انجمن‌های فارسی اوبونتو

جامعه کاربران => کافه اوبونتو => نویسنده: ! در 31 فروردین 1394، 05:14 ب‌ظ

عنوان: ویژگی های یک مدیرسیستم
ارسال شده توسط: ! در 31 فروردین 1394، 05:14 ب‌ظ
سلام.

تو دنیای حرفه ای، مدیران سیستم۱ لینوکس باید چه توانایی هایی داشته باشند و چه چیزهایی رو بدونند تا به عنوان یک مدیر سیستم شناخته بشن؟

کلیت وظیفه ی مدیران سیستم چیه؟

-----
۱. system administrator
عنوان: پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
ارسال شده توسط: linuxesabz در 31 فروردین 1394، 05:32 ب‌ظ
وظیفه Admin بیشتر مسایل زیره (البته در ایران)
جستجو، حل مسایل تحویل داده شده
راه‌اندازی سرویس‌ها و پشتیبانی از آن‌ها
آشنایی با شبکه
بررسی لاگ ‌های سرویس و سیستم عامل (بعضی از قسمت هاش)
نوشتن برنامه های مورد نیاز
عنوان: پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
ارسال شده توسط: nixoeen در 31 فروردین 1394، 07:43 ب‌ظ
این پیش‌نیازهای مدرک LFCE هستش که تقریبا چیزی هست که برای یک Sysadmin شدن لازم دارید:


Network administration
Configure network services to start automatically at boot
Implement packet filtering
Monitor network performance
Produce and deliver reports on system use, outages and user requests
Route IP traffic statically and dynamically
Troubleshoot network issues

Network filesystems and file services
Configure systems to mount standard, encrypted and network file systems on demand
Create, mount and unmount standard Linux file systems
Provide/configure network shares via NFS
Transfer files securely via the network
Update packages from the network, a repository or the local file system

Network security
Configure Apache log files
Configure the firewall with iptables
Install and configure SSL with Apache

Remote access
Configure the firewall with iptables

HTTP services
Configure an http client to automatically use a proxy server
Install and configure an Apache web server
Install and configure the Squid proxy server
Restrict access to a web page with Apache
Restrict access to the Squid proxy server
Setting up name-based virtual web hosts

Email services
Configure email aliases
Install and configure an IMAP and IMAPS service
Install and configure an smtp service
Restrict access to an smtp server


