انجمنهای فارسی اوبونتو
کمک و پشتیبانی => بازی و سرگرمی => نویسنده: hartin در 28 خرداد 1401، 09:30 قظ
-
چرا بازی های قدیمی انقدر بهینه بودن حتی با سیستم ضعیف تر از اون چیزی که گفته بودن راحت اجرا میشدن ولی الان...
عکس سیسیتم مورد نیاز کالاف دیوتی مدرن وارفر دو هست
-
احیانا بخاطر این نیست که بازی سنگین تر با گرافیک واقع گرایانه تر و هوشمندی بیشتر و ساز و کار پیچیده تر در نتیچه پیشرفت صنعت بازی سازی ، سیستم و منابع قدرتمند تر و پیشرفته میخواد ؟
-
به نام خدا
موتورهای جدید گیم و پیچیده بودن نسبت به قبل
الان بازی پک من یا ماریو رو با کالاف دیوتی داری مقایسه میکنی😐
بازی پک من تهش به یه باگ ختم میشه و خب هیچ آپشن خاصی تو نداری ولی تو کالاف من نسخه موبایلش رو داشتم اولش که اومده بود نزدیک ۱۵تا دکمه توی صفحه بود حالا به نظرت با پک من برابره؟
-
لطفا اول بخونید بعد نظر بدید منظور من بهینه بودنه نه سیستم مورد نیاز سوال من اینه چرا اون موقع با سیستم پیشنهادی کمتر از اون چیزی که گفته بودن بازم اجرا میشد وبی الان حتی با سیستم پیشنهادی هم درست اجرا نمیشه
-
بخاطر روش ساختشان است.
مثل زبان های برنامه نویسی که توسعه باهاشون خیلی راحته ولی اجرای کارشون سنگین تره چون برای راحت تر شدن یک زبان باید کد های بیشتری را براش اجرا کرد و آن هم باید هم کد هایی که برای راحتیش هست را اجرا کنه و هم باید برنامه ای که باهاش نوشتی.
امیدوارم که فهمیده باشید.
-
چون اون زمان، هکرها بازی میساختن، الآن شرکتهای سرمایهداری!
-
یعنی چجوری هکر ها بازی میساختن شرکت ها نبودن؟
-
چرا بازی های قدیمی انقدر بهینه بودن حتی با سیستم ضعیف تر از اون چیزی که گفته بودن راحت اجرا میشدن ولی الان...
عکس سیسیتم مورد نیاز کالاف دیوتی مدرن وارفر دو هست
چون معمولا بهینهسازی جز کارهای آخر توسعه هست و معمولا اون موقع کفگیر میخوره ته دیگ و بازی بدون اینکه بهینهسازی زیادی روش صورت بگیره، منتشر میشه.
اگه شرکتها یکم بیشتر سعی کنند، میتونند بازی رو بهینهتر بسازنند. ولی اینجوری باید پول صرف توسعه بازی خرج کنند.
-
مثلا کرایسیس سه روی ۳۶۰ واقعا عالی اجرا میشه بهینه سازی خوبی انجام شده ولی مثلا فارکرای اصلا بهینه نبود
به نظرم قبلا چون گرافیک پایین تر بود روی این چیزا بیشتر وقت میذاشتن تند تند بازی میدادن ولی الان همش شده گرافیکش تمام انرژی رو میگیره
-
به همون دلیل که ویندوز ۱۱ شما رو مجبور به خرید سخت افزار جدید تر می کنه
در واقع هم دست هستند
مثلا وقتی بازی مورد علاقتون فقط برای کنسول خاصی منتشر میشه مجبورد اون رو بخرید !
-
حالا انحصاری بازی ها فرق داره نوش جونشون لست آف آس ارزش اینو فقط به خاطرش پلی استیشن بخری
ولی لحث الان سر اینه که چرا باید کثلا وارزون حجمش انقدر بالا بره با هر آپدیت
-
انحصار منظورم نیست
گاهی سازنده های کنسول به توسعه دهنده ها پول میدن تا فقط بازی برای کنسول اون ها بنویسند اینطوری فروش کنسولشون میره بالا
همین حالت میشه که ویندوز عمدا حد اقل های سخت افزاری رو بالا میبره تا شما مجبور باشید برید سخت افزار شرکت های مورد نظر اون ها رو بخرید
ولی در کل با افزایش قدرت بازی ها چه از نظر گرافیکی چه از نظر پردازشی بالا رفته تا کیفیتو جذابیت بیشتری داشته باشند اینطوری سخت افزار مورد نیاز هم بیشتر میشه حد اقل هاش
مثل اینه که بگی چرا گوشی های دکمه ای قدیمی اینقدر خوب شارژ نگه میداشتند و کارایی بیشتری داشتند اما گوشی های جدید به باتری های قوی تری نیاز دارند
این اسمش بهینه نبودن نیست نیاز بیشتره
-
چون اون زمان، هکرها بازی میساختن، الآن شرکتهای سرمایهداری!
