از این مزرعه به اون مزرعه رفتن فرقی میکنه!؟ کلیت مسئله رو ببین.
یادمه یه پستی خوندم نوشته بود که اتحادیه اروپا از گوگل شکایت کرده گفته تو همش برنامه های پیشفرض میزاری توی اندروید و بازار توسعه دهنده های ما رو خراب کردی دیگه کسی از محصولات اینا نمیخره و .... بعد یکی از هموطنان عزیزمون زیرش نوشته بود خو بابا چیکارش دارین بنده خدا این همه اندروید و درست کرده حالا چارتا برنامم بزاره توش!!!! و خیلی هام این نظر رو تایید میکردن و نظرات مشابه داشتن!!!!!! اونجا فقر فرهنگی رو احساس کردم که ببین اتحادیه اروپا به فکر چیه برای مردمش اونوقت مردم من چجوری درباره اقتصاد فکر میکنن که میگن چون خودش درستش کرده ولش کنین بابا!!!!! این دقیقا مثل این حرفیه که شما زدید دوست عزیز ، چون یکی کرایه مغزش ده برابره باید روی جنسی که قیمتش مشخصه ده برابر بکشه؟!؟؟؟؟؟؟؟ چون یکی کرایه بارش بیشتر شده باید گرونتر بفروشه!!!!؟؟؟؟؟ مشکل همینه دقیقا!
بنده مدت هاست پیگیر اطلاعات اوپراتورها و رگلاتوری هستم ، همراه اول و ایرانس طرح مکالمه رایگان رو کمی بعد از بسته بینهایت رایتل راه اندازی کردن ، برای رایتل ثابت بود یعنی یه هزینه ثابت پرداخت میکردید و یک ماه همه چیز رایگان ، اما اون دوتا طرح پلکانی رو پیاده کردن یعنی ماه اول مثلا دو هزار تومن ماه بعد میشد چهار هزار تومن و .... ، چونکه به ضررشون میشد و از سودشون کم میشد اما رایتل این کار رو نکرد ، تا پارسال که رگلاتوری دستور داد همشون سه ماه طرحاشون و قطع کردن تا بازبینی کنن و .... ، در کل میخام بگم انحصار وجود داره چه در خودرو چه اوپراتور موبایل و چه مسایل دیگه که دقیقا مصداق همون جریان مرغ و دونه پاشیه ، این اشتباه بزرگیه که بگید چون هزینه تولید چیزی بالاست باید پول بیشتری بابتش بدیم ، پراید در عراق هشتصد دلار فروشخه میشه در ایران ده برابر ، چرا اونجا هزینه تولید مهم نیست!؟ سونی هر دستگاه پلی استیشن سه رو با هزینه 800 دلار میساخت اما 499 دلار میفروخت ، در تولیدات بزرگ میلیونی سود در داشتن بازاره چون چرخه تولید همیشه وجود داره پس از سود مالی کم پول هنگفت بدست میاد ، وقتی پیرهنی پنجاه هزار تومن قیمت گذاری میشه ، تمام فروشگاه ها باید اون رو همون پنجاه هزار تومن بفروشن نه یک ریال بیشتر و اگر غیر از اینه مشکل از خود جامعست.
اشتباه نگیرید، من اون مثالی که زدید درباره اندروید رو با شما موافقم! ولی درمورد اپراتورها و... مثال هایی که زدید رو شخصا قبول ندارم و اینم نظر شخصیه.
درمورد پیراهنه اشتباه متوجه شدید، همونطور که گفتم ممکنه هزینه تمام شده یک کالا بیشتر باشه، پس طبیعتا قیمتش میره بالا.
هیچ زمان هیچ شرکتی نمیاد کالایی که واسش گرون تموم شده رو با قیمت ارزونی بفروشه، مثال سونی هم مثال درستی نیست و نباید اینجا بکار بره؛ اونم میگم چرا. بنده دقیق اطلاع ندارم که فرمایش شما صحیح هست یا نه، ولی فرض رو بر این میذاریم که اطلاعات شما موثق باشه و حتما همینطوره، سونی بخاطر انحصاری که داره و اینکه بازی هایی که واسه دستگاهش منتشر میکنه میتونه به سودش برسه. ولی توی موارد دیگه مطمئن باشید اگر سونی هم نمیتونسش سودش رو جبران کنه امکان نداشت همچین حرکتی بزنه!
درمورد اپراتورها هم همون طور که عرض کردم هزینه های که براشون هست متفاوته، البته نمیگم انحصار نیستا هست ولی بحث من سر چیزای دیگس، مثلا تا خیلی وقت سیمکارت همراه اول یک میلیون بود تا ایرانسل اومد با 5هزار تومن دوتا سیمکارت داد!
قیمت هایی که دارن ثابت نیست، یعنی یه رنج قیمت هست. برای همه کالاها و... هم هست (حتی همون پیراهن که گفتم از طرف اصناف میگن مثلا بین x تا y تومن باید باشه؛ حالا یکی x و یکی y رو انتخاب میکنه تا با توجه به هزینه هایی که داشته براش بصرفه)
یک سری مسائل دیگه هم هست. مثلا اینکه اپراتورها باید رقابتی باشن، یکی هزینه مکالمه هاشو ارزون میکنه، یکی هزینه پیامک ها، یکی اینترنت، یکی برون شبکه، یکی... خلاصه نباید قیمتا مثل هم باشه، اینم قانون رقابته!
اگه همه چیز یکسان باشه که همه بازار راکد میشه
امیدوارم منظورمو متوجه شده باشین و اینبار اشتباه نگیرین