علاوه بر این‌ها، موارد دیگه‌ای هم بسته به اینکه کجا و چه کاری انجام می‌دید، لازمه. مثلا چیزی که زیاد استفاده می‌شه LDAP هستش، همچنین سیستم‌هایی مثل Puppet.
عنوان: پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
ارسال شده توسط: سید اشرار 2 در 02 اردیبهشت 1394، 08:09 ب‌ظ
باید بلد باشه خوب دروغ بگه(خیلی لازم میشه)
عنوان: پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
ارسال شده توسط: nixoeen در 02 اردیبهشت 1394، 09:00 ب‌ظ
باید بلد باشه خوب دروغ بگه(خیلی لازم میشه)
بدترین پیشنهادی که تا الان دیدم :) و یکی از دلایلی که کشورمون از کشورهای دیگه عقبه.
یک مدیر سیستم هیچ وقت نیاز به دروغ گفتن نداره.
عنوان: پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
ارسال شده توسط: سید اشرار 2 در 02 اردیبهشت 1394، 11:39 ب‌ظ
باید بلد باشه خوب دروغ بگه(خیلی لازم میشه)
بدترین پیشنهادی که تا الان دیدم :) و یکی از دلایلی که کشورمون از کشورهای دیگه عقبه.
یک مدیر سیستم هیچ وقت نیاز به دروغ گفتن نداره.
وقتی 3 ماه حقوق واحد فنی رو نمیدن اما به جاش کلی پاداش و بن به بچه های حسابداری میدن، نباید انظار بیش از این داشته باشن ، من توی یکی از ادارات دولتی مشغول بودم، با اینکه بچه های فنی (اکثرا کارشناسی) اصولا وقت نمی کردن از اتاق خارج بشن (به خاطر حجم بالای کار) اون وقت دوستانی که با مدرک کاردانی حسابداری اومده بودن شاید در روز 1 ساعت کار مفید داشتن سرماه فیکس حقوقشون رو میگرفتن بیشترین وقتشون توی نمازخونه اداره بود ودر حال خوندن تواشیع و جزع خوانی قرآن.
تازه خارج از وقت اداری اگه مشکلی برای سرور پیش میومد، باید میرفتیم و مشکل رو حضوری حل میکردیم و به ما اجازه دسترسی SSH نمیدادن
عنوان: پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
ارسال شده توسط: دانیال بهزادی در 03 اردیبهشت 1394، 12:13 ق‌ظ
وقتی 3 ماه حقوق واحد فنی رو نمیدن اما به جاش کلی پاداش و بن به بچه های حسابداری میدن، نباید انظار بیش از این داشته باشن ، من توی یکی از ادارات دولتی مشغول بودم، با اینکه بچه های فنی (اکثرا کارشناسی) اصولا وقت نمی کردن از اتاق خارج بشن (به خاطر حجم بالای کار) اون وقت دوستانی که با مدرک کاردانی حسابداری اومده بودن شاید در روز 1 ساعت کار مفید داشتن سرماه فیکس حقوقشون رو میگرفتن بیشترین وقتشون توی نمازخونه اداره بود ودر حال خوندن تواشیع و جزع خوانی قرآن.
تازه خارج از وقت اداری اگه مشکلی برای سرور پیش میومد، باید میرفتیم و مشکل رو حضوری حل میکردیم و به ما اجازه دسترسی SSH نمیدادن
خب اون‌جا کار نمی‌کردی! می‌اومدی بیرون و می‌گفتی به جای استخدام کارمند، برن برده بخرن!
عنوان: پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
ارسال شده توسط: nixoeen در 03 اردیبهشت 1394، 12:17 ق‌ظ
وقتی 3 ماه حقوق واحد فنی رو نمیدن اما به جاش کلی پاداش و بن به بچه های حسابداری میدن، نباید انظار بیش از این داشته باشن
جامعه رو افراد جامعه می‌سازن و شما هم یکی از همون افراد هستید که دارید بقیه رو به دروغ تشویق می‌کنید. کار شما بدتر از اون‌ها نباشه، بهتر نیست :)
عنوان: پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
ارسال شده توسط: linuxesabz در 05 اردیبهشت 1394، 11:56 ق‌ظ

خب اون‌جا کار نمی‌کردی! می‌اومدی بیرون و می‌گفتی به جای استخدام کارمند، برن برده بخرن!
جدا از شوخی اینکه شرایط عادیه بعضی از جاها اجازه دسترسی SSH از بیرون رو نمیدن
عنوان: پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
ارسال شده توسط: رسول قنبری در 11 خرداد 1394، 10:59 ب‌ظ
اینکه ادمین چه چیزهایی رو باید بدونه برمیگرده به سطح شبکه‌ای که داره اداره‌ش می‌کنه. معمولا باید حداقل یه سطح بالاتر از شبکه‌ی خودش باشه. اما من در مورد نحوه‌ی مدیریت، صرفا من باب یادآوری سه تا نکته رو یادآور میشم.
1. هیچوقت اجازه ندین که کلاینت‌هاتون پررو بشن. اگر قراره که هر کدوم از کلاینت‌ها 256kbps سرعت داشته باشن و شما بعد از تخصیص سرعت‌ها دیدین که چند مگابیت پهنای باند خالی دارین، به هیچ کسی اضافه‌تر از حقش ندین؛ حتی اگه پهنای باندتون بلااستفاده بمونه.
2. اگه برای یکی از کلاینت‌ها مشکلی پیش اومد و شما دیدین که با یه کلیک حل میشه، هیچوقت با یه کلیک حلش نکنی. قشنگ یه دو سه ساعتی طولش بدین. کلاینت شما و کارفرمای شما نمیدونن که تبحر و تجربه ی شماس که باعث میشه با یه کلیک بتونین مشکل رو حل کنین. بلکه اونا به شما به چشم کسی نگاه می‌کنن که با کمترین کار، حقوق خوبی می‌گیره.
3. شبکه‎ای که کامل و روان و بی عیب کار کنه، باگ ِ ادمین هستش. گاهی اوقات عمدا بزنین یه قسمت شبکه رو مختل کنین تا بقیه بدونن که شما الکی حقوق نمی‌‌گیرین و بودنتون در اون قسمت واقعا برای اون مجموعه مهمه!

