چرا بعضی شرکت ها که منبع درامدشان از راه سخت افزارشان است درایور های سخت افزارشان انحصاری است؟ چه ضرورتی دارد؟
direct3d 11 و قدیمی تر API های سطح بالایی سطح بالایی هستند و سازندگان کارت های گرافیک (مخصوصا nvidia) سال ها با شرکت های زیادی به صورت انحصاری قرارداد بستند تا درایور هاشون رو برای بازی های این شرکت ها بهینه کنند و با opensource کردن درایور این بهنه سازی ها در دسترس شرکت رقیب قرار میگرفت.
الان با vulkan و dx12 که API های سطح پایین هستند nvidia دیگه باید کم کم به سمت opensource حرکت کنه ولی خب این تفکر که حرکت به سمت opensource باعث کاهش سود میشه هنوزم بین شرکت ها رایجه و مخصوصا nvidia به نظر میرسه که الگوش شرکت های lifestyle مثل اپل باشه تا شرکت های تکنولوژی. به علاوه چیز هایی مثل cuda هم هست که معادل هاشون هنوز رایج نشدند
دلیل دومش هم اینه که بخشی از سود برخی شرکت ها از محدودیت های مصنوعی به وجود میاد و opensource شدن میتونه کنترل شرکت برروی مشتری هاش رو کمتر کنه. مثلا یه ماشین میخری و برای فعال کردن بخاری ها باید ماهانه اشتراک بگیری
ویرایش:
اینم یه مثال از دنیای pc