انجمن‌های فارسی اوبونتو

لطفاً به انجمن‌ها وارد شده و یا جهت ورود ثبت‌نام نمائید

لطفاً جهت ورود نام کاربری و رمز عبورتان را وارد نمائید


توزیع گنو/لینوکس اوبونتو ۲۰ ساله شد 🎉

نویسنده موضوع: بهینه بودن بازی های قدیمی  (دفعات بازدید: 3766 بار)

0 کاربر و 2 مهمان درحال مشاهده موضوع.

آفلاین nixoeen

  • ناظر انجمن
  • *
  • ارسال: 4872
  • جنسیت : پسر
  • masoft قدیم
پاسخ : بهینه بودن بازی های قدیمی
« پاسخ #15 : 28 خرداد 1401، 03:55 ب‌ظ »
در گذشته تعداد برنامه‌نویس‌های خوب بیشتر بود و برنامه‌نویس‌ها شناخت بهتری از سیستم داشتند. الان خیلی از افراد تنها کدنویسی وابسته به ابزاری خاص هستند. در کنارش موضوعاتی تغییر کرده مثل اینکه ارائهٔ سریع‌تر مهم‌تر از ارائهٔ پایدار و کد خوبه.

آفلاین hartin

  • High Hero Member
  • *
  • ارسال: 1586
  • جنسیت : پسر
پاسخ : بهینه بودن بازی های قدیمی
« پاسخ #16 : 28 خرداد 1401، 03:58 ب‌ظ »
کاملا درسته فقط گرافیک رو مورد توجه قرار میدن
:My Instagram
_.hartin._

آفلاین S Y N C R E X

  • Hero Member
  • *
  • ارسال: 808
  • جنسیت : پسر
  • The Control Is The Power
    • syncrex.me
پاسخ : بهینه بودن بازی های قدیمی
« پاسخ #17 : 28 خرداد 1401، 05:14 ب‌ظ »
به اضافه موارد گفته شده ، فن آوری هم تاثیر داره ، قانون مور تا الان تقریبا صادق بوده و ما میبینیم که اختلاف قدرت کارت های گرافیکی سری ۴۰۰ و ۵۰۰ انویدیا حدود چهل درصد هست ولی اختلاف در سری ۹۰۰ و ۱۰۰۰ به صدرصد یا بیشتر رسید ، یک گرافیک ۱۰۸۰ تقریبا دوبرابر ۹۸۰ بازدهی داره ولی ۵۸۰ کمتر از ۴۰درصد نسبت به ۴۸۰ ، پس این فاصله درحال بیشتر شدن هست ، پس قبلا وقتی گرافیک نسل قبلی برای اجرای بازی استفاده میکردید نهایتا ۴۰ درصد بازدهی کمتری داشتید نسبت به چیزی که لازم بود ، اما الان صدرصد ،
یک موضوع دیگه هم تاثیر داره اون هم بخش های خاصی از سخت افزاره مثل vram ، در بازی های قدیمی تر (همون MW2 که مثال زدید) تعداد اشيائ صحنه اونقدری بود که بشه با کم و زیاد کردن LOD در تنظیمات بازی رو بلاخره اجرا کرد ، ولی الان وقتی شما میخاید مثلا MW2018 رو با گرافیک ۱۰۵۰ دوگیگ اجرا کنید به مشکلات جدی برمیخورید ، درحالی که یه نسخه بالاترش ۱۰۵۰ti فقط بخاطر ۴گیگ بودن vram دیگه اون مشکلات رو نداره ، قدیم اختلاف بین به گرافیک FX5200 و FX5500 فقط ۱۲۸مگ vram بود ، اما الان ۲ گیگه ، پس دیشرفت تکنولوژی و سخت افزار هم تاثیر زیادی داشته ، حتی معماری جدید سخت افزارها میتونه تاثیر داشته باشه ، در کتسول اکس باکس اکس ما APU ای داریم که روی کاغذ از APU اکس باکس سریز اس که نسخه جدیدترش هست قویتره ، ولی در کارایی عملا نسخه جدیدتر خیلی قویتر هست ، به خاطر برتری های طراحی معماری RDNA نسل جدید AMD نسبت به معماری جگوار قبلی .