پ.ن: البته در نظر داشته باشن این سه مورد برای وقتیه که شما مسئول انفورماتیک یه تیم تجاری، اداری و هر چیز دیگه‌ای هستین. وقتی که شما عضوی از یه شرکت بزرگ فنی تو زمینه شبکه و اینترنت هستین، در سریعترین زمان ممکن باید در صدد رفع و رجوع مشکلات باشین.
عنوان: پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
ارسال شده توسط: nixoeen در 12 خرداد 1394، 01:35 ق‌ظ
1. هیچوقت اجازه ندین که کلاینت‌هاتون پررو بشن. اگر قراره که هر کدوم از کلاینت‌ها 256kbps سرعت داشته باشن و شما بعد از تخصیص سرعت‌ها دیدین که چند مگابیت پهنای باند خالی دارین، به هیچ کسی اضافه‌تر از حقش ندین؛ حتی اگه پهنای باندتون بلااستفاده بمونه.
2. اگه برای یکی از کلاینت‌ها مشکلی پیش اومد و شما دیدین که با یه کلیک حل میشه، هیچوقت با یه کلیک حلش نکنی. قشنگ یه دو سه ساعتی طولش بدین. کلاینت شما و کارفرمای شما نمیدونن که تبحر و تجربه ی شماس که باعث میشه با یه کلیک بتونین مشکل رو حل کنین. بلکه اونا به شما به چشم کسی نگاه می‌کنن که با کمترین کار، حقوق خوبی می‌گیره.
3. شبکه‎ای که کامل و روان و بی عیب کار کنه، باگ ِ ادمین هستش. گاهی اوقات عمدا بزنین یه قسمت شبکه رو مختل کنین تا بقیه بدونن که شما الکی حقوق نمی‌‌گیرین و بودنتون در اون قسمت واقعا برای اون مجموعه مهمه!
دقیقا چنین ذهنیت‌هایی هست که ایجاد تفاوت بین کشور ایران و کشورهای دیگه می‌کنه.
شماره یک رو می‌تونید توی سرویس‌های اینترنت ببینید.
شماره دو هم توی سیستم‌های اداری و اینترنتی ایران.
شماره سه هم همه‌جا!

پیشنهاد من اینه که همیشه کارهامون رو به بهترین نحو انجام بدیم و همین که در حد خودمون خوب کار کنیم باعث پیشرفت جامعه و محیطی که توش هستیم میشیم.
عنوان: پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
ارسال شده توسط: Sadrolla در 12 خرداد 1394، 05:36 ق‌ظ
باید بلد باشه خوب دروغ بگه(خیلی لازم میشه)
اینکه ادمین چه چیزهایی رو باید بدونه برمیگرده به سطح شبکه‌ای که داره اداره‌ش می‌کنه. معمولا باید حداقل یه سطح بالاتر از شبکه‌ی خودش باشه. اما من در مورد نحوه‌ی مدیریت، صرفا من باب یادآوری سه تا نکته رو یادآور میشم.
1. هیچوقت اجازه ندین که کلاینت‌هاتون پررو بشن. اگر قراره که هر کدوم از کلاینت‌ها 256kbps سرعت داشته باشن و شما بعد از تخصیص سرعت‌ها دیدین که چند مگابیت پهنای باند خالی دارین، به هیچ کسی اضافه‌تر از حقش ندین؛ حتی اگه پهنای باندتون بلااستفاده بمونه.
2. اگه برای یکی از کلاینت‌ها مشکلی پیش اومد و شما دیدین که با یه کلیک حل میشه، هیچوقت با یه کلیک حلش نکنی. قشنگ یه دو سه ساعتی طولش بدین. کلاینت شما و کارفرمای شما نمیدونن که تبحر و تجربه ی شماس که باعث میشه با یه کلیک بتونین مشکل رو حل کنین. بلکه اونا به شما به چشم کسی نگاه می‌کنن که با کمترین کار، حقوق خوبی می‌گیره.
3. شبکه‎ای که کامل و روان و بی عیب کار کنه، باگ ِ ادمین هستش. گاهی اوقات عمدا بزنین یه قسمت شبکه رو مختل کنین تا بقیه بدونن که شما الکی حقوق نمی‌‌گیرین و بودنتون در اون قسمت واقعا برای اون مجموعه مهمه!

