(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ed/Scratch_cat_large.png/180px-Scratch_cat_large.png)
محققین Lifelong Kindergarten Group (http://llk.media.mit.edu) در آزمایشگاه رسانه ای MIT (http://www.media.mit.edu) اسکرچ رو ساختند. اسکرچ یک یک محیط برنامه نویسی ویژوال عاله که توجه زیادی رو در میان مربیان به خودش جلب کرده.
ازاین زبان میشه برای ساختن بازی ها، داستانها، پاسخ به متغیرها ووووو استفاده کرد.
این نرم افزار امکان به اشتراک گذاری هم داره. پس بچه ها میتونند پروژه هاشون رو آنلاین نمایش بدن یا همکاری کنند.
برای بچه های 8 تا 14 ساله مناسبه.License: GPLv2 (https://en.wikipedia.org/wiki/GPLv2) and Scratch Source Code License
Designed by: Mitchel Resnick (https://en.wikipedia.org/wiki/Mitchel_Resnick)
Website: scratch.mit.edu (http://scratch.mit.edu/)
Platform: Windows (https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Windows), Mac OS X (https://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X), and Linux (https://en.wikipedia.org/wiki/Linux)
کتاب آموزش اسکرچ: http://www.amazon.com/Scratch-Programming-Teens-Course-Technology/dp/1598635360
منبع: https://en.wikipedia.org/wiki/Scratch_%28programming_language%29 (https://en.wikipedia.org/wiki/Scratch_%28programming_language%29)
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2c/Remi_turtlegrafik.png)
لوگو یک زبان برنامه نویسی چند الگویی با اهداف آموزشیه که از زبان Lisp (https://en.wikipedia.org/wiki/Lisp_%28programming_language%29) اقتباس شده. به طوری که به «لیسپ بدون پرانتز» مشهور شده.
لوگو در سال 1967 برای استفاده های آموزشی ایجاد شد. لوگو را نخستينبار "پاپرت" براساس نظريه روانشناس سويسي ـ پروفسور ژانپياژه ـ طراحي نمود. نام این زبان در یونانی به معنای «کلمه» است.
Designed by Wally Feurzeig (https://en.wikipedia.org/wiki/Wally_Feurzeig), Seymour Papert (https://en.wikipedia.org/wiki/Seymour_Papert)
لوگو در اصل یک زبان تفسیری است هرچند اخیرا فورکهای کامپایلی اون نیز ایجاد شده، مثل Lhogho یا Liogo
ویژگی لاک پشت
مشهورترین خصوصیت لوگو نشانهگر به شکل لاکپشت آن است که میتوان دستور حرکت و یا کشیدن شکل به آن داد و با توجه به برنامه خطوط گرافیکی رسم میکند. این نشانهگر معمولاً به شکل یک لاکپشت یا یک مثلث نشان داده میشود. هندسه لاکپشت با (x،y) ای که در هندسه Cartesian (https://en.wikipedia.org/wiki/Cartesian_geometry) استفاده میشود، تفاوت دارد و بیشتر در یک فضای اقلیدسی (Euclidean space (https://en.wikipedia.org/wiki/Euclidean_space)) کار میکند (با استفاده از اندازهها و زوایای نسبی و بدون مبدا و متفاوت از سیستمهای با دستگاه مختصات). لاکپشت با دستوراتی نسبت به مکان فعلی خودش حرکت میکند. LEFT ۹۰ به این معناست که ۹۰ درجه به سمت چپ بچرخ. یک دانشآموز با فرض اینکه اگر جای لاکپشت باشد باید چه حرکتی انجام دهد، میتواند حرکت لاکپشت را بفهمد (پیشبینی و درباره آن استدلال کند). بعضی از پیادهسازیهای لوگو، به خصوص آنهایی که اجازه وجود چند لاکپشت را میدهند، ردیابی برخورد (collision detection) را پشتیبانی کرده و اجازه میدهند کاربر نمایش نشانهگر لاکپشت را دوباره تعریف کند.
UCBLogo
لوگو نسخه استانداردی نداره اما UCBLogo خیلی مورد توجه قرار داره و به خاطر امکانات خوب کار با لیستها زبان بسیار خوبی برای ایجاد scriptهای مفید است
سه نوع داده در UCBLogo داریم:
پس عددها چی؟ عدد حالت خاصی از یک کلمه در نظر گرفته میشه. علت نام گذاری این زبان به لوگو (در یونانی به معنی «کلمه») همینه!
سینتکس لوگو:
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86_%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%E2%80%8C%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%8C_%D9%84%D9%88%DA%AF%D9%88#.D9.86.D8.AD.D9.88 (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86_%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%E2%80%8C%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%8C_%D9%84%D9%88%DA%AF%D9%88#.D9.86.D8.AD.D9.88)
منابع آموزشی زبان برنامه نویسی لوگو:
http://www.softronix.com/download/tgla.zip
http://mckoss.com/logo
کتاب خودآموز برنامهنويسي پارسلوگو - مليحه محسني , مجيد محمدی , سيلوي داوديان - مجتمع فني تهران
انجمن پشتیبانی: http://groups.yahoo.com/group/LogoForum