انجمن‌های فارسی اوبونتو

کمک و پشتیبانی => برنامه‌سازی => نویسنده: کیان در 26 دی 1391، 05:44 ب‌ظ

عنوان: زبان های برنامه نویسی برای کودکان
ارسال شده توسط: کیان در 26 دی 1391، 05:44 ب‌ظ
اگر داداش یا آبجی تون کوچولویه ولی حروف انگلیسی رو میشناسه و اعداد رو بلده پس دست به کار بشید که برنامه نویسش کنید ;D ویژگی زبانهایی که برای بچه ها طراحی میشه اینه که اکثرا پایه گرافیکی (ویژوال) دارن.

زبان برنامه نویسی LOGO
لوگو رو که حتما میشناسید: http://wiki.laptop.org/go/LOGO (http://wiki.laptop.org/go/LOGO) بدون توضیح رد میشیم.

زبان برنامه نویسی اسکرچ
نصب در اوبونتو:
sudo apt-get install scratchنصب در فدورا: http://info.scratch.mit.edu/Linux_Installer (http://info.scratch.mit.edu/Linux_Installer)
 سورس کد برای کامپایل و نصب در سایر لینوکسها: http://info.scratch.mit.edu/Source_Code (http://info.scratch.mit.edu/Source_Code)
منبع آموزشی: http://en.wikibooks.org/wiki/Scratch (http://en.wikibooks.org/wiki/Scratch)
فروم: http://scratch.mit.edu/forums (http://scratch.mit.edu/forums)

زبان برنامه نویسی KTurtle
حرف K اول اسم برنامه همه چی رو لو میده! مجوزش هم از روی همین K می تونید حدس بزنید  ;) برای نصبش به سافتورسنتر برید
سایت: http://edu.kde.org/kturtle (http://edu.kde.org/kturtle)

زبان برنامه نویسی Greenfoot
دانلود برنامه: http://www.greenfoot.org/download (http://www.greenfoot.org/download)
منبع آموزشی: http://www.greenfoot.org/book (http://www.greenfoot.org/book)
کتاب راهنما: ‌bookos.org/dl/1105060/Greenfoot (http://www.bookos.org/dl/1105060/fc72c4)
گرینفوت یک انشعابی از جاواست که با یک IDE برای بچه ها و نوجوانها طراحی شده

زبانهای دیگه:
http://processing.org (http://processing.org) - روی جاوا ساخته شده اما به دانش جاوا نیاز نداره. خروجی دو بعدی و سه بعدی و pdf تولید میکنه.
http://cs.brown.edu/people/morgan/gamekit (http://cs.brown.edu/people/morgan/gamekit) - سینتکسش شبیه خانواده Java/C++/C است
http://www.alice.org (http://www.alice.org) - آلیس یک محیط برنامه نویسی سه بعدی داره که بچه ها میتونند انیمیشن و غیره بسازند

توضیحات بیشتر: در پستهای بعدی
عنوان: پاسخ : زبان های برنامه نویسی برای کودکان
ارسال شده توسط: کیان در 27 دی 1391، 12:20 ب‌ظ
داشتم فکر میکردم از این راه میشه درآمدی داشت؟
منظور اینکه دو سه تا از این زبان ها رو یادبگیریم بریم تو شرکتی درس بدیم ::) کسی بچه ش رو ثبت نام میکنه؟!
عنوان: پاسخ : زبان های برنامه نویسی برای کودکان
ارسال شده توسط: HsebliS در 27 دی 1391، 01:08 ب‌ظ
به نظر شدنیه!
ببینیم چیکار میتونیم بکنیم
عنوان: پاسخ : زبان های برنامه نویسی برای کودکان
ارسال شده توسط: hamed.asl در 27 دی 1391، 01:38 ب‌ظ
چه جالب...اینها صرفا برای اموزش استفاده میشن یا میشه بهاشون برنامه کاربردی نوشت؟
عنوان: پاسخ : زبان های برنامه نویسی برای کودکان
ارسال شده توسط: کیان در 27 دی 1391، 02:28 ب‌ظ
چه جالب...اینها صرفا برای اموزش استفاده میشن یا میشه بهاشون برنامه کاربردی نوشت؟
http://www.aidinhut.com/pdf/kids_programming_languages.pdf
عنوان: پاسخ : زبان های برنامه نویسی برای کودکان
ارسال شده توسط: hamed.asl در 27 دی 1391، 03:14 ب‌ظ
چه جالب...اینها صرفا برای اموزش استفاده میشن یا میشه بهاشون برنامه کاربردی نوشت؟
http://www.aidinhut.com/pdf/kids_programming_languages.pdf