هکرا چه بازی ساختن؟
حتی ماریو هم برای نینتندو هست
-
همون کارمندهای نینتندو هکر بودن.
-
انحصار منظورم نیست
گاهی سازنده های کنسول به توسعه دهنده ها پول میدن تا فقط بازی برای کنسول اون ها بنویسند اینطوری فروش کنسولشون میره بالا
همین حالت میشه که ویندوز عمدا حد اقل های سخت افزاری رو بالا میبره تا شما مجبور باشید برید سخت افزار شرکت های مورد نظر اون ها رو بخرید
ولی در کل با افزایش قدرت بازی ها چه از نظر گرافیکی چه از نظر پردازشی بالا رفته تا کیفیتو جذابیت بیشتری داشته باشند اینطوری سخت افزار مورد نیاز هم بیشتر میشه حد اقل هاش
مثل اینه که بگی چرا گوشی های دکمه ای قدیمی اینقدر خوب شارژ نگه میداشتند و کارایی بیشتری داشتند اما گوشی های جدید به باتری های قوی تری نیاز دارند
این اسمش بهینه نبودن نیست نیاز بیشتره
خب دنیای تجارت اینه الان انحصاری های سونی نبود کسی پلی استیشن نمی خرید انحصاری تو کنسول ها فرق داره
-
در گذشته تعداد برنامهنویسهای خوب بیشتر بود و برنامهنویسها شناخت بهتری از سیستم داشتند. الان خیلی از افراد تنها کدنویسی وابسته به ابزاری خاص هستند. در کنارش موضوعاتی تغییر کرده مثل اینکه ارائهٔ سریعتر مهمتر از ارائهٔ پایدار و کد خوبه.
-
کاملا درسته فقط گرافیک رو مورد توجه قرار میدن
-
به اضافه موارد گفته شده ، فن آوری هم تاثیر داره ، قانون مور تا الان تقریبا صادق بوده و ما میبینیم که اختلاف قدرت کارت های گرافیکی سری ۴۰۰ و ۵۰۰ انویدیا حدود چهل درصد هست ولی اختلاف در سری ۹۰۰ و ۱۰۰۰ به صدرصد یا بیشتر رسید ، یک گرافیک ۱۰۸۰ تقریبا دوبرابر ۹۸۰ بازدهی داره ولی ۵۸۰ کمتر از ۴۰درصد نسبت به ۴۸۰ ، پس این فاصله درحال بیشتر شدن هست ، پس قبلا وقتی گرافیک نسل قبلی برای اجرای بازی استفاده میکردید نهایتا ۴۰ درصد بازدهی کمتری داشتید نسبت به چیزی که لازم بود ، اما الان صدرصد ،
یک موضوع دیگه هم تاثیر داره اون هم بخش های خاصی از سخت افزاره مثل vram ، در بازی های قدیمی تر (همون MW2 که مثال زدید) تعداد اشيائ صحنه اونقدری بود که بشه با کم و زیاد کردن LOD در تنظیمات بازی رو بلاخره اجرا کرد ، ولی الان وقتی شما میخاید مثلا MW2018 رو با گرافیک ۱۰۵۰ دوگیگ اجرا کنید به مشکلات جدی برمیخورید ، درحالی که یه نسخه بالاترش ۱۰۵۰ti فقط بخاطر ۴گیگ بودن vram دیگه اون مشکلات رو نداره ، قدیم اختلاف بین به گرافیک FX5200 و FX5500 فقط ۱۲۸مگ vram بود ، اما الان ۲ گیگه ، پس دیشرفت تکنولوژی و سخت افزار هم تاثیر زیادی داشته ، حتی معماری جدید سخت افزارها میتونه تاثیر داشته باشه ، در کتسول اکس باکس اکس ما APU ای داریم که روی کاغذ از APU اکس باکس سریز اس که نسخه جدیدترش هست قویتره ، ولی در کارایی عملا نسخه جدیدتر خیلی قویتر هست ، به خاطر برتری های طراحی معماری RDNA نسل جدید AMD نسبت به معماری جگوار قبلی .