آفلاین Dr.Code

  • High Hero Member
  • *
  • ارسال: 1446
  • جنسیت : پسر
  • Dr.Code
    • My website
پاسخ : بهینه بودن بازی های قدیمی
« پاسخ #18 : 28 خرداد 1401، 05:52 ب‌ظ »
همون کارمندهای نینتندو هکر بودن.
تصویر دیده نشده از آگاهی استخدام شرکت نینتندو در سال ۱۹۹۴


« آخرین ویرایش: 28 خرداد 1401، 05:54 ب‌ظ توسط Dr.Code »

آفلاین جعفر فرقانلوژ

  • High Hero Member
  • *
  • ارسال: 5100
  • جنسیت : پسر
  • اممم . اره دیگه! mehr32
پاسخ : بهینه بودن بازی های قدیمی
« پاسخ #19 : 28 خرداد 1401، 05:55 ب‌ظ »
زنگ بزنیم  :D
دیگر به انجمن باز نخواهم گشت شاید جایی با این نام پیدام کنید اگه کاری با من دارید : qxc9966@protonmail.com

آفلاین دانیال بهزادی

  • ناظر انجمن
  • *
  • ارسال: 19722
  • جنسیت : پسر
  • Urahara Kiesuke
    • وبلاگ
پاسخ : بهینه بودن بازی های قدیمی
« پاسخ #20 : 29 خرداد 1401، 02:38 ب‌ظ »
تصویر دیده نشده از آگاهی استخدام شرکت نینتندو در سال ۱۹۹۴
نمی‌دونستم از ایران هم نیرو می‌گرفته
اگه این ارسال بهت کمک کرد، دنبال دکمهٔ تشکر نگرد. به جاش تو هم به جامعهٔ آزادت کمک کن

آفلاین جعفر فرقانلوژ

  • High Hero Member
  • *
  • ارسال: 5100
  • جنسیت : پسر
  • اممم . اره دیگه! mehr32
پاسخ : بهینه بودن بازی های قدیمی
« پاسخ #21 : 29 خرداد 1401، 02:58 ب‌ظ »
الان خود دکتر پرینت گرفته  :D
دیگر به انجمن باز نخواهم گشت شاید جایی با این نام پیدام کنید اگه کاری با من دارید : qxc9966@protonmail.com

آفلاین bed123derkelo

  • High Sr. Member
  • *
  • ارسال: 658
  • جنسیت : پسر
پاسخ : بهینه بودن بازی های قدیمی
« پاسخ #22 : 29 خرداد 1401، 06:39 ب‌ظ »
باسلام
نقل‌قول
نمی‌دونستم از ایران هم نیرو می‌گرفته
سر کاریه ;D

آفلاین جادی

  • عضو کاربران ایرانی اوبونتو
  • *
  • ارسال: 1610
    • در دفاع از آزادی بیان
پاسخ : بهینه بودن بازی های قدیمی
« پاسخ #23 : 30 خرداد 1401، 03:16 ب‌ظ »
دلایلش که متنوع است. و اکثرا اشاره کردن و به نظر منم درسته.
در گذشته بازی سازها درک بسیار عمیق تری از سخت افزار داشتن و ابداعاتی می زدن که هنوزم اعجاب آوره. همچنین با ساخت بازی قدرت طراحی و سوادشون رو به رخ همدیگه / مردم / خودشون می کشیدن (نمونه مشهورش استفاده حداقلی از ای سی ها توسط استیو وزنیاک) و از همچنین یه چالش دیدن کارهای جدید (از گرافیک سه بعدی یا ایجاد محدودیت هایی مثل حجم و ..) و در نهایت هم استفاده عمیق از سخت افزار و اسمبلی و حتی سخت افزار و ...

اما این روزها اکثرا بازی می نویسن چون توی یه شرکت استخدام شدن که بازی بنویسن یا می خوان بازی بنویسن که پولدر بشن. از اونطرف اکثرا کارها وابسته به چندین و چند لایه زیری است. از سخت افزار پی سی تا سیستم عامل روش تا زبان روش تا اینجین روش تا ... و خب هر کدوم از اینها بخشی از بهینگی رو فدای راحتی و عام بودن می کنن.