خوب این مقاله رو هم بزار تو پست اول :دی

ممنون
عنوان: زبان برنامه نویسی اسکرچ
ارسال شده توسط: کیان در 12 بهمن 1391، 10:04 ب‌ظ
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ed/Scratch_cat_large.png/180px-Scratch_cat_large.png)
محققین Lifelong Kindergarten Group (http://llk.media.mit.edu) در آزمایشگاه رسانه ای MIT (http://www.media.mit.edu) اسکرچ رو ساختند. اسکرچ یک یک محیط برنامه نویسی ویژوال عاله که توجه زیادی رو در میان مربیان به خودش جلب کرده.
ازاین زبان میشه برای ساختن بازی ها، داستانها، پاسخ به متغیرها ووووو استفاده کرد.
این نرم افزار امکان به اشتراک گذاری هم داره. پس بچه ها میتونند پروژه هاشون رو آنلاین نمایش بدن یا همکاری کنند.
برای بچه های 8 تا 14 ساله مناسبه.
License: GPLv2 (https://en.wikipedia.org/wiki/GPLv2) and Scratch Source Code License
Designed by: Mitchel Resnick (https://en.wikipedia.org/wiki/Mitchel_Resnick)
Website: scratch.mit.edu (http://scratch.mit.edu/)
Platform: Windows (https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Windows), Mac OS X (https://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X), and Linux (https://en.wikipedia.org/wiki/Linux)
کتاب آموزش اسکرچ: http://www.amazon.com/Scratch-Programming-Teens-Course-Technology/dp/1598635360
منبع: https://en.wikipedia.org/wiki/Scratch_%28programming_language%29 (https://en.wikipedia.org/wiki/Scratch_%28programming_language%29)
عنوان: زبان برنامه نویسی لوگو
ارسال شده توسط: کیان در 12 بهمن 1391، 10:51 ب‌ظ
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2c/Remi_turtlegrafik.png)

لوگو یک زبان برنامه نویسی چند الگویی با اهداف آموزشیه که از زبان Lisp (https://en.wikipedia.org/wiki/Lisp_%28programming_language%29) اقتباس شده.  به طوری که به «لیسپ بدون پرانتز» مشهور شده.
لوگو در سال 1967 برای استفاده های آموزشی ایجاد شد. لوگو را نخستين‌بار "پاپرت" براساس نظريه روان‌شناس سويسي ـ پروفسور ژان‌پياژه ـ طراحي نمود. نام این زبان در یونانی به معنای «کلمه» است.

Designed by Wally Feurzeig (https://en.wikipedia.org/wiki/Wally_Feurzeig), Seymour Papert (https://en.wikipedia.org/wiki/Seymour_Papert)
لوگو در اصل یک زبان تفسیری است هرچند اخیرا فورکهای کامپایلی اون نیز ایجاد شده، مثل Lhogho یا Liogo

ویژگی لاک پشت
مشهورترین خصوصیت لوگو نشانه‌گر به شکل لاک‌پشت آن است که می‌توان دستور حرکت و یا کشیدن شکل به آن داد و با توجه به برنامه خطوط گرافیکی رسم می‌کند. این نشانه‌گر معمولاً به شکل یک لاک‌پشت یا یک مثلث نشان داده می‌شود. هندسه لاک‌پشت با (x،y) ای که در هندسه Cartesian (https://en.wikipedia.org/wiki/Cartesian_geometry) استفاده می‌شود، تفاوت دارد و بیشتر در یک فضای اقلیدسی (Euclidean space (https://en.wikipedia.org/wiki/Euclidean_space)) کار می‌کند (با استفاده از اندازه‌ها و زوایای نسبی و بدون مبدا و متفاوت از سیستم‌های با دستگاه مختصات). لاک‌پشت با دستوراتی نسبت به مکان فعلی خودش حرکت می‌کند. LEFT ۹۰ به این معناست که ۹۰ درجه به سمت چپ بچرخ. یک دانش‌آموز با فرض اینکه اگر جای لاک‌پشت باشد باید چه حرکتی انجام دهد، می‌تواند حرکت لاک‌پشت را بفهمد (پیش‌بینی و درباره آن استدلال کند). بعضی از پیاده‌سازی‌های لوگو، به خصوص آنهایی که اجازه وجود چند لاک‌پشت را می‌دهند، ردیابی برخورد (collision detection) را پشتیبانی کرده و اجازه می‌دهند کاربر نمایش نشانه‌گر لاک‌پشت را دوباره تعریف کند.


