مقالهٔ «خطر رایگان» یا The Danger of Free نوشته آلکس ایسکولد را خواندم و حیفم آمد خلاصهای از آن را اینجا ترجمه نکنم. توصیه میکنم مقاله کامل را هم بخوانید. (برای سرعت و سهولت ترجمه تقریبا آزاد است، اگر چه فقط اندکی) نه اینکه با موضوعات مطرح شده لزوما موافق باشم، ولی نوشته سرشار از ایدههایی است که قبلا کمتر به آنها اندیشده بودم.
همه ما دوست داریم محصولات یا خدمات را به صورت رایگان دریافت کنیم. اما در عین حال میدانیمnofreelunch «رایگان» بیشتر یک توهم است. شاید به مناسبت یک جشن یک نوشیدنی رایگان دریافت کنیم، اما بدون چشمداشت در موقعیتهای دیگر برای نوشیدن آن پول پرداخت میکنیم.
اما اخیرا و به دنبال تحولات دنیای اینترنت، کمکم این تصور در ذهن ما شکل میبندد که همهچیز باید رایگان باشد و اگر کسی از ما برای خدماتی که ارائه میدهد درخواست پول کرد «غیرمنطقی» است. چرا این تصور در ذهن ما ایجاد شده است؟ چون روز به روز شرکتهای تجاری اینترنتی برای درآمد خود به «تبلیغات» تکیه میکنند و حاضرند خدمات و محصولات را به صورت رایگان ارائه دهند، به شرطی که تبلیغات در کنار آن ارائه شود.
چرا رایگان میتواند کثیف باشد؟
خدمات رایگان اگرچه به ظاهر پسندیده است، اما بعضا میتواند به عنوان ابزاری شیطانی مورد استفاده قرار گیرد.ibm-logo تصور کنید شرکت بزرگ و ثروتمندی را که با ارائه رایگان یا بسیار ارزان محصولات خود، رقبای خوب اما کمثروتتر خود را نابود میکند. این اتفاق در عمل رخ میدهد. مثلا IBM با ارائه رایگان «محیطهای همبسته تولید و توسعه» (IDE) برای جاوا ، عملا در حال نابود کردن محصولات بسیار خوب شرکت Borland است. نتیجه پیروزی IBM در این نبرد نابرابر، کمتر شدن خلاقیت و نوآوری در این زمینه خواهد بود.
از رایگان تا امپراطوری
پادشاه وب، گوگل نیز قلمرو خود را به کمک همین راهبرد گسترش داده است. در یک حرکت هوشمندانه گوگل فنآوری جستجوی خود را به صورت رایگان در اختیار شرکتهای بزرگ گذاشت، به شرطی که آنها اجازه دهند گوگل در کنار نتایج جستجو تبلیغات کند. بعد گوگل جیمیل را به صورت رایگان و با امکاناتgoogle-logo فوقالعاده ارائه داد. باز هم رایگان به شرط تبلیغ. بعد گوگل Google Office را به صورت رایگان (و برای شرکتها بسیار ارزان) ارائه میدهد و عملا قصد دارد به روش ناجوانمردانهای مایکروسافت را نابود کند. چون مدل تجاری مایکروسافت به درآمد ناشی از فروض محصولات Office وابسته است.
گوگل (یا نظایر آن) میتواند اینکارها را امروز انجام دهد و رقبایش را ضعیف یا نابود کند، اما در آینده چطور؟ پس از پیروزی و حذف رقبا تکلیف رقابت و نوآوری چه میشود؟ آیا این یک قمار خطرناک برای کابران نیست؟ این روش پیروزی در رقابت عادلانه و درست نیست. موضوع این نیست که محصولات گوگل در حال حاضر عالی و سبک هستند، موضوع این است که ایننوع رقابت و این فلسفه به انحصار و حذف رقبا و در نهایت ضرر کابران و مردم میانجامد.
نسل رایگانjumping-kids
نسل جوان و جدیدی که با فنآوریهای چندین سال اخیر رشد میکند انتظار دارد همه چیز رایگان باشد و این واقعیت سنتی که باید برای برخی از خدمات هزینه پرداخت کرد در ذهنش شکل نمیبندد. آیا این خطرناک نیست؟ لباس رایگان نیست، غذا رایگان نیست، چرا همه خدمات در وب باید رایگان باشد؟ نسلی که به همه چیز به صورت رایگان نگاه کند دچار پارادکوس نمیشود؟
نتیجه
به جز موارد استثنایی هیچچیز رایگان نیست. اگر جایی دیدید که غذای رایگان میدهند، به احتمال زیاد «چیز دیگری» هم در کنار آن است. در محیط وب هم همین است. اگر چیزی رایگان است، «چیز دیگری» هم در کنارش است. «کتابخانههای عمومی» رایگان هستند، چون ