برای ایجاد این تاپیک بحثی طولانی در تاپیک زیر شده و علاوه بر قوانین رایج انجمن این تاپیک یکسری قوانین خاص خودش را نیز داراست و این بنا به نظر دوستان انجمن بود :
قانون مهم و اصلی اینکه : برای مرتب بودن وانسجام مطالب
خواهشا به هیچ عنوان به تاپیک پاسخ ندهید
و سوالات خود را تا ایجاد تاپیک پرسش و پاسخ در تاپیک بحث و گفت و گو در زیر مطرح کنید.
http://forum.ubuntu.ir/index.php/topic,54807.0.html
همچنین پیشنهادات، انتقادات و ایده های خود را در زمینه روش آموزش در این تاپیک در همان لینک معرفی شده مطرح کنید.-------------------------------
جاوا چگونه آغاز شد:در سال 1991 در شرکت سان پروژه ای به نام Green برای طراحی یک زبان برنامه نویسی به منظور نوشتن نرم افزار برای ابزارهاییمانند کتاب خوان های الترونیک، دستگاههای ضبط و پخش و ... آغاز شد و نمونه ی اولیه آن Oak (بلوط) نام گرفت.در این زمان رهبر گروه جیمز گوسلینگ بود.
پس از مدتی اعضای گروه به این نتیجه رسیدند که اهداف پروژه بر خلاف نیازهای روز در آن زمان بود و پروژه در حال به تعلیق در آمدن بودن که گروه هدف پروژه را تغییر داد و به دلیل فراگیری تدریجی وب جهانی در آن زمان و قابیلیت های خاص این زبان، پروژه به سمت توسعه در زمینه زبانی برای توسعه اینترنت و وب تغییر جهت داد و در سال 1995 پروژه با نام تجاری جاوا عرضه شد و پس از مدت کوتاهی به دلیل ویژگیهای قدرتمند و توسعه مداوم به یکی از محبوبترین زبانهای برنامه نویسان تبدیل شد
و اما جاوا چیست ؟جاوا یک زبان برنامه نویسی قدرتمند است که ...
جاوا قابل حمل است به این معنی که برنامه هایی که در جاوا مینویسیم قابلیت اجرا بر روی پلتفورم ها و سیستم های دیگر را دارا هستند.مثلا برنامه ای که در لینوکس نوشته اید میتوانید در مک یا ویندوز هم اجرا کنید!!
جاوا یکی از زبانهای خانواده C است و با رویکردی جدید در زمینه هایی چون شی گرایی و چند نخی قدرت زیادی پیدا کرده و برای کسانی که با زبانهای خانواده C آشنایی دارند یادگیری آن سریع است.
جاوا یکی از قویترین زبان های شی گراست و طراحی آن متناسب با نیازهای مهندسی نرم افزار و روش های نوین توسعه کد بوده است!
جاوا حاوی کتابخانه های قدرتمندی در زمینه های مختلف چون رابط های کاربری (GUI)، ریاضیات ، چن نخی ، کا با استثنا ها، اپلت ها، استریم ها و ... است و توسط شرکت قدرتمند اوراکل پشتیبانی میشود.
و اکنون جاوا اوپن سورس است!نسخه های جاوا!جاوا در سه نسخه استاندارد (JAVA SE) ، تجاری (JAVA EE) و مخصوص دستگاههای کوچک (JAVA ME) توسعه یافته که بحث ما در این آموزش در ابتدا نسخه Standard Edition و سپس مسائل تخصصی ٍEnterprise Edition خواهد بود!
نصب جاوا و محیط توسعه اکلیپس در اوبونتودر این آموزش برنامه ها را در محیط مجمع توسعه اکلیپس نوشته و اجرا میکنیم.
برای اجرای برنامه ها به زبان جاوا نیاز به JDK روی سیستم خود دارید.
اگر کاربر اوبونتو هستید یک راه ساده برای نصب همزمان JDK و ٍEclipse استفاده از کد زیر در ترمینال است :
sudo apt-get install eclipse
(***اگر خدای نکرده لینوکسی نیستید در مک و ویندوز برای دریافت JDK به سایت java.com و برای دریافت eclipse به eclipse.org مراجعه کنید.
)
اگر جاوا و اکلیپس را نصب کردید حالا آماده اید که اولین برنامه خود را در جاوا بنویسید
Hello, Worldاکلیپس را باز کنید. به مسیر زیر بروید :
file > New > Java Project
در صفحه باز شده در بخش Project Name یک نام مانند Hello وارد کرده و finish را بزنید.
اگر صفحه welcome همچنان روی صفحه بود آن را ببندید!
در بخش سمت چپ صفحه در قسمت package explorer روی نام پروژه ی خود کلیک راست کرده و به مسیر زیر بروید :
New > class
در پنجره ظاهر شده در بخش name نام کلاس را وارد کنید ( در این بخش FirstInUbuntu را وارد کنید برای استفاده از کدهای زیر.) و finish را بزنید.
حال در بخش میانی صفحه کدهایی مشاهده میکنید.آنها را پاک کنید و کد زیر را در آن بنویسید :
public class FirstInUbuntu {
public static void main(String [] args){
System.out.print("Hello, world");
}
}
و سپس با استفاده از میانبر ctrl + f11 یا استفاده از مسیر زیر برنامه را اجرا کنید.
خب این هم از اولین برنامه به زبان جاوا، سلام دنیا!
با اجرای این کد باید عبارت Hello, world در بخش پایین اکلیپس قسمت console نمایان شود.
این هم یک عکس از محیط IDE به همراه کد نوشته شده در بالا و اجرا شده ی آن :
توضیح کد بالا :
هر برنامه جاوا شامل بخشهایی است که در زیر به چند بخش مورد نیاز ما در این کد میپردازیم و در هر قسمت بنا به نیاز بخشهای دیگر را توضیح میدهیم.
هر برنامه جاوا شامل حداقل یک کلاس اصلی است و حداقل یک متد به نام main به عنوان متد اصلی است ولی این در ساده ترین حالت است و معمولا تعداد زیادی کلاس و متد در برنامه های نوشته شده خود خواهیم داشت.
در مورد چیستی کلاس ها و متد ها در آینده بیشتر خواهیم گفت. در کد بالا قطعه کد زیر تعریف کلاسی به نام FirstInUbuntu است :
public class FirstInUbuntu {
}
در حالت کلی برای تعریف یک کلاس عمومی در جاوا از ساختار زیر استفاده میکنیم :
} نام کلاس public class
بدنه کلاس
{
بدنه کلاس شامل اجزایی است که (تا اینجا صرفاً متدها را میشناسیم ازین اجزا!) کد های برنامه در آنها نوشته میشوند.
و اما متد ها: متدها تکه هایی از برنامه هستند ( چیزی تقریبا شبیه توابع در سی) که در کلاسها بسته بندی میشوند و هر کدام مسئولیت خود را دارند و در حقیقت کلاس ها بسته هایی حاوی متد هستند!
در کد بالا قطعه کد زیر بخش تعریف متد آن است :
public static void main(String [] args){
}
در حالت کلی متدهای استاتیک عمومی به صورت زیر تعریف میشوند :
}( آرگومانها ) نام متد نوع بازگشتی public static
بدنه متد
{
توجه داشته باشید که در برنامه های دسکتاپ به زبان جاوا همیشه نیاز به متدی به نام main که بصورت زیر تعریف میشود داریم دقیقا با همین ساختار که در آینده راجع به آن بیشتر خواهیم گفت :
public static void main(String [] args){
}
و بدنه متد ها هم شامل کدهایی است که برای اجرا مینویسیم که در کد بالا قطعه زیر بدنه متد main است که عبارت Hello, world را در صفحه نمایش میدهد :
System.out.print("Hello, world");
چند نکته که نباید فراموش کنید :
0 - جاوا حساس به بزرگی و کوچکی حروف است، اگر به این مساله توجه نکنید کدهای شما اجرا نمیشوند!
1 - نام کلاس عمومی باید با نام فایل ساخته شده که کد در آن نوشته میشود باید دقیقاً همنام باشند وگرنه منجر به خطا میشود.
2 - اگر نقاط گنگی در آموزش بود، صبور باشید در پست های بعدی مو شکافانه تر مطرح خواهند شد
-----------------------------------------------
یک نسخه PDF از این مطلب توسط دوست خوبمون آقای سلمان العلما شیرازی تهیه شده که از لینک زیر میتونید اون رو دریافت کنید :و برای ویرایش و مشارکت در پروژه و تهیه نسخه خودتان میتوانید از لینک زیر در لانچ پد استفاده کنید :
پیشنهادات و انتقادات خود را در تاپیک زیر مطرح کنید :
و سوالات خود را در تاپیک زیر مطرح کنید :
و دوباره خواهش میکنم که به این تاپیک اینجا پاسخ ندید