پ.ن: البته در نظر داشته باشن این سه مورد برای وقتیه که شما مسئول انفورماتیک یه تیم تجاری، اداری و هر چیز دیگه‌ای هستین. وقتی که شما عضوی از یه شرکت بزرگ فنی تو زمینه شبکه و اینترنت هستین، در سریعترین زمان ممکن باید در صدد رفع و رجوع مشکلات باشین.

آقا دانیال به دلیل وجود چنین نظراتی هست که اینترنت ۱ مگ شما سرعتش از ۴۰ کیلو بالاتر نمی‌ره

پیشنهاد من اینه که همیشه کارهامون رو به بهترین نحو انجام بدیم و همین که در حد خودمون خوب کار کنیم باعث پیشرفت جامعه و محیطی که توش هستیم میشیم.
اونجاهایی هم که کشورما داره پیشرفت می‌کنه به دلیل چنین نظراتی هست
عنوان: پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
ارسال شده توسط: 藤沼 در 12 خرداد 1394، 09:41 ق‌ظ
اونجاهایی هم که کشورما داره پیشرفت می‌کنه به دلیل چنین نظراتی هست
دقیقاً کجاها؟!
عنوان: پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
ارسال شده توسط: بی نام تا اطلاع ثانوی در 12 خرداد 1394، 10:20 ق‌ظ
باید بلد باشه خوب دروغ بگه(خیلی لازم میشه)
1. هیچوقت اجازه ندین که کلاینت‌هاتون پررو بشن. اگر قراره که هر کدوم از کلاینت‌ها 256kbps سرعت داشته باشن و شما بعد از تخصیص سرعت‌ها دیدین که چند مگابیت پهنای باند خالی دارین، به هیچ کسی اضافه‌تر از حقش ندین؛ حتی اگه پهنای باندتون بلااستفاده بمونه.
2. اگه برای یکی از کلاینت‌ها مشکلی پیش اومد و شما دیدین که با یه کلیک حل میشه، هیچوقت با یه کلیک حلش نکنی. قشنگ یه دو سه ساعتی طولش بدین. کلاینت شما و کارفرمای شما نمیدونن که تبحر و تجربه ی شماس که باعث میشه با یه کلیک بتونین مشکل رو حل کنین. بلکه اونا به شما به چشم کسی نگاه می‌کنن که با کمترین کار، حقوق خوبی می‌گیره.
3. شبکه‎ای که کامل و روان و بی عیب کار کنه، باگ ِ ادمین هستش. گاهی اوقات عمدا بزنین یه قسمت شبکه رو مختل کنین تا بقیه بدونن که شما الکی حقوق نمی‌‌گیرین و بودنتون در اون قسمت واقعا برای اون مجموعه مهمه!

واقعا متأسفم برای همچنین دیدگاهی.
عنوان: پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
ارسال شده توسط: Sadrolla در 12 خرداد 1394، 12:20 ب‌ظ
اونجاهایی هم که کشورما داره پیشرفت می‌کنه به دلیل چنین نظراتی هست
دقیقاً کجاها؟!
مثلا مباحث پزشکی
عنوان: پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
ارسال شده توسط: 藤沼 در 12 خرداد 1394، 12:35 ب‌ظ
مثلا مباحث پزشکی
اصولاً در جهان پیشرفت رو بر پایهٔ نوشتارها، پژوهش‌ها و ایده‌های نو ارزیابی می‌کنن نه یادگیری یک مبحث خاص که قبلاً توسط دیگران معرفی و استفاده شده! در برنامه‌نویسی هم همینطور هست یعنی یادگیری یک مفهوم خاص به‌تنهایی دارای ارزش نیست بلکه خلق یک ایدهٔ نو از کمبودهای یک مفهوم یا مفاهیم خاصه که ارزشمند محسوب می‌شه. نسبتاً خلق دانش نو درون ایران جایگاهی نداره و فقط یادگیری و استفاده‌ اونه که نیازمند قدردانیه.
عنوان: پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
ارسال شده توسط: Nelliel در 12 خرداد 1394، 12:57 ب‌ظ
واقعا متأسفم برای همچنین دیدگاهی.

