انجمن‌های فارسی اوبونتو

جامعه کاربران => کافه اوبونتو => نویسنده: علی ۵۰۰ در 09 بهمن 1393، 05:58 ب‌ظ

عنوان: فرق Mantle و OpenGL و DirectX
ارسال شده توسط: علی ۵۰۰ در 09 بهمن 1393، 05:58 ب‌ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام به همه
پرسشی هست که مدتیه ذهن منو به خودش مشغول کرده. می‌خواستم نظرتون رو دربارهٔ OpenGL ، Mantle و DirectX بدونم. و اینکه آیا mantle برای لینوکس هم آمده یا نه؟ :)
و اینکه کدوم یک از این API ها از دیگری بهتره؟ و ...
عنوان: پاسخ : فرق Mantle و OpenGL و DirectX
ارسال شده توسط: دانیال بهزادی در 09 بهمن 1393، 06:30 ب‌ظ
بهتر رو نمی‌دونم. ولی OpenGL فراگیرتره و همه‌جه ازش استفاده می‌شه
عنوان: پاسخ : فرق Mantle و OpenGL و DirectX
ارسال شده توسط: Ghost Shadow در 09 بهمن 1393، 06:36 ب‌ظ
بله منتل از لینوکس پشتیبانی میکنه.
اینم یه خبر نسبتا قدیمی :D:
http://www.pcworld.com/article/2364760/amd-wants-to-improve-gaming-in-linux-and-steam-boxes-with-its-mantle-tools.html
عنوان: پاسخ : فرق Mantle و OpenGL و DirectX
ارسال شده توسط: nixoeen در 09 بهمن 1393، 08:45 ب‌ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
تنها OpenGL آزاد هست، در نتیجه معلومه کدوم انتخاب بهتری هست :)
عنوان: پاسخ : فرق Mantle و OpenGL و DirectX
ارسال شده توسط: KraToS در 09 بهمن 1393، 11:37 ب‌ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
من هم با مدیر عزیز nixoeen موافقم
عنوان: پاسخ : فرق Mantle و OpenGL و DirectX
ارسال شده توسط: alireza.crs در 10 بهمن 1393، 12:12 ق‌ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام به همه
پرسشی هست که مدتیه ذهن منو به خودش مشغول کرده. می‌خواستم نظرتون رو دربارهٔ OpenGL ، Mantle و DirectX بدونم. و اینکه آیا mantle برای لینوکس هم آمده یا نه؟ :)
و اینکه کدوم یک از این API ها از دیگری بهتره؟ و ...
بهتر رو بخوایم بحث کنیم که نظر من ۱۰۰٪ و بدون شک direct x هستش چون:
۱-فراگیر تره       
۲-منابع آموزشیش (فارسی و انگلیسی) جامع تر و بیشتره
۳-تقریبا همه گیم انجین ها از direct x استفاده میکنن
۴-با تجربه ای که با هردو(opengl , direct x)داشتم به جرات میتونم بگم direct x در مقابل opengl هم کارایی و قدرت بیشتری داره و هم زمان تحویل پروژه به مراتب کمتره

