انجمن‌های فارسی اوبونتو

لطفاً به انجمن‌ها وارد شده و یا جهت ورود ثبت‌نام نمائید

لطفاً جهت ورود نام کاربری و رمز عبورتان را وارد نمائید


توزیع گنو/لینوکس اوبونتو ۲۰ ساله شد 🎉

نویسنده موضوع: آموزش نوشتن اولین برنامه به زبان c++ در لینوکس به کمک cmake  (دفعات بازدید: 12485 بار)

0 کاربر و 1 مهمان درحال مشاهده موضوع.

آفلاین robotic

  • Full Member
  • *
  • ارسال: 176
  • جنسیت : پسر
این نوشته برای تازه کاران در لینوکس است. شما که کاربلد هستید لطفا وارد نشوید!

ابتدا باید امکانات اولیه نظیر کامپایلر ، محیط برنامه نویسی و ... نصب شود.

برای این منظور ابتدا مخازن خود را با دستور زیر به روز کنید.

sudo apt-get update
هر وقت کلمه عبور خواست وارد کنید

سپس اولین پکیج های مورد نیاز را با دستور زیر دانلود کنید

sudo apt-get install build-essential subversion cmake cmake-gui cmake-qt-gui cmake-curses-gui
اکنون لازم است یک محیط برنامه نویسی انتخاب کنید. من در این جا محیط qtcreator را پیشنهاد می دهم. با دستور زیر این محیط را می توانید نصب کنید.

sudo apt-get install qt-sdk
اگر نمی خواهید می توانید از kate در کوبونتو و یا gedit در اوبونتو استفاده کنید. اما این کار مثل این می ماند که در ویندوز برنامه ها را با notepad بنویسید. با این که می شود اما چندان جالب نیست.

پس از نصب موارد فوق به پست بعد مراجعه نمایید.

آفلاین robotic

  • Full Member
  • *
  • ارسال: 176
  • جنسیت : پسر
پوشه ای که می خواهید در آن برنامه بنویسید را ایجاد کنید.

سپس دو فایل زیر را ایجاد کنید و موارد نوشته شده را کپی کنید.

main.cpp

#include <iostream>

int main()
{
    std::cout << "Hello CMake world!\n";
    return 0;
}


CMakeLists.txt

cmake_minimum_required(VERSION 2.8)
project(MyProject)
add_executable(first main.cpp)

اکنون وارد ترمینال شوید. به پوشه ای که برنامه را نوشتید بروید. سپس با دستور زیر به پوشه ای جهت قرار گرفتن فایل اجرایی بسازید. در این جا من نامه پوشه را build می گذارم شما هر چی می خواهید بگذارید.

mkdir build
سپس وارد پوشه ساخته شده شوید.

cd build
اکنون باید به cmake بگوییم خودش را آماده کند

cmake ..
سپس باید بگوییم آن را بسازد.

make
اکنون برنامه شما کامپایل شده است. جهت اجرای برنامه دستور زیر را بزنید

./first
در این جا first را زدیم چون به cmake گفته بودیم اسم فایل اجرایی را cmake بگذار.
همچنین گفته بودیم main.cpp اسم فایل برنامه است.

بنابراین شما می توانید اسم فایل برنامه و اسم خروجی را عوض کنید برای این کار باید فایل CMakeLists.txt را اصلاح کنید.

آفلاین robotic

  • Full Member
  • *
  • ارسال: 176
  • جنسیت : پسر
اکنون یکم پیشرفته ترش می کنیم.
Qt دارای یک سری کتاب خانه اضافی است که امکان نوشتن برنامه گرافیکی را می دهید.

یک فولدر دیگر بسازید و فایل های زیر را در آن ایجاد کنید.

main.cpp

#include <QApplication>
#include <QLabel>

int main(int argc, char *argv[])
{
    QApplication a(argc, argv);
    QLabel w("Hello Qt & CMake world!");
    w.show();
    return a.exec();
}


CMakeLists.txt

cmake_minimum_required(VERSION 2.6)
project(qt_cmake)

find_package(Qt4 REQUIRED)
include(${QT_USE_FILE})

add_executable(qt_cmake WIN32 main.cpp)
target_link_libraries(qt_cmake ${QT_LIBRARIES})

ادامه اش مشابه برنامه قبل است. یعنی اول با ترمینال به پوشه برنامه بروید و خط به خط کد زیر را را وارد کنید

mkdir build
cd build
cmake ..
make
./qt_cmake

شما موفق شدید اولین برنامه گرافیکی خود را نیز کامپایل کنید.

