال میزنم. مثلاً مقالهٔ استیون هاوکینگ (https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%88%D9%86_%D9%87%D8%A7%D9%88%DA%A9%DB%8C%D9%86%DA%AF) رو ببینید. چند جای مختلف مقاله الگوهای مختلفی چسبونده شده (لحن نامناسب، بدون منبع، نیاز به تمیزکاری). این الگوها هم مطلب رو میرسونند و هم کار به فحشکاری نمیرسه.
در این صورت فکر کنم خیلی خیلی بهتر از اینی بشه که نوشته بودی. نکته اینجاست که کاربر نباید حس کنه یه آدم مثل آقابالاسر ازش ایراد گرفته، بلکه باید ظاهر پیغام یه جوری باشه که انگار به طور اتوماتیک ایجاد شده. و متن پیام هم باید دقیق، با لحن خنثی، و محترمانه باشه. الان که فکر میکنم، با این پیشنهاد خیلی موافقم، فقط باید لحن یه کم عوض بشه. در این صورت خیلی برای انجمن مفید خواهد بود.
-
میدونم اکثرتون با آقای کیان دوستید و حرفهای من تازه وارد رو قبول نمیکنید. ولی لازم دیدم اینها رو بگم
من واقعن متوجه این رویه پرخاشگرانه آقای کیان نمیشم.ایشون به خیال خودش میخواد قاطع و بیتعارف برخورد کنه اما این وسط به خاطر لحن و شیوه نادرست برخوردش حس بیاحترامی رو القا میکنه و گاهن کاربرها رو آزرده میکنه. در اینکه بحث ایشون که نظم و ترتیبه فرومه چیز خوبیه شکی نیست، اما شیوهی پیاده سازی این مساله توسط ایشون تحریکآمیز و خشنه. جناب کیان مثل استادایی میمونه که تازه از فرنگ اومدن ایران و میخوان هرچی اون طرف دیده رو اینجا پیاده کنه، با این تفاوت که اینجا ایرانه با شرایط و اقتضای خاص خودش. ایشون که مرغش یک پا داره، ولی سایر عزیزان اگر خواستید اشتباه بودن سبک پرسش یک نفر رو تذکر بدید، ماشینی برخورد نکنید، قدری نرمتر هم میشه تذکر داد ضمن اینکه تاثیرش هم بیشتره. رفتار و گفتار آقای کیان مصداق عبارت دفع حداکثریه. این احساس مسئولیت ایشون قابل تقدیره اما نه وقتی که این آقا طوری صحبت میکنه که انگار فرومی که متعلق به همه است جز اموال شخصیشونه.
-
این روش نسبتا خوبه ولی یه مشکلی که هست اینه که تازه کارها یه سیستم جستجوی قوی و در حد انجمن ندارن و باید دست به دامن گوگل بشن. گوگل هم که پستهای جدید رو نمیاره. این میشه که من تازه وارد که در به در باید توی گوگل بچرخم برای جواب سوالم، راه راحتتر رو این میبینم که بیام سوال بپرسم، حالا شاید این سوال ۱۰ بار دیگه هم پرسیده شده باشه.
به نظرم اگه مدیران و کسانی که به کد این انجمن دسترسی دارن یه ۴ ۵ روز وقت بزارن و سیستم جستجوی انجمن رو یه سر و سامونی بهش بدن (حداقل به صورت خیلی پایه ای کار کنه و بدون ارور باشه) خیلی از مشکلات حل میشه.
-
من واقعن متوجه این رویه پرخاشگرانه آقای کیان نمیشم.
نیاز به چند ماه وقت داری!
برخوردش حس بیاحترامی رو القا میکنه و گاهن کاربرها رو آزرده میکنه.
حس خودت رو تعمیم نده.
با این تفاوت که اینجا ایرانه با شرایط و اقتضای خاص خودش
شرایط و اقتضاش چیه؟
ماشینی برخورد نکنید، قدری نرمتر هم میشه تذکر داد ضمن اینکه تاثیرش هم بیشتره.
باید با یک استاندارد ماشینی برخورد انجام بگیره: http://forum.ubuntu.ir/index.php/topic,60722.msg533537.html#msg533537
اگر نرم افزار این انجمن امکانش رو داشته باشه دیگه چه بهتر که توسط ماشین انجام بگیره!
این احساس مسئولیت ایشون قابل تقدیره اما نه وقتی که این آقا طوری صحبت میکنه که انگار فرومی که متعلق به همه است جز اموال شخصیشونه.
دقیقا!
این حس رو دارم که اینجا خونه م هست.
کیان جان من با تمام پستهایی که چند وقته داری با این موضوع ایجاد میکنی موافقم. فقط بیا و یه کاری بکن. الان ذیل چند تاپیک مختلف مطالبی نوشتی و مرتب جاهای مختلف لینکشون کردی به هم. همین پست رو اگه ویرایش کنی و تمام پیشنهاداتتو بنویسی خوبه. خودم از این به بعد هم این لینک سؤال هوشمندانه رو پایهام هم گزارش به مدیر برای قفل کردنو.
گوش شنوایی نیست و بعد طبق روال (اصل) طبیعی باید ساعت ها وقت بذارم!
روال طبیعی می گه: از خودت دفاع کن
به نظرم اگه مدیران و کسانی که به کد این انجمن دسترسی دارن یه ۴ ۵ روز وقت بزارن و سیستم جستجوی انجمن رو یه سر و سامونی بهش بدن (حداقل به صورت خیلی پایه ای کار کنه و بدون ارور باشه) خیلی از مشکلات حل میشه.
+۱
http://forum.ubuntu.ir/index.php/topic,58137.0.html
-
توضیح: سوال بد، نه تازه کار!
سوال بد رو تو این انجمن هر فردی می تونه بپرسه و تازه کار-حرفه ای نمی شناسه. کمتر تاپیکی پیدا می کنید که عنوان اون بیشتر از 5 کلمه باشه!
-
من در این موردبا تجربهی چندسالهی حضور در این انجمن، با روش کیان موافقترم. ولی حیف که از اونجا که حتماً متوجّه شدید جدیداً به خاطر یه سری مسائل شخصی نمی رسم زیاد در بحثها شرکت کنم.
در واقع رفتار کیان نسبت به رفتار سجّاد وقتی ما تازهکار بودیم خیلی نرمتره و من به جرآت میتونم بگم اگه روش برخورد سجّاد این قدر سختگیرانه نبود، سواد من حتا از این مقدار ناچیز الآن هم خیلی خیلی کمتر بود.