انجمن‌های فارسی اوبونتو

لطفاً به انجمن‌ها وارد شده و یا جهت ورود ثبت‌نام نمائید

لطفاً جهت ورود نام کاربری و رمز عبورتان را وارد نمائید




نویسنده موضوع: ویژگی های یک مدیرسیستم  (دفعات بازدید: 3792 بار)

0 کاربر و 2 مهمان درحال مشاهده موضوع.

آفلاین !

  • High Sr. Member
  • *
  • ارسال: 586
  • جنسیت : پسر
  • Don't Panic!
    • مانیتورینگ سایت
ویژگی های یک مدیرسیستم
« : 31 فروردین 1394، 05:14 ب‌ظ »
سلام.

تو دنیای حرفه ای، مدیران سیستم۱ لینوکس باید چه توانایی هایی داشته باشند و چه چیزهایی رو بدونند تا به عنوان یک مدیر سیستم شناخته بشن؟

کلیت وظیفه ی مدیران سیستم چیه؟

-----
۱. system administrator
I just felt like running

Altern AI Directory --- GitHub

آفلاین linuxesabz

  • Jr. Member
  • *
  • ارسال: 74
  • جنسیت : پسر
  • عاشق کوهنوردی و جودو --------> متخصص و مدرس لینوکس
    • لینوکس سبز
پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
« پاسخ #1 : 31 فروردین 1394، 05:32 ب‌ظ »
وظیفه Admin بیشتر مسایل زیره (البته در ایران)
جستجو، حل مسایل تحویل داده شده
راه‌اندازی سرویس‌ها و پشتیبانی از آن‌ها
آشنایی با شبکه
بررسی لاگ ‌های سرویس و سیستم عامل (بعضی از قسمت هاش)
نوشتن برنامه های مورد نیاز
اکانت قبلیم sallea به دلایلی حذف شد.
مدرس و عاشق لینوکس

آفلاین nixoeen

  • ناظر انجمن
  • *
  • ارسال: 4863
  • جنسیت : پسر
  • masoft قدیم
پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
« پاسخ #2 : 31 فروردین 1394، 07:43 ب‌ظ »
این پیش‌نیازهای مدرک LFCE هستش که تقریبا چیزی هست که برای یک Sysadmin شدن لازم دارید:


Network administration
Configure network services to start automatically at boot
Implement packet filtering
Monitor network performance
Produce and deliver reports on system use, outages and user requests
Route IP traffic statically and dynamically
Troubleshoot network issues

Network filesystems and file services
Configure systems to mount standard, encrypted and network file systems on demand
Create, mount and unmount standard Linux file systems
Provide/configure network shares via NFS
Transfer files securely via the network
Update packages from the network, a repository or the local file system

Network security
Configure Apache log files
Configure the firewall with iptables
Install and configure SSL with Apache

Remote access
Configure the firewall with iptables

HTTP services
Configure an http client to automatically use a proxy server
Install and configure an Apache web server
Install and configure the Squid proxy server
Restrict access to a web page with Apache
Restrict access to the Squid proxy server
Setting up name-based virtual web hosts

Email services
Configure email aliases
Install and configure an IMAP and IMAPS service
Install and configure an smtp service
Restrict access to an smtp server


علاوه بر این‌ها، موارد دیگه‌ای هم بسته به اینکه کجا و چه کاری انجام می‌دید، لازمه. مثلا چیزی که زیاد استفاده می‌شه LDAP هستش، همچنین سیستم‌هایی مثل Puppet.

آفلاین سید اشرار 2

  • Newbie
  • *
  • ارسال: 22
  • جنسیت : پسر
پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
« پاسخ #3 : 02 اردیبهشت 1394، 08:09 ب‌ظ »
باید بلد باشه خوب دروغ بگه(خیلی لازم میشه)

آفلاین nixoeen

  • ناظر انجمن
  • *
  • ارسال: 4863
  • جنسیت : پسر
  • masoft قدیم
پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
« پاسخ #4 : 02 اردیبهشت 1394، 09:00 ب‌ظ »
باید بلد باشه خوب دروغ بگه(خیلی لازم میشه)
بدترین پیشنهادی که تا الان دیدم :) و یکی از دلایلی که کشورمون از کشورهای دیگه عقبه.
یک مدیر سیستم هیچ وقت نیاز به دروغ گفتن نداره.

