به اضافه موارد گفته شده ، فن آوری هم تاثیر داره ، قانون مور تا الان تقریبا صادق بوده و ما میبینیم که اختلاف قدرت کارت های گرافیکی سری ۴۰۰ و ۵۰۰ انویدیا حدود چهل درصد هست ولی اختلاف در سری ۹۰۰ و ۱۰۰۰ به صدرصد یا بیشتر رسید ، یک گرافیک ۱۰۸۰ تقریبا دوبرابر ۹۸۰ بازدهی داره ولی ۵۸۰ کمتر از ۴۰درصد نسبت به ۴۸۰ ، پس این فاصله درحال بیشتر شدن هست ، پس قبلا وقتی گرافیک نسل قبلی برای اجرای بازی استفاده میکردید نهایتا ۴۰ درصد بازدهی کمتری داشتید نسبت به چیزی که لازم بود ، اما الان صدرصد ،
یک موضوع دیگه هم تاثیر داره اون هم بخش های خاصی از سخت افزاره مثل vram ، در بازی های قدیمی تر (همون MW2 که مثال زدید) تعداد اشيائ صحنه اونقدری بود که بشه با کم و زیاد کردن LOD در تنظیمات بازی رو بلاخره اجرا کرد ، ولی الان وقتی شما میخاید مثلا MW2018 رو با گرافیک ۱۰۵۰ دوگیگ اجرا کنید به مشکلات جدی برمیخورید ، درحالی که یه نسخه بالاترش ۱۰۵۰ti فقط بخاطر ۴گیگ بودن vram دیگه اون مشکلات رو نداره ، قدیم اختلاف بین به گرافیک FX5200 و FX5500 فقط ۱۲۸مگ vram بود ، اما الان ۲ گیگه ، پس دیشرفت تکنولوژی و سخت افزار هم تاثیر زیادی داشته ، حتی معماری جدید سخت افزارها میتونه تاثیر داشته باشه ، در کتسول اکس باکس اکس ما APU ای داریم که روی کاغذ از APU اکس باکس سریز اس که نسخه جدیدترش هست قویتره ، ولی در کارایی عملا نسخه جدیدتر خیلی قویتر هست ، به خاطر برتری های طراحی معماری RDNA نسل جدید AMD نسبت به معماری جگوار قبلی .