متاسف نباش خب حقیقته دیگه این یعنی نداشتن آزادی دقیقا این بحث مثل ویندوز و لینوکس است آزادی و محدودیت های بسیار داری یه فایل دانلود مکنی زنگ میزنن میگن الان اینترنت را قطع میکنیم دانلود را قطع کن این همه محدودیت اخه رسول جان با بحث پهنای باند هم موافقم من الان اینترنتم 128 توانایی های زیادی هم دارم یارو لیسانس کامپیوتر داره نمیدونه اوبونتو چیه توی یه شرکت کار میکنه که به خاطر شرکت اینترنت ماهواره ای دو طرفه براش مجاز کردن بعد من از هر 10 تا سایت 2 تاش را میتونم باز کنم


نقل‌قول
اصولاً در جهان پیشرفت رو بر پایهٔ نوشتارها، پژوهش‌ها و ایده‌های نو ارزیابی می‌کنن نه یادگیری یک مبحث خاص که قبلاً توسط دیگران معرفی و استفاده شده! در برنامه‌نویسی هم همینطور هست یعنی یادگیری یک مفهوم خاص به‌تنهایی دارای ارزش نیست بلکه خلق یک ایدهٔ نو از کمبودهای یک مفهوم یا مفاهیم خاصه که ارزشمند محسوب می‌شه. نسبتاً خلق دانش نو درون ایران جایگاهی نداره و فقط یادگیری و استفاده‌ اونه که نیازمند قدردانیه.

میخوام بیشتر از این موافقت کنم ولی نمیشه اخه ته موافقت اینهکه بگی بابا دمتگرم بزنننننننننننننننننننننننننننننن  ققققققققققققققققققققققققققققددددددددددددددش
عنوان: پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
ارسال شده توسط: Sadrolla در 12 خرداد 1394، 02:34 ب‌ظ
مثلا مباحث پزشکی
اصولاً در جهان پیشرفت رو بر پایهٔ نوشتارها، پژوهش‌ها و ایده‌های نو ارزیابی می‌کنن نه یادگیری یک مبحث خاص که قبلاً توسط دیگران معرفی و استفاده شده! در برنامه‌نویسی هم همینطور هست یعنی یادگیری یک مفهوم خاص به‌تنهایی دارای ارزش نیست بلکه خلق یک ایدهٔ نو از کمبودهای یک مفهوم یا مفاهیم خاصه که ارزشمند محسوب می‌شه. نسبتاً خلق دانش نو درون ایران جایگاهی نداره و فقط یادگیری و استفاده‌ اونه که نیازمند قدردانیه.

حرف من اینه که کشور ما پیشرفت‌هایی داره و این پیشرفت پشتش این فکره که من به عنوان مسئول فلان جا باید وظیفه خودم رو به بهترین شکل انجام بدم

حالا این که تعریف پیشرفت اون‌چیزی هست که شما گفتید یا یه تعریف دیگه‌ای داره بحثی است جدا  که قصد ورود به اون رو ندارم. هرچند تعریف شما از پیشر فت هم برای من قابل قبول نیست
عنوان: پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
ارسال شده توسط: جادی در 15 خرداد 1394، 12:46 ب‌ظ
به قول خارجی ها اجازه بدین من دنده رو عوض کنم و مسیر بحث تغییر کنه.