-
همون کارمندهای نینتندو هکر بودن.
تصویر دیده نشده از آگاهی استخدام شرکت نینتندو در سال ۱۹۹۴
(https://s6.uupload.ir/files/img_20220618_174749_h42z.jpg)
-
زنگ بزنیم :D
-
تصویر دیده نشده از آگاهی استخدام شرکت نینتندو در سال ۱۹۹۴
نمیدونستم از ایران هم نیرو میگرفته
-
الان خود دکتر پرینت گرفته :D
-
باسلام
نمیدونستم از ایران هم نیرو میگرفته
سر کاریه ;D
-
دلایلش که متنوع است. و اکثرا اشاره کردن و به نظر منم درسته.
در گذشته بازی سازها درک بسیار عمیق تری از سخت افزار داشتن و ابداعاتی می زدن که هنوزم اعجاب آوره. همچنین با ساخت بازی قدرت طراحی و سوادشون رو به رخ همدیگه / مردم / خودشون می کشیدن (نمونه مشهورش استفاده حداقلی از ای سی ها توسط استیو وزنیاک) و از همچنین یه چالش دیدن کارهای جدید (از گرافیک سه بعدی یا ایجاد محدودیت هایی مثل حجم و ..) و در نهایت هم استفاده عمیق از سخت افزار و اسمبلی و حتی سخت افزار و ...
اما این روزها اکثرا بازی می نویسن چون توی یه شرکت استخدام شدن که بازی بنویسن یا می خوان بازی بنویسن که پولدر بشن. از اونطرف اکثرا کارها وابسته به چندین و چند لایه زیری است. از سخت افزار پی سی تا سیستم عامل روش تا زبان روش تا اینجین روش تا ... و خب هر کدوم از اینها بخشی از بهینگی رو فدای راحتی و عام بودن می کنن.
این هم هست که در گذشته سخت افزار تقریبا محدود بود. کمودور ۶۴ دقیقا معلوم بود چیه یا میزان حافظه یه پی سی محدود می شد به ۶۴۰ کیلوبایت. الان دست بازتره. من می تونم یه کار «خفن تر» بکنم و تنها مشکلم این باشه که «خب رم بیشتری باید داشته باشی. خب فلان جی پی یو رو باید داشته باشی. خب فلان سی پی یو لازمه برای این بازی و ...» (:
نکته آخر هم اینکه هنوزم «هکرها»یی هستن که روی همون سخت افزارهای محدود کارهای اعجاب آور می کنن فقط چون ازش لذت می برن و هنوزم بقیه تو کنفرانس ها کلی بحث می کنن که فلانی چطوری روی فلان سخت افزار فلان کار رو کرده که به نظر غیرقابل باوره. من یادمه ما که بچه بودیم در مورد اینتراپت های مخفی حرف می زدیم و تکنیک هایی مثلا برای اسکرول افقی یا حتی نمایش بیشتر از میزان رنگی که سخت افزار رسما ساپورت می کرد و ... (:
-
اگر نمونهای از این ابداعات رو میخواید ببینید، برای مثال میتونید در مورد Color Cycling بخونید.
اینجا توضیح کوتاهی با یک پیادهسازی اون با HTML5 رو میتونید ببینید: لینک (http://www.effectgames.com/effect/article-Old_School_Color_Cycling_with_HTML5.html)
-
البته همین الان هم بازیای مثل factorio در حال توسعهس که مشخصاً توسط یه سری گیک هکر و برای گیکها نوشته شده. بازیای به شدت بهینه که موضوعش و هدف بازیکن چیزی نیست به جر همین بهینهسازی! شما کافیه به بزرگی نقشهش و تعداد متغیرهایی که همزمان دارن محاسبه میشن توجه کنید و مقایسه کنید با منابعی که بازی اشغال میکنه و حداقل سختافزار مورد نیاز. اون موقعه که مجدد مغزتون سوت میکشه!
-
همینه (https://www.factorio.com/) ارمان خان ؟
-
همینه (https://www.factorio.com/) ارمان خان ؟
بله. از اسمش یه t جا افتاده بود. ویرایش کردم.
-
چقدر باحاله من عاشق بازیای دوبعدی و آرکید هستم فقط هدف بازی چیه؟
-
چقدر باحاله من عاشق بازیای دوبعدی و آرکید هستم فقط هدف بازی چیه؟
لذت بردن بیانتها از یادگیری مکانیزم بازی و خلاقیت و پیدا کردن راه حلها و بهینهسازیشون.
-
حالبه حتما برنامه ریزی میکنم از استیم میخرم