منتل رو هم که نفهمیدیم ازاده یا تحت انحصار(ویکیپیا زده proprietary & freeware)
opengl هم که در مقابل این دو (شاید فقط direct x)تنها مزیتش ازادیه
عنوان: پاسخ : فرق Mantle و OpenGL و DirectX
ارسال شده توسط: علی ۵۰۰ در 10 بهمن 1393، 12:31 ق‌ظ
تو لینک زیر توضیحات خوبی در مورد منتل نوشته: ( به نظرم API خوبی هستش )
http://www.zoomit.ir/articles/hardware/graphic-cards/7956-matle-aim-at-100000-draws
عنوان: پاسخ : فرق Mantle و OpenGL و DirectX
ارسال شده توسط: دانیال بهزادی در 10 بهمن 1393، 02:44 ق‌ظ
بهتر رو بخوایم بحث کنیم که ۱۰۰٪ و بدون شک direct x هستش که هم فریم ورک قوی تریه و هم فراگیر تر(در گیم ها)
از اون‌جا که بهتر واژه‌ی مطلق نیست و هرکس برای تعریف بهتر معیارهای خودش رو داره، نمی‌شه گفت بدون شک یا ۱۰۰٪ فلان چیز بهتره. می‌تونی بگی از دیدگاه من x بهتر از y هست به این دلایل.
عنوان: پاسخ : فرق Mantle و OpenGL و DirectX
ارسال شده توسط: alireza.crs در 10 بهمن 1393، 11:07 ق‌ظ
بهتر رو بخوایم بحث کنیم که ۱۰۰٪ و بدون شک direct x هستش که هم فریم ورک قوی تریه و هم فراگیر تر(در گیم ها)
از اون‌جا که بهتر واژه‌ی مطلق نیست و هرکس برای تعریف بهتر معیارهای خودش رو داره، نمی‌شه گفت بدون شک یا ۱۰۰٪ فلان چیز بهتره. می‌تونی بگی از دیدگاه من x بهتر از y هست به این دلایل.
حرف شما کاملا درسته.باشد که ایندگان عبرت بگیرند
ویرایش شد
عنوان: پاسخ : فرق Mantle و OpenGL و DirectX
ارسال شده توسط: Ghost Shadow در 10 بهمن 1393، 11:17 ق‌ظ
منتل رو زده انحصاری و رایگان.(احتمالا اگه بخوای استفاده تجاری بکنی باید پول بدی :D نمیدونم :P)
برای آزاد میشه free software  :)
عنوان: پاسخ : فرق Mantle و OpenGL و DirectX
ارسال شده توسط: nixoeen در 10 بهمن 1393، 05:26 ب‌ظ
opengl هم که در مقابل این دو (شاید فقط direct x)تنها مزیتش ازادیه
DirectX که اصلا توی سیستم‌عامل کامپیوتر من کار نمی‌کنه، در نتیجه کلا برای فردی مثل من، یا افرادی که گنو-لینوکس یا مک استفاده می‌کنند، یکی از گزینه‌ها به حساب نمیاد.
عنوان: پاسخ : فرق Mantle و OpenGL و DirectX
ارسال شده توسط: Vahid_PC در 10 بهمن 1393، 10:24 ب‌ظ
دایرکت ایکس ، مجموعه ای از کتابخانه های شتابدهنده رسم گرافیک دو بعدی و سه بعدی ، صدا ، فیزیک ، کنترل ورودی خروجی ، ابزار فونت ، مدیا و رسانه ، مدیریت شبکه در بازی و خیلی اجزای دیگه در کنار همه.
در حالی که اوپن جی ال و امسال اون ، فقط کتابخانه رسم گرافیکی هستن.
مثل اینه که موتور ماشین فلان رو با کل هیکل ماشین بمان مقایسه کرد.
عنوان: پاسخ : فرق Mantle و OpenGL و DirectX
ارسال شده توسط: بهنام م ک در 10 بهمن 1393، 10:40 ب‌ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
تنها OpenGL آزاد هست، در نتیجه معلومه کدوم انتخاب بهتری هست :)

البته من اینجا خوندم که opengl آزاد نیست!
این یعنی اینکه بارزنرین ویژگی opengl که باعث بهتر بودن اون شده ( از نظر شما ) واقعیت نداشته باشه.
Beginning_OpenGL_Game_Programming_Second_Edition_Luke_Benstead
عنوان: پاسخ : فرق Mantle و OpenGL و DirectX
ارسال شده توسط: دانیال بهزادی در 11 بهمن 1393، 03:29 ق‌ظ
البته من اینجا خوندم که opengl آزاد نیست!
این یعنی اینکه بارزنرین ویژگی opengl که باعث بهتر بودن اون شده ( از نظر شما ) واقعیت نداشته باشه.
Beginning_OpenGL_Game_Programming_Second_Edition_Luke_Benstead
OpenGL یه استاندارد آزاده، نرم‌افزار نیست که بخواد بازمتن باشه یا نه. پیاده‌سازی آزاد اون که در گنو/لینوکس استفاده می‌شه اسمش مسا (http://mesa3d.org/faq.html)ست
عنوان: پاسخ : فرق Mantle و OpenGL و DirectX
ارسال شده توسط: علی ۵۰۰ در 11 بهمن 1393، 12:08 ب‌ظ
دایرکت ایکس ، مجموعه ای از کتابخانه های شتابدهنده رسم گرافیک دو بعدی و سه بعدی ، صدا ، فیزیک ، کنترل ورودی خروجی ، ابزار فونت ، مدیا و رسانه ، مدیریت شبکه در بازی و خیلی اجزای دیگه در کنار همه.
در حالی که اوپن جی ال و امسال اون ، فقط کتابخانه رسم گرافیکی هستن.
مثل اینه که موتور ماشین فلان رو با کل هیکل ماشین بمان مقایسه کرد.
البته برای صدا OpenAL هستش. OpenGL و Direct3d اگه اشتباه نکنم تو یک زمینه رقابت می‌کنن.
کسی می‌دونه OpenCL چی هست؟ :)
عنوان: پاسخ : فرق Mantle و OpenGL و DirectX
ارسال شده توسط: Ghost Shadow در 11 بهمن 1393، 12:31 ب‌ظ
این باید باشه:
https://en.wikipedia.org/wiki/OpenCL