آفلاین سید اشرار 2

  • Newbie
  • *
  • ارسال: 22
  • جنسیت : پسر
پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
« پاسخ #5 : 02 اردیبهشت 1394، 11:39 ب‌ظ »
باید بلد باشه خوب دروغ بگه(خیلی لازم میشه)
بدترین پیشنهادی که تا الان دیدم :) و یکی از دلایلی که کشورمون از کشورهای دیگه عقبه.
یک مدیر سیستم هیچ وقت نیاز به دروغ گفتن نداره.
وقتی 3 ماه حقوق واحد فنی رو نمیدن اما به جاش کلی پاداش و بن به بچه های حسابداری میدن، نباید انظار بیش از این داشته باشن ، من توی یکی از ادارات دولتی مشغول بودم، با اینکه بچه های فنی (اکثرا کارشناسی) اصولا وقت نمی کردن از اتاق خارج بشن (به خاطر حجم بالای کار) اون وقت دوستانی که با مدرک کاردانی حسابداری اومده بودن شاید در روز 1 ساعت کار مفید داشتن سرماه فیکس حقوقشون رو میگرفتن بیشترین وقتشون توی نمازخونه اداره بود ودر حال خوندن تواشیع و جزع خوانی قرآن.
تازه خارج از وقت اداری اگه مشکلی برای سرور پیش میومد، باید میرفتیم و مشکل رو حضوری حل میکردیم و به ما اجازه دسترسی SSH نمیدادن
« آخرین ویرایش: 02 اردیبهشت 1394، 11:45 ب‌ظ توسط دار التوحید »

آفلاین دانیال بهزادی

  • ناظر انجمن
  • *
  • ارسال: 19700
  • جنسیت : پسر
  • Urahara Kiesuke
    • وبلاگ
پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
« پاسخ #6 : 03 اردیبهشت 1394، 12:13 ق‌ظ »
وقتی 3 ماه حقوق واحد فنی رو نمیدن اما به جاش کلی پاداش و بن به بچه های حسابداری میدن، نباید انظار بیش از این داشته باشن ، من توی یکی از ادارات دولتی مشغول بودم، با اینکه بچه های فنی (اکثرا کارشناسی) اصولا وقت نمی کردن از اتاق خارج بشن (به خاطر حجم بالای کار) اون وقت دوستانی که با مدرک کاردانی حسابداری اومده بودن شاید در روز 1 ساعت کار مفید داشتن سرماه فیکس حقوقشون رو میگرفتن بیشترین وقتشون توی نمازخونه اداره بود ودر حال خوندن تواشیع و جزع خوانی قرآن.
تازه خارج از وقت اداری اگه مشکلی برای سرور پیش میومد، باید میرفتیم و مشکل رو حضوری حل میکردیم و به ما اجازه دسترسی SSH نمیدادن
خب اون‌جا کار نمی‌کردی! می‌اومدی بیرون و می‌گفتی به جای استخدام کارمند، برن برده بخرن!
اگه این ارسال بهت کمک کرد، دنبال دکمهٔ تشکر نگرد. به جاش تو هم به جامعهٔ آزادت کمک کن

آفلاین nixoeen

  • ناظر انجمن
  • *
  • ارسال: 4863
  • جنسیت : پسر
  • masoft قدیم
پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
« پاسخ #7 : 03 اردیبهشت 1394، 12:17 ق‌ظ »
وقتی 3 ماه حقوق واحد فنی رو نمیدن اما به جاش کلی پاداش و بن به بچه های حسابداری میدن، نباید انظار بیش از این داشته باشن
جامعه رو افراد جامعه می‌سازن و شما هم یکی از همون افراد هستید که دارید بقیه رو به دروغ تشویق می‌کنید. کار شما بدتر از اون‌ها نباشه، بهتر نیست :)

آفلاین linuxesabz

  • Jr. Member
  • *
  • ارسال: 74
  • جنسیت : پسر
  • عاشق کوهنوردی و جودو --------> متخصص و مدرس لینوکس
    • لینوکس سبز
پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
« پاسخ #8 : 05 اردیبهشت 1394، 11:56 ق‌ظ »

خب اون‌جا کار نمی‌کردی! می‌اومدی بیرون و می‌گفتی به جای استخدام کارمند، برن برده بخرن!
جدا از شوخی اینکه شرایط عادیه بعضی از جاها اجازه دسترسی SSH از بیرون رو نمیدن
اکانت قبلیم sallea به دلایلی حذف شد.
مدرس و عاشق لینوکس

