انجمنهای فارسی اوبونتو
کمک و پشتیبانی => راهنماها، نکات و ترفندها => نویسنده: robotic در 10 امرداد 1392، 05:20 بظ
-
این نوشته برای تازه کاران در لینوکس است. شما که کاربلد هستید لطفا وارد نشوید!
ابتدا باید امکانات اولیه نظیر کامپایلر ، محیط برنامه نویسی و ... نصب شود.
برای این منظور ابتدا مخازن خود را با دستور زیر به روز کنید.
sudo apt-get update
هر وقت کلمه عبور خواست وارد کنید
سپس اولین پکیج های مورد نیاز را با دستور زیر دانلود کنید
sudo apt-get install build-essential subversion cmake cmake-gui cmake-qt-gui cmake-curses-gui
اکنون لازم است یک محیط برنامه نویسی انتخاب کنید. من در این جا محیط qtcreator را پیشنهاد می دهم. با دستور زیر این محیط را می توانید نصب کنید.
sudo apt-get install qt-sdk
اگر نمی خواهید می توانید از kate در کوبونتو و یا gedit در اوبونتو استفاده کنید. اما این کار مثل این می ماند که در ویندوز برنامه ها را با notepad بنویسید. با این که می شود اما چندان جالب نیست.
پس از نصب موارد فوق به پست بعد مراجعه نمایید.
-
پوشه ای که می خواهید در آن برنامه بنویسید را ایجاد کنید.
سپس دو فایل زیر را ایجاد کنید و موارد نوشته شده را کپی کنید.
main.cpp
#include <iostream>
int main()
{
std::cout << "Hello CMake world!\n";
return 0;
}
CMakeLists.txt
cmake_minimum_required(VERSION 2.8)
project(MyProject)
add_executable(first main.cpp)
اکنون وارد ترمینال شوید. به پوشه ای که برنامه را نوشتید بروید. سپس با دستور زیر به پوشه ای جهت قرار گرفتن فایل اجرایی بسازید. در این جا من نامه پوشه را build می گذارم شما هر چی می خواهید بگذارید.
mkdir build
سپس وارد پوشه ساخته شده شوید.
cd build
اکنون باید به cmake بگوییم خودش را آماده کند
cmake ..
سپس باید بگوییم آن را بسازد.
make
اکنون برنامه شما کامپایل شده است. جهت اجرای برنامه دستور زیر را بزنید
./first
در این جا first را زدیم چون به cmake گفته بودیم اسم فایل اجرایی را cmake بگذار.
همچنین گفته بودیم main.cpp اسم فایل برنامه است.
بنابراین شما می توانید اسم فایل برنامه و اسم خروجی را عوض کنید برای این کار باید فایل CMakeLists.txt را اصلاح کنید.
-
اکنون یکم پیشرفته ترش می کنیم.
Qt دارای یک سری کتاب خانه اضافی است که امکان نوشتن برنامه گرافیکی را می دهید.
یک فولدر دیگر بسازید و فایل های زیر را در آن ایجاد کنید.
main.cpp
#include <QApplication>
#include <QLabel>
int main(int argc, char *argv[])
{
QApplication a(argc, argv);
QLabel w("Hello Qt & CMake world!");
w.show();
return a.exec();
}
CMakeLists.txt
cmake_minimum_required(VERSION 2.6)
project(qt_cmake)
find_package(Qt4 REQUIRED)
include(${QT_USE_FILE})
add_executable(qt_cmake WIN32 main.cpp)
target_link_libraries(qt_cmake ${QT_LIBRARIES})
ادامه اش مشابه برنامه قبل است. یعنی اول با ترمینال به پوشه برنامه بروید و خط به خط کد زیر را را وارد کنید
mkdir build
cd build
cmake ..
make
./qt_cmake
شما موفق شدید اولین برنامه گرافیکی خود را نیز کامپایل کنید.
از این جا به بعد دیگر با خودتان ...
-
برای آشنایی با زبان سی پلاس پلاس یه پی دی اف زیر مراجعه کنید
http://www.cplusplus.com/files/tutorial.pdf
برای آشنایی بیشتر با cmake به آدرس های زیر مراجعه کنید.
http://www-flc.desy.de/ldcoptimization/documents/talks/CMake_Tutorial.pdf
http://noulard.name/CMake/CMake-tutorial-8feb2012.pdf
http://mathnathan.com/2010/07/getting-started-with-cmake
http://www.cmake.org/cmake/help/cmake_tutorial.html
http://www.bruno.abinader.com.br/2012/04/11/how-cmake-simplifies-the-build-process-part-1-basic-build-system
برای آشنایی بیشتر با کتاب خانه های گرافیکی Qt به آدرس زیر بروید و ویدپو های آموزشی آن را ببینید
http://www.voidrealms.com/tutorials.aspx?filter=qt
-
اگر نمی خواهید می توانید از kate در کوبونتو و یا gedit در اوبونتو استفاده کنید. اما این کار مثل این می ماند که در ویندوز برنامه ها را با notepad بنویسید. با این که می شود اما چندان جالب نیست.
البته مقایسه gedit با notepad توی ویندوز کار درستی نیست. میشه اون رو با ++Notepad مقایسه کرد. و البته تعداد خیلی زیادی از برنامهنویسها، از جمله خود من، برنامههاشون رو توی gedit مینویسند و اون رو به IDEها ترجیح میدن.
-
اگر نمی خواهید می توانید از kate در کوبونتو و یا gedit در اوبونتو استفاده کنید. اما این کار مثل این می ماند که در ویندوز برنامه ها را با notepad بنویسید. با این که می شود اما چندان جالب نیست.
البته مقایسه gedit با notepad توی ویندوز کار درستی نیست. میشه اون رو با ++Notepad مقایسه کرد. و البته تعداد خیلی زیادی از برنامهنویسها، از جمله خود من، برنامههاشون رو توی gedit مینویسند و اون رو به IDEها ترجیح میدن.
چرا؟
-
اکنون یکم پیشرفته ترش می کنیم.
Qt دارای یک سری کتاب خانه اضافی است که امکان نوشتن برنامه گرافیکی را می دهید.
یک فولدر دیگر بسازید و فایل های زیر را در آن ایجاد کنید.
main.cpp
#include <QApplication>
#include <QLabel>
int main(int argc, char *argv[])
{
QApplication a(argc, argv);
QLabel w("Hello Qt & CMake world!");
w.show();
return a.exec();
}
CMakeLists.txt
cmake_minimum_required(VERSION 2.6)
project(qt_cmake)
find_package(Qt4 REQUIRED)
include(${QT_USE_FILE})
add_executable(qt_cmake WIN32 main.cpp)
target_link_libraries(qt_cmake ${QT_LIBRARIES})
ادامه اش مشابه برنامه قبل است. یعنی اول با ترمینال به پوشه برنامه بروید و خط به خط کد زیر را را وارد کنید
mkdir build
cd build
cmake ..
make
./qt_cmake
شما موفق شدید اولین برنامه گرافیکی خود را نیز کامپایل کنید.
از این جا به بعد دیگر با خودتان ...
از اونجایی که این آموزش برای لینوکس هست، توی قسمت add_executable، عبارت WIN32 باید برداشته بشه. برای خروجی برنامه روی ویندوز از این عبارت استفاده میشه.