این هم هست که در گذشته سخت افزار تقریبا محدود بود. کمودور ۶۴ دقیقا معلوم بود چیه یا میزان حافظه یه پی سی محدود می شد به ۶۴۰ کیلوبایت. الان دست بازتره. من می تونم یه کار «خفن تر» بکنم و تنها مشکلم این باشه که «خب رم بیشتری باید داشته باشی. خب فلان جی پی یو رو باید داشته باشی. خب فلان سی پی یو لازمه برای این بازی و ...» (:

نکته آخر هم اینکه هنوزم «هکرها»یی هستن که روی همون سخت افزارهای محدود کارهای اعجاب آور می کنن فقط چون ازش لذت می برن و هنوزم بقیه تو کنفرانس ها کلی بحث می کنن که فلانی چطوری روی فلان سخت افزار فلان کار رو کرده که به نظر غیرقابل باوره. من یادمه ما که بچه بودیم در مورد اینتراپت های مخفی حرف می زدیم و تکنیک هایی مثلا برای اسکرول افقی یا حتی نمایش بیشتر از میزان رنگی که سخت افزار رسما ساپورت می کرد و ... (:
آزادی کیبورد حق هر انسان است - جادی

آفلاین nixoeen

  • ناظر انجمن
  • *
  • ارسال: 4872
  • جنسیت : پسر
  • masoft قدیم
پاسخ : بهینه بودن بازی های قدیمی
« پاسخ #24 : 30 خرداد 1401، 03:43 ب‌ظ »
اگر نمونه‌ای از این ابداعات رو می‌خواید ببینید، برای مثال می‌تونید در مورد Color Cycling بخونید.
اینجا توضیح کوتاهی با یک پیاده‌سازی اون با HTML5 رو می‌تونید ببینید: لینک

آفلاین آرمان اسماعیلی

  • High Hero Member
  • *
  • ارسال: 2366
  • جنسیت : پسر
پاسخ : بهینه بودن بازی های قدیمی
« پاسخ #25 : 30 خرداد 1401، 04:04 ب‌ظ »
البته همین الان هم بازی‌ای مثل factorio در حال توسعه‌س که مشخصاً توسط یه سری گیک هکر و برای گیک‌ها نوشته شده. بازی‌ای به شدت بهینه که موضوعش و هدف بازیکن چیزی نیست به جر همین بهینه‌سازی! شما کافیه به بزرگی نقشه‌ش و تعداد متغیرهایی که همزمان دارن محاسبه میشن توجه کنید و مقایسه کنید با منابعی که بازی اشغال می‌کنه و حداقل سخت‌افزار مورد نیاز. اون موقعه که مجدد مغزتون سوت می‌کشه! 
« آخرین ویرایش: 30 خرداد 1401، 07:42 ب‌ظ توسط آرمان اسماعیلی »
صفحه‌ی من در اینستاگرام: ‎‎@armanes92

آفلاین سودو.

  • High Hero Member
  • *
  • ارسال: 3095
  • جنسیت : پسر
  • :(){ :|:& };:
پاسخ : بهینه بودن بازی های قدیمی
« پاسخ #26 : 30 خرداد 1401، 07:14 ب‌ظ »
همینه ارمان خان ؟
آرچ و گنوم!

آفلاین آرمان اسماعیلی

  • High Hero Member
  • *
  • ارسال: 2366
  • جنسیت : پسر
پاسخ : بهینه بودن بازی های قدیمی
« پاسخ #27 : 30 خرداد 1401، 07:43 ب‌ظ »
همینه ارمان خان ؟
بله. از اسمش یه t جا افتاده بود. ویرایش کردم.
صفحه‌ی من در اینستاگرام: ‎‎@armanes92

آفلاین hartin

  • High Hero Member
  • *
  • ارسال: 1586
  • جنسیت : پسر
پاسخ : بهینه بودن بازی های قدیمی
« پاسخ #28 : 30 خرداد 1401، 07:46 ب‌ظ »
چقدر باحاله من عاشق بازیای دوبعدی و آرکید هستم فقط هدف بازی چیه؟
:My Instagram
_.hartin._

آفلاین آرمان اسماعیلی

  • High Hero Member
  • *
  • ارسال: 2366
  • جنسیت : پسر
پاسخ : بهینه بودن بازی های قدیمی
« پاسخ #29 : 30 خرداد 1401، 08:39 ب‌ظ »
چقدر باحاله من عاشق بازیای دوبعدی و آرکید هستم فقط هدف بازی چیه؟
لذت بردن بی‌انتها از یادگیری مکانیزم بازی و خلاقیت و پیدا کردن راه حل‌ها و بهینه‌سازیشون.
صفحه‌ی من در اینستاگرام: ‎‎@armanes92