از این جا به بعد دیگر با خودتان ...

آفلاین robotic

  • Full Member
  • *
  • ارسال: 176
  • جنسیت : پسر
برای آشنایی با زبان سی پلاس پلاس یه پی دی اف زیر مراجعه کنید

http://www.cplusplus.com/files/tutorial.pdf



برای آشنایی بیشتر با cmake به آدرس های زیر  مراجعه کنید.

http://www-flc.desy.de/ldcoptimization/documents/talks/CMake_Tutorial.pdf

http://noulard.name/CMake/CMake-tutorial-8feb2012.pdf

http://mathnathan.com/2010/07/getting-started-with-cmake

http://www.cmake.org/cmake/help/cmake_tutorial.html

http://www.bruno.abinader.com.br/2012/04/11/how-cmake-simplifies-the-build-process-part-1-basic-build-system



برای آشنایی بیشتر با کتاب خانه های گرافیکی Qt به آدرس زیر بروید و ویدپو های آموزشی آن را ببینید

http://www.voidrealms.com/tutorials.aspx?filter=qt

آفلاین nixoeen

  • ناظر انجمن
  • *
  • ارسال: 4872
  • جنسیت : پسر
  • masoft قدیم
اگر نمی خواهید می توانید از kate در کوبونتو و یا gedit در اوبونتو استفاده کنید. اما این کار مثل این می ماند که در ویندوز برنامه ها را با notepad بنویسید. با این که می شود اما چندان جالب نیست.
البته مقایسه gedit با notepad توی ویندوز کار درستی نیست. می‌شه اون رو با ++Notepad مقایسه کرد. و البته تعداد خیلی زیادی از برنامه‌‌نویس‌ها، از جمله خود من،‌ برنامه‌هاشون رو توی gedit می‌نویسند و اون رو به IDEها ترجیح میدن.

آفلاین alend

  • High Hero Member
  • *
  • ارسال: 1319
اگر نمی خواهید می توانید از kate در کوبونتو و یا gedit در اوبونتو استفاده کنید. اما این کار مثل این می ماند که در ویندوز برنامه ها را با notepad بنویسید. با این که می شود اما چندان جالب نیست.
البته مقایسه gedit با notepad توی ویندوز کار درستی نیست. می‌شه اون رو با ++Notepad مقایسه کرد. و البته تعداد خیلی زیادی از برنامه‌‌نویس‌ها، از جمله خود من،‌ برنامه‌هاشون رو توی gedit می‌نویسند و اون رو به IDEها ترجیح میدن.

چرا؟

آفلاین Borderliner

  • Full Member
  • *
  • ارسال: 115
  • جنسیت : پسر
  • macOS Sierra 10.12.6
    • Borderliner | GitHub
اکنون یکم پیشرفته ترش می کنیم.
Qt دارای یک سری کتاب خانه اضافی است که امکان نوشتن برنامه گرافیکی را می دهید.

یک فولدر دیگر بسازید و فایل های زیر را در آن ایجاد کنید.

main.cpp

#include <QApplication>
#include <QLabel>

int main(int argc, char *argv[])
{
    QApplication a(argc, argv);
    QLabel w("Hello Qt & CMake world!");
    w.show();
    return a.exec();
}


CMakeLists.txt

cmake_minimum_required(VERSION 2.6)
project(qt_cmake)

find_package(Qt4 REQUIRED)
include(${QT_USE_FILE})

add_executable(qt_cmake WIN32 main.cpp)
target_link_libraries(qt_cmake ${QT_LIBRARIES})

ادامه اش مشابه برنامه قبل است. یعنی اول با ترمینال به پوشه برنامه بروید و خط به خط کد زیر را را وارد کنید

mkdir build
cd build
cmake ..
make
./qt_cmake

شما موفق شدید اولین برنامه گرافیکی خود را نیز کامپایل کنید.

از این جا به بعد دیگر با خودتان ...

از اونجایی که این آموزش برای لینوکس هست، توی قسمت add_executable، عبارت WIN32 باید برداشته بشه. برای خروجی برنامه روی ویندوز از این عبارت استفاده میشه.
..::Borderliner::..