آفلاین رسول قنبری

  • Newbie
  • *
  • ارسال: 1
  • جنسیت : پسر
پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
« پاسخ #9 : 11 خرداد 1394، 10:59 ب‌ظ »
اینکه ادمین چه چیزهایی رو باید بدونه برمیگرده به سطح شبکه‌ای که داره اداره‌ش می‌کنه. معمولا باید حداقل یه سطح بالاتر از شبکه‌ی خودش باشه. اما من در مورد نحوه‌ی مدیریت، صرفا من باب یادآوری سه تا نکته رو یادآور میشم.
1. هیچوقت اجازه ندین که کلاینت‌هاتون پررو بشن. اگر قراره که هر کدوم از کلاینت‌ها 256kbps سرعت داشته باشن و شما بعد از تخصیص سرعت‌ها دیدین که چند مگابیت پهنای باند خالی دارین، به هیچ کسی اضافه‌تر از حقش ندین؛ حتی اگه پهنای باندتون بلااستفاده بمونه.
2. اگه برای یکی از کلاینت‌ها مشکلی پیش اومد و شما دیدین که با یه کلیک حل میشه، هیچوقت با یه کلیک حلش نکنی. قشنگ یه دو سه ساعتی طولش بدین. کلاینت شما و کارفرمای شما نمیدونن که تبحر و تجربه ی شماس که باعث میشه با یه کلیک بتونین مشکل رو حل کنین. بلکه اونا به شما به چشم کسی نگاه می‌کنن که با کمترین کار، حقوق خوبی می‌گیره.
3. شبکه‎ای که کامل و روان و بی عیب کار کنه، باگ ِ ادمین هستش. گاهی اوقات عمدا بزنین یه قسمت شبکه رو مختل کنین تا بقیه بدونن که شما الکی حقوق نمی‌‌گیرین و بودنتون در اون قسمت واقعا برای اون مجموعه مهمه!

پ.ن: البته در نظر داشته باشن این سه مورد برای وقتیه که شما مسئول انفورماتیک یه تیم تجاری، اداری و هر چیز دیگه‌ای هستین. وقتی که شما عضوی از یه شرکت بزرگ فنی تو زمینه شبکه و اینترنت هستین، در سریعترین زمان ممکن باید در صدد رفع و رجوع مشکلات باشین.

آفلاین nixoeen

  • ناظر انجمن
  • *
  • ارسال: 4863
  • جنسیت : پسر
  • masoft قدیم
پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
« پاسخ #10 : 12 خرداد 1394، 01:35 ق‌ظ »
1. هیچوقت اجازه ندین که کلاینت‌هاتون پررو بشن. اگر قراره که هر کدوم از کلاینت‌ها 256kbps سرعت داشته باشن و شما بعد از تخصیص سرعت‌ها دیدین که چند مگابیت پهنای باند خالی دارین، به هیچ کسی اضافه‌تر از حقش ندین؛ حتی اگه پهنای باندتون بلااستفاده بمونه.
2. اگه برای یکی از کلاینت‌ها مشکلی پیش اومد و شما دیدین که با یه کلیک حل میشه، هیچوقت با یه کلیک حلش نکنی. قشنگ یه دو سه ساعتی طولش بدین. کلاینت شما و کارفرمای شما نمیدونن که تبحر و تجربه ی شماس که باعث میشه با یه کلیک بتونین مشکل رو حل کنین. بلکه اونا به شما به چشم کسی نگاه می‌کنن که با کمترین کار، حقوق خوبی می‌گیره.
3. شبکه‎ای که کامل و روان و بی عیب کار کنه، باگ ِ ادمین هستش. گاهی اوقات عمدا بزنین یه قسمت شبکه رو مختل کنین تا بقیه بدونن که شما الکی حقوق نمی‌‌گیرین و بودنتون در اون قسمت واقعا برای اون مجموعه مهمه!
دقیقا چنین ذهنیت‌هایی هست که ایجاد تفاوت بین کشور ایران و کشورهای دیگه می‌کنه.
شماره یک رو می‌تونید توی سرویس‌های اینترنت ببینید.
شماره دو هم توی سیستم‌های اداری و اینترنتی ایران.
شماره سه هم همه‌جا!

پیشنهاد من اینه که همیشه کارهامون رو به بهترین نحو انجام بدیم و همین که در حد خودمون خوب کار کنیم باعث پیشرفت جامعه و محیطی که توش هستیم میشیم.