UCBLogo
لوگو نسخه استانداردی نداره اما UCBLogo خیلی مورد توجه قرار داره و به خاطر امکانات خوب کار با لیست‌ها زبان بسیار خوبی برای ایجاد scriptهای مفید است
سه نوع داده در UCBLogo داریم:
پس عددها چی؟ عدد حالت خاصی از یک کلمه در نظر گرفته میشه. علت نام گذاری این زبان به لوگو (در یونانی به معنی «کلمه») همینه!

سینتکس لوگو:
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86_%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%E2%80%8C%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%8C_%D9%84%D9%88%DA%AF%D9%88#.D9.86.D8.AD.D9.88 (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86_%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%E2%80%8C%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%8C_%D9%84%D9%88%DA%AF%D9%88#.D9.86.D8.AD.D9.88)

منابع آموزشی زبان برنامه نویسی لوگو:
http://www.softronix.com/download/tgla.zip
http://mckoss.com/logo
کتاب خودآموز برنامه‌نويسي پارس‌لوگو - مليحه محسني , مجيد محمدی , سيلوي داوديان - مجتمع فني تهران

انجمن پشتیبانی: http://groups.yahoo.com/group/LogoForum
عنوان: نرم افزار آموزش برنامه نویسی Laby
ارسال شده توسط: کیان در 24 بهمن 1391، 11:32 ق‌ظ
Laby یک برنامه کوچک برای آشنایی با برنامه نویسیه.
بچه ها با دستورهایی که وارد میکنند باید مورچه ها رو از میان تارهای عنکبوت حرکت بدن و گیر عنکبوتها نیفتند!

با با استفاده از Laby، بچه ها با زبانهای OCaml، C و جاوا آشنا می شن.
زبانهای دیگه هم میشه به برنامه اضافه کرد.
(http://screenshots.ubuntu.com/screenshots/l/laby/4956_large.png)

این برنامه در سافتورسنتر اوبونتو موجوده.
عنوان: پاسخ : زبان های برنامه نویسی برای کودکان
ارسال شده توسط: محسن ح. در 24 بهمن 1391، 01:41 ب‌ظ
من یه خواهر ۳وم راهنمایی دارم ، کتاب C رو دادم بهش بخونه ، دیگه پس نمیده !!!!! :o
عنوان: پاسخ : زبان های برنامه نویسی برای کودکان
ارسال شده توسط: HsebliS در 24 بهمن 1391، 01:53 ب‌ظ
من یه خواهر ۳وم راهنمایی دارم ، کتاب C رو دادم بهش بخونه ، دیگه پس نمیده !!!!! :o
اسم کتاب چیه برادر؟ ;)
عنوان: پاسخ : زبان های برنامه نویسی برای کودکان
ارسال شده توسط: محسن ح. در 24 بهمن 1391، 01:57 ب‌ظ
من یه خواهر ۳وم راهنمایی دارم ، کتاب C رو دادم بهش بخونه ، دیگه پس نمیده !!!!! :o
اسم کتاب چیه برادر؟ ;)

