من به شدت با صحبت alireza hashemi مخالفم:)
در مورد این:
جواب این سوال رو می شه با مفهوم داده کاوی داد. ساده بگم که در داده کاوی، دادها را بر اساس یک سری پارامترهای مشخص آنالیز کرده و در قالب چند نمودار درمیارن. که خروجی های خیلی با ارزشتر از خود داده های خام هستند. (پس داده ی خام شما در نهایت داخل سرور های همان شرکت خواهد موند و کسی به دنبال خرید این داده ها نیست، بلکه به دنبال آنالیز آن هستند.)
یعنی چی کسی دنبال خرید اینا نیست؟ این شرکتها پس چرا دارن تمامی چیزای ما رو لاگ میکنن و چرا عدهای دیگه بررسی و آنالیز میکنن؟
سادهترین استفاده این دادهها برای جامعههای اطلاعاتی مثل NSA هست که باهاش میتونن عادیترین رفتارهای شما رو با همون الگوهای خاصی که خودتون گفتید بررسی کنن و بعد این داستان هم که مشخصه.
این یعنی که بعدش NSA میدونه شما چی هستی کی هستی و چی دوست داری. حالا اگر جرعت داری باهشون در بیوفت...
یک موضوع دیگه هم هست که مثلا میگن که گوگل اطلاعات ip و جستجوی شمار رو بر میداره. این اطلاعات بیشتر به درد همون موضوع داده کاوی که بالا گفتم می خوره و بیشتر ی داده ی آماری هست. در مقابل این داده، شما از گوگل تقریبا بهترین نتیجه ها رو در جستجو می گیرید و کاروتون سریع تر راه می افته. (این مورد سلیقه ای هست و من ترجیح میدم ip من رو گوگل برداده ولی با نتایج جستجوی خوبش کارم سریع تر راه بیوفته. اینطوری هم من استفاده می برم و هم گوگل)
این چیزی که گوگل به شما نشون میده فقط براساس آیپی نیست. بر چیزهای دیگه هم هست + این نقض حریمشخصی هست که باعث میشه اینجور نتایجی رو بگیرید.
چون تا آخر شما رو میدونه و میفهمه.
امیدوارم مقالههای در مورد این که چطور موتورهای جستجو میتونن شما رو بر اساس علاقههاتون منحرف کنن رو خونده باشید. البته اگر خونده بودید قطعا این حرف رو نمیزدید.
کوچکترین کاری که این موتور جستجوها مثل گوگل که با توجه به اطلاعات شخصی شما نتایجی رو نشون میدن میتونه این باشه که با در صدی دستکاری توی نمایش نتایج، باعث بشن ذهن شما به یک سری چیزهای دیگه هم مشفول بشه و یا آشنا بشه.
مثلا:
موتور جستجو x میدونه شما به سیاست علاقه دارید، فردی قدرتمند به نام y در کشوری که شما توش هستید حضور داره.
این فرد قرار هست توی سال آینده رییس جمهور اون کشور شه، حالا موتور جستجو x متیونه بیاد شرایط رو به نفع یا ضرر این شخص تمام کنه. چطوری؟
اینجوری که شما اسم ایشون رو جستجو میکنید، نتایجی که میاد همه مثبت باشه براش و منفی هیچی نیاد.
یا برعکسش باشه شما اسم ایشون رو جستجو میکنید، نتایجی که میاد همه منفی باشه براش و مثبت هیچی نیاد.
یکی مثل شما هم ممکنه که با افتخار تمام نتایج x رو مورد ستایش قرار بده و بره خبرهای منفی/مثبتی که در مورد x بوده رو برای دوستاش بگه.
به عبارتی موتور جستجو شما رو سوق داده به سمتی که شاید علاقهای نداشتید بره.
و یا همینی که خودتون گفتید، باعث شده نتایجی منطبقتر با خواستههای خودتنون رو بهتون نشون بده، خوبه اما وقتی نگاه میکنی که بعدش میتونه باهاش چکار کنه خیلی بد میشه.
حرف آخر: با یک کم مثبت نگاه کردن، با وجود شرکتهای بزرگ و اعتماد کردن به آنها، آینده ی روشنی برای امنیت در فضای مجازی هست.
این شرکتها با دلایلی که بالا گفتم خودشون عامل اصلی نقض حریمشخصی و امنیت هستن.
جمله از این بدتر امکان نداشت...