آفلاین Sadrolla

  • Sr. Member
  • *
  • ارسال: 443
  • جنسیت : پسر
پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
« پاسخ #11 : 12 خرداد 1394، 05:36 ق‌ظ »
باید بلد باشه خوب دروغ بگه(خیلی لازم میشه)
اینکه ادمین چه چیزهایی رو باید بدونه برمیگرده به سطح شبکه‌ای که داره اداره‌ش می‌کنه. معمولا باید حداقل یه سطح بالاتر از شبکه‌ی خودش باشه. اما من در مورد نحوه‌ی مدیریت، صرفا من باب یادآوری سه تا نکته رو یادآور میشم.
1. هیچوقت اجازه ندین که کلاینت‌هاتون پررو بشن. اگر قراره که هر کدوم از کلاینت‌ها 256kbps سرعت داشته باشن و شما بعد از تخصیص سرعت‌ها دیدین که چند مگابیت پهنای باند خالی دارین، به هیچ کسی اضافه‌تر از حقش ندین؛ حتی اگه پهنای باندتون بلااستفاده بمونه.
2. اگه برای یکی از کلاینت‌ها مشکلی پیش اومد و شما دیدین که با یه کلیک حل میشه، هیچوقت با یه کلیک حلش نکنی. قشنگ یه دو سه ساعتی طولش بدین. کلاینت شما و کارفرمای شما نمیدونن که تبحر و تجربه ی شماس که باعث میشه با یه کلیک بتونین مشکل رو حل کنین. بلکه اونا به شما به چشم کسی نگاه می‌کنن که با کمترین کار، حقوق خوبی می‌گیره.
3. شبکه‎ای که کامل و روان و بی عیب کار کنه، باگ ِ ادمین هستش. گاهی اوقات عمدا بزنین یه قسمت شبکه رو مختل کنین تا بقیه بدونن که شما الکی حقوق نمی‌‌گیرین و بودنتون در اون قسمت واقعا برای اون مجموعه مهمه!

پ.ن: البته در نظر داشته باشن این سه مورد برای وقتیه که شما مسئول انفورماتیک یه تیم تجاری، اداری و هر چیز دیگه‌ای هستین. وقتی که شما عضوی از یه شرکت بزرگ فنی تو زمینه شبکه و اینترنت هستین، در سریعترین زمان ممکن باید در صدد رفع و رجوع مشکلات باشین.

آقا دانیال به دلیل وجود چنین نظراتی هست که اینترنت ۱ مگ شما سرعتش از ۴۰ کیلو بالاتر نمی‌ره

پیشنهاد من اینه که همیشه کارهامون رو به بهترین نحو انجام بدیم و همین که در حد خودمون خوب کار کنیم باعث پیشرفت جامعه و محیطی که توش هستیم میشیم.
اونجاهایی هم که کشورما داره پیشرفت می‌کنه به دلیل چنین نظراتی هست
اول قوانین خدا را به طور کامل رعایت کنیم بعد انتظار حمایت کامل رو از خدا داشته باشیم.

آفلاین 藤沼

  • Sr. Member
  • *
  • ارسال: 414
  • جنسیت : پسر
پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
« پاسخ #12 : 12 خرداد 1394، 09:41 ق‌ظ »
اونجاهایی هم که کشورما داره پیشرفت می‌کنه به دلیل چنین نظراتی هست
دقیقاً کجاها؟!

آفلاین بی نام تا اطلاع ثانوی

  • Sr. Member
  • *
  • ارسال: 401
  • جنسیت : پسر
پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
« پاسخ #13 : 12 خرداد 1394، 10:20 ق‌ظ »
باید بلد باشه خوب دروغ بگه(خیلی لازم میشه)
1. هیچوقت اجازه ندین که کلاینت‌هاتون پررو بشن. اگر قراره که هر کدوم از کلاینت‌ها 256kbps سرعت داشته باشن و شما بعد از تخصیص سرعت‌ها دیدین که چند مگابیت پهنای باند خالی دارین، به هیچ کسی اضافه‌تر از حقش ندین؛ حتی اگه پهنای باندتون بلااستفاده بمونه.
2. اگه برای یکی از کلاینت‌ها مشکلی پیش اومد و شما دیدین که با یه کلیک حل میشه، هیچوقت با یه کلیک حلش نکنی. قشنگ یه دو سه ساعتی طولش بدین. کلاینت شما و کارفرمای شما نمیدونن که تبحر و تجربه ی شماس که باعث میشه با یه کلیک بتونین مشکل رو حل کنین. بلکه اونا به شما به چشم کسی نگاه می‌کنن که با کمترین کار، حقوق خوبی می‌گیره.
3. شبکه‎ای که کامل و روان و بی عیب کار کنه، باگ ِ ادمین هستش. گاهی اوقات عمدا بزنین یه قسمت شبکه رو مختل کنین تا بقیه بدونن که شما الکی حقوق نمی‌‌گیرین و بودنتون در اون قسمت واقعا برای اون مجموعه مهمه!

واقعا متأسفم برای همچنین دیدگاهی.

آفلاین Sadrolla

  • Sr. Member
  • *
  • ارسال: 443
  • جنسیت : پسر
پاسخ : ویژگی های یک مدیرسیستم
« پاسخ #14 : 12 خرداد 1394، 12:20 ب‌ظ »
اونجاهایی هم که کشورما داره پیشرفت می‌کنه به دلیل چنین نظراتی هست
دقیقاً کجاها؟!
مثلا مباحث پزشکی
اول قوانین خدا را به طور کامل رعایت کنیم بعد انتظار حمایت کامل رو از خدا داشته باشیم.