ترم ۱ دانشگاه خریده بودم که C یاد بگیرم ، الان که وسایلمو آوردم خونه دیدمش ، دادم بهش گفتم بخون خیلی خوبه !
اسمش :
برنامه نویسی با C
نویسنده : بایرون اس. گاتفرید
(البته ما بهش میگفتیم کتاب گارفیلد !!!;D)
عنوان: پاسخ : زبان های برنامه نویسی برای کودکان
ارسال شده توسط: 9103074 در 24 بهمن 1391، 08:10 ب‌ظ
مگه آدم دیونه‌س به بچش برنامه‌نویسی یاد بده. من اگه بچم بره سراغ برنامه نویسی خفش می‌کنم. دخترم رو می‌زام کلاس رقص و آواز پسرم رو هم میزام کلاس نوازندگی تازه بعضی‌هاشون هم کی‌برد دارن. ;)
بلانسبت جمع  ](*,)
عنوان: پاسخ : زبان های برنامه نویسی برای کودکان
ارسال شده توسط: محمدرضا ح. در 24 بهمن 1391، 08:38 ب‌ظ
مگه آدم دیونه‌س به بچش برنامه‌نویسی یاد بده. من اگه بچم بره سراغ برنامه نویسی خفش می‌کنم. دخترم رو می‌زام کلاس رقص و آواز پسرم رو هم میزام کلاس نوازندگی تازه بعضی‌هاشون هم کی‌برد دارن. ;)
بلانسبت جمع  ](*,)

 :o
عنوان: پاسخ : زبان های برنامه نویسی برای کودکان
ارسال شده توسط: مبین در 24 بهمن 1391، 09:33 ب‌ظ
مگه آدم دیونه‌س به بچش برنامه‌نویسی یاد بده. من اگه بچم بره سراغ برنامه نویسی خفش می‌کنم. دخترم رو می‌زام کلاس رقص و آواز پسرم رو هم میزام کلاس نوازندگی تازه بعضی‌هاشون هم کی‌برد دارن. ;)
بلانسبت جمع  ](*,)

+1
عنوان: پاسخ : زبان های برنامه نویسی برای کودکان
ارسال شده توسط: Mehdi در 25 بهمن 1391، 10:15 ق‌ظ
دوستان عزیز مراقب باشید بحث به حاشیه نره! و در صورتیکه این بحث براتون جذابیتی نداره تو ادامه اون شرکت نکنید! ممنون :)
عنوان: آموزش زبان برنامه نویسی پایتون به کودکان
ارسال شده توسط: کیان در 04 اسفند 1391، 12:54 ق‌ظ
کتاب پایتون برای بچه ها: http://www.amazon.com/Python-Kids-Playful-Introduction-Programming/dp/1593274076#reader_1593274076
چاپ ماه آخر سال 2012
(http://uploadtak.com/images/r3969_51Fzqsl5VgL.jpg)کتاب رو می تونید از سایتهای تورنت دانلود کنید

فهرست خلاصه کتاب:
About the Author, Illustrator, and Technical Reviewers  . . . . . . . . . . . . . . . xv
Acknowledgments  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  xvii
Introduction . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xix
Part I: Learning to Program
Chapter 1: Not All Snakes Slither  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . .  3
Chapter 2: Calculations and Variables . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . .  15
Chapter 3: Strings, Lists, Tuples, and Maps . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . .  25
Chapter 4: Drawing with Turtles . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . .  43
Chapter 5: Asking Questions with if and else  . . . . . . . . . . . . . . . . .  . .  53
Chapter 6: Going Loopy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  67
Chapter 7: Recycling Your Code with Functions and Modules . . . . . . . . . .  . . .  81
Chapter 8: How to Use Classes and Objects . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .  93
Chapter 9: Python’s Built-in Functions  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  109
Chapter 10: Useful Python Modules . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  129
Chapter 11: More Turtle Graphics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . .  145
Chapter 12: Using tkinter for Better Graphics  . . . . . . . . . . . . . . .  . . .  163
Part II: Bounce!
Chapter 13: Beginning Your First Game: Bounce!  . . . . . . . . . . . . . . . . . .  193
Chapter 14: Finishing Your First Game: Bounce! . . . . . . . . . . . . . .  . . . .  205
Part III: Mr. Stick Man Races for the Exit
Chapter 15: Creating Graphics for the Mr. Stick Man Game . . . . . . . . .  . . . .  221
Chapter 16: Developing the Mr. Stick Man Game . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  233
Chapter 17: Creating Mr. Stick Man  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  251
Chapter 18: Completing the Mr. Stick Man Game  . . . . . . . . . . . . . .  . . . .  259
Afterword: Where to Go from Here . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  .  285
Appendix: Python Keywords . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  293
Glossary  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  307
Index . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  313


چند کتاب دیگر برای کودکان:
(http://uploadtak.com/images/c5654_1.jpg)(http://uploadtak.com/images/o142_2.jpg)(http://uploadtak.com/images/z8558_3.jpg)