انجمنهای فارسی اوبونتو
کمک و پشتیبانی => برنامهسازی => نویسنده: علی ترکمان در 20 تیر 1393، 10:57 بظ
-
چطوری برنامه های open gl بنویسم؟
چه چیزایی براش لازمه؟
من تازه کارم ممنون میشم راهنمایی کنید :)
-
سلام.
ابتدا باید بسته های
g++
messa-common-dev
freeglut3-dev
رو نصب کنی.
اگه قبلا با GL کار کرده باشی دیگه تقریبا مشکل خاصی نیست. اگه IDE هم میخوای، میتونی Kdevelop یا Qt Creator رو نصب کنی.
فرض میکنم با gedit یه برنامه GL نوشتی و میخوای کامپایل کنی. به صورت زیر عمل کن: (فرض کن اسم برنامه prog.cpp باشه)
g++ prog.cpp -lglut -lGLU -lGL -o prog
این خط یه فایل با نام prog برات میسازه که اینجوری اجرا میشه
./prog
اون چیزهایی که قبلش l- داره یعنی اینکه برنامه از کتابخونه های glut و GLU و GL استفاده میکنه. چون glut به GLU و GL وابسته است، باید اول اونو بیاری، بعد GLU و بعد GL
موفق باشی
-
همچنین آی دی ای Code::Blocks امکانات پیشفرض مناسبی برای توسعه openGL داره.
-
ممنون از راهنماییت
بسته هایی که گفتی ۱سریش نصب هستن
منظورتو از این نمیدونم
messa-common-dev
اینو هیچ جا نمیبینم
-
واقعا معذرت میخوام. یه دونه s اضافه زدم
mesa-common-dev
:oops:
-
بهتر شد اتفاقا
چون باعث شد برم سمت کامپایلرای اوبونتو
eclipse
این محیط برام ملموس تره
دارم با این کامپایلره کدامو میزنم
کار open gl هم فعلا به تعلیق در اومده!
الان free glut3-dev رو به سیستم شناسوندم
ولی وقتی کدای open gl رو با این کامپایلره میزنم ارورایی میده که نشون میده glut هارو نشناخته
تو youtube هم خیلی دنبالش کردم ولی افاقه ای نکرد.
تنظیمات خاصی داره؟
-
Description Resource Path Location Type
make: *** [src/op2.o] Error 1 op2 C/C++ Problem
fatal error: glut.h: No such file or directory op2.cpp /op2/src line 9 C/C++ Problem
اینا error هاشه
-
باید CFLAGها هم به کامپایلر بدید تا بتونه Headerها رو پیدا کنه.
پیشنهاد من اینه که ابتدا برنامهنویسی ساده رو در گنو-لینوکس یاد بگیرید، بعد سراغ استفاده از کتابخانههای دیگه برید.
-
اگر در اکلیپس هستید باید لینک بدید به کتابخانه، اسم کتابخانه رو به قسمت properties پروژه و فولدر library اضافه کنید.
به هر حال من هم پیشنهاد nixoeen رو دارم
-
ok
ممنون دوستان
لطف کردید