مهدی جان این مشکل شما مشکل خیلی های دیگه هم هست . البته مشکل خودم هم بود ولی نه در زمینه 2d بلکه در زمینه 3d . تمام دلبستگی من به ویندوز فقط cinema 4d بود با اینکه ولی بعدش توی لینوکس با اینکه می تونستم از cinema 4d استفاده کنم ولی خواستم از خود نرم افزارهای لینوکس استفاده کنم . بدون شک مهم تریم انتخاب blender بود . پس بطور کل cinema 4d رو فراموش کردم حتی بخاطر استفاده نکردنش ویندوز رو هم پاک کردم . فقط با بلندر کار کردم اولش یکم سخت بود اما روش کار یکی بود (منظورم مدلینگ هست). اما من نیاز اساسی به تکسچر داشتم تا اون زمان تمام تکسچر ها با فتوشاپ بود و انصافا هم خیلی کیفیت خروجی بالا بود . بنابراین من باید گیمپ رو اصولی یاد می گرفتم . بنابراین رفتم دنبال کتاب چون تا اون موقع من فقط با استفاده از تجربیاتم با گیمپ کار می کردم . اول با یک کتاب رایگان شروع کردم ولی زیاد باهاش حال نکردم . رفتم دنبال کتاب اینقدر گشتم تا کتاب apress gimp from novice to professional و sams tech your self gimp in 24 hourse رو پیدا کردم . کتاب اولی بدون شک یکی از بهترین کتابهای گیمپ بود . خیلی سریع تمام مطالبشون رو خوندم کاری که بنظر خودم اصلا نباید انجام می دادم این بود که نباید این کتاب ها رو می خوندم چون چندان چیزی به معلوماتم اضافه نکرده بود دلیلش هم این بود که اینقدر با گیمپ بازی کرده بودم که بیشتر جاهاش رو میشناختم . اما مهم ترین قدم که فوق العاده بهم کمک کرد این بود ترجمه مقالات فتوشاپ به گیمپ . مقالات فتوشاپ رو می خوندم و عینا همنها رو در گیمپ اجرا می کردم نمونش توی سایتم هست . این کار خیلی خیلی کمکم کرد .اما من هنوز برای رسیدن به نتیجه قابل قبول در بلندر راه زیادی داشتم و هنوز هم دارم . تا اینکه به نتیجه رسیدم تا اینجا کار کردن با گیمپ خوبه اما باید با نرم افزارهای دیگه هم کار کرد . مهم ترین اونها Audacity بود واسه کارهی صوتی .virtualdup برای کارهای تصویری و ویدوئوی .inkscape برای ترسیمات واسه استفاده از مدلینگ در بلند پیتون واسه برنامه نویسی بلندر .yafray برای استفاده از ray tracer مخصوصا نور دهی در زمان رندر .و blender-people برای کار با پیتون در بلندر .این تقریبا 70 در صد راهی هست که باید برم و حدود 50 در صدش رو رفتم .
---------------------------------------
مهدی جان اگر مشکلت رو در کار با گیمپ بگی شاید بتونم کمکت کنم .