من می گم مدیر سیستم باید اینها رو درک کنه:

۱- زبان. مدیر سیستم باید بتونه انگلیسی سرچ کنه، حرف بزنه و بخونه و تا حد معقولی بنویسه.
۲- متواضع بودن. مدیر سیستم باید متواضع باشه. مسخره است کسی فکر کنه همه چیز رو بلده. باید با اشتیاق یاد بگیره و پیش بره   و کاملا صادق باشه.
۳- درک کنه که شغلش سرویس دهی است. مدیر سیستم مثل اکثر تیم آی تی شغلش سرویس دادن به بقیه اجزای سیستم است. من باید درک کنم که هر کسی هر مشکلی که داره، مزاحم من نیست بلکه اصولا من اینجا هستم که سیستم ها درست کار کنن. اگر کسی چیزی رو بلد نیست، خرابکاری کرده، نمی فهمه، حوصله نمی کنه و .. من وظیفه دارم در حد خودم کمکش کنم و بعد مساله اش رو با کسانی که مسوولیتشون حل مشکله مطرح کنم. اگر یکی گفت «اف تی پی من کار نمی کنه» غیرحرفه‌ای ترین جواب اینه که «من تست کردم کار می کنه».  مدیرهای سیستم مثل اکثر بخش های آی تی یک سازمان عمومی، باید درک کنن که برای تسهیل کار دیگران اونجا هستن نه برای ادعای خفن بودن خودشون (:
عنوان: پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
ارسال شده توسط: عمو عرفان در 16 خرداد 1394، 04:32 ب‌ظ
من آشنایی زیادی با سیستم ندارم، ولی شانس اینو داشتم که چند جا در قسمت فناوری اطلاعاتش کار کنم و چیزهایی که به نظرم میاد اینا هستند:
۱.برخی ارگانها اصلا کار تیمی ندارن و هر کسی کار خودش رو به روش خودش انجام میده، تا یک مساله پیش میاد کلی زمان برای هماهنگی بین افراد با سیاست های گاها مخالف ، پیدا کردن اینکه مشکل مربوط به کدوم قسمت هست و پیدا کردن قیف و قیر و البته مسئول مربوطه  ;D نابود میشه. که همه اینا با یک روحیه کار تیمی و اولویت دونستن حل مساله مرتفع میشه. ( همین الآن یکی از سرورها خوابیده مسئول مربوطش نیست، زنگ زدم شرکت پیمانکارش میگه مشکل sql داره امکان دسترسی از بیرون نداریم ، ریستارت کنید شاید درست بشه؛ منم که مجوز دسترسی به اون سرور ندارم پس فعلا هیچی تا روز کاری بعد که خیلی آزار دهندست.)
۲.افرادی که سواد کافی ندارند (مثل من و امثال من البته یکم بهتر) گاها مسئول قسمت هایی میشن که ......
۳.اصلا اهمیتی به رفع مشکل کاربر داده نمیشه مثل صحبت زیر (البته شماره ۳ نقل قول رو دیگه نداریم) در پی پیچیده کردن قضیه هستند که معمولا کاربرا بیخیال موضوع میشن.

1. هیچوقت اجازه ندین که کلاینت‌هاتون پررو بشن. اگر قراره که هر کدوم از کلاینت‌ها 256kbps سرعت داشته باشن و شما بعد از تخصیص سرعت‌ها دیدین که چند مگابیت پهنای باند خالی دارین، به هیچ کسی اضافه‌تر از حقش ندین؛ حتی اگه پهنای باندتون بلااستفاده بمونه.
2. اگه برای یکی از کلاینت‌ها مشکلی پیش اومد و شما دیدین که با یه کلیک حل میشه، هیچوقت با یه کلیک حلش نکنی. قشنگ یه دو سه ساعتی طولش بدین. کلاینت شما و کارفرمای شما نمیدونن که تبحر و تجربه ی شماس که باعث میشه با یه کلیک بتونین مشکل رو حل کنین. بلکه اونا به شما به چشم کسی نگاه می‌کنن که با کمترین کار، حقوق خوبی می‌گیره.
3. شبکه‎ای که کامل و روان و بی عیب کار کنه، باگ ِ ادمین هستش. گاهی اوقات عمدا بزنین یه قسمت شبکه رو مختل کنین تا بقیه بدونن که شما الکی حقوق نمی‌‌گیرین و بودنتون در اون قسمت واقعا برای اون مجموعه مهمه!
۴.افزایش سطح علمی .........ههههه.........چی هست (البته از انصاف نگذریم شامل همه نمیشه)‬