لوگو یک زبان برنامه نویسی چند الگویی با اهداف آموزشیه که از زبان
Lisp اقتباس شده. به طوری که به «لیسپ بدون پرانتز» مشهور شده.
لوگو در سال 1967 برای استفاده های آموزشی ایجاد شد. لوگو را نخستينبار "پاپرت" براساس نظريه روانشناس سويسي ـ پروفسور ژانپياژه ـ طراحي نمود. نام این زبان در یونانی به معنای «کلمه» است.
لوگو در اصل یک زبان تفسیری است هرچند اخیرا فورکهای کامپایلی اون نیز ایجاد شده، مثل Lhogho یا Liogo
ویژگی لاک پشتمشهورترین خصوصیت
لوگو نشانهگر به شکل لاکپشت آن است که میتوان دستور حرکت و یا کشیدن شکل به آن داد و با توجه به برنامه خطوط گرافیکی رسم میکند. این نشانهگر معمولاً به شکل یک لاکپشت یا یک مثلث نشان داده میشود. هندسه لاکپشت با (x،y) ای که در هندسه
Cartesian استفاده میشود، تفاوت دارد و بیشتر در یک فضای اقلیدسی (
Euclidean space) کار میکند (با استفاده از اندازهها و زوایای نسبی و بدون مبدا و متفاوت از سیستمهای با دستگاه مختصات). لاکپشت با دستوراتی نسبت به مکان فعلی خودش حرکت میکند. LEFT ۹۰ به این معناست که ۹۰ درجه به سمت چپ بچرخ. یک دانشآموز با فرض اینکه اگر جای لاکپشت باشد باید چه حرکتی انجام دهد، میتواند حرکت لاکپشت را بفهمد (پیشبینی و درباره آن استدلال کند). بعضی از پیادهسازیهای
لوگو، به خصوص آنهایی که اجازه وجود چند لاکپشت را میدهند، ردیابی برخورد (collision detection) را پشتیبانی کرده و اجازه میدهند کاربر نمایش نشانهگر لاکپشت را دوباره تعریف کند.
UCBLogoلوگو نسخه استانداردی نداره اما UCBLogo خیلی مورد توجه قرار داره و به خاطر امکانات خوب کار با لیستها زبان بسیار خوبی برای ایجاد scriptهای مفید است
سه نوع داده در UCBLogo داریم:
پس عددها چی؟ عدد حالت خاصی از یک کلمه در نظر گرفته میشه. علت نام گذاری این زبان به
لوگو (در یونانی به معنی «کلمه») همینه!
سینتکس لوگو:منابع آموزشی زبان برنامه نویسی لوگو:
http://www.softronix.com/download/tgla.ziphttp://mckoss.com/logoکتاب خودآموز برنامهنويسي پارسلوگو - مليحه محسني , مجيد محمدی , سيلوي داوديان - مجتمع فني تهران
انجمن پشتیبانی:
http://groups.yahoo.com/group/LogoForum