با سلام
آیا اینطور نبود که می میخواستیم کلید ماشین رو دست کاربر بدیم و بگیم تو رانندگی کن؟ بگیم ما حداقل ها رو اماده میکنیم و تو استفاده کن؟ راه انداختن یک اتوبوس و سوار کردن این همه آدم شاید امن باشه، اما ایا همه رو به مقصد نهایی اشون میرسونه؟
مثال خیلی جالبی زدید.
خوب من با اجازه مثال شما رو قرض میگیرم تا یک چیزی بگم:
شما هر توزیع گنو/لینوکس رو به یک ماشین تشبیه کردید که قاعدتا هسته لینوکس باید قسمت اصلی موتور باشه.
ابزارهای گنو باید تمامی تجهیزات داخل محفظه کاپوت و جعبه دندهها و پدال و فرمان و ... باشند
و با این تشبیه میزکار گرافیکی باید اتاق، رنگ متالیک بدنه، رینگ و لاستیک و کلا تمامی امکانات رفاهی داخل کابین (صندلی و داشبورد و شیشه برقی و ...) باشه. خوب!!!
توزیعهای مختلف گنو/لینوکس ماشینهایی با موتور و تجهیزات یکسان اما با تنظیم موتورهای مختلف و رنگ و تجهیزات داخلی متفاوت هستند.
من این ماشین دارم و باید امکان این رو داشته باشم که در کاپوتشو باز کنم و ببینم که مثلا دلکو چطوری کار میکنه!
و اگه مکانیک باشم اشکالش رو رفع کنم. (آزادی نرمافزار) نه مثل ویندوز که اصلا در کاپوتش رو نمیشه باز کرد.
خوب!!
به نظر حقیر همینکه امکان باز کردن و دستکاری موتور (البته در صورت مکانیک بودن) برای من وجود داره کافیه تا آزادی من تامین بشه و من به مسافرت با ماشینم فکر کنم!!
دیگه نباید دایم مجبور باشم که موتور ماشین رو پیاده کنم!!
اگه من خوره ماشینم، از اونها که تو گاراژ خونهاشون یک ماشین رو از صفر سوار میکنن و هزار جور کارایی بهش میبخشن باز امکانش برای من وجود داره ماشین خودم رو مثل عروس درست کنم.
اگر هم یک خانم دکتری هستم
که فقط میخواد باهاش بره مطب و برگرده باز امکانش باید وجود داشته باشه.
اگر هم از اونهایی هستم که میخوام ظاهر ماشینم تو چشم همه باشه و در عین قدرت موتور ظاهراش هم عالی باشه باز هم ممکنه.
خوب چه اشکالی داره که من یک ماشینی داشته باشم که هم موتوراش خوب باشه (نه عالی) و هم ظاهراش زیبا باشه (نه جلف) و من به اینکه الان دلکو تو موتور داره چه میکنه فکر نکنم و حواسم به جاده باشه و از مسافرت لذت ببرم.
ببخشین که اینجا رو با فرومهای اتومکانیک اشتباه گرفتم!
فکر کنم منظورام رو رسوندم
امیدوارم که دلخور نشوید. ولی در کل این موضوعات اهیمت زیادی دارن و باید عمیق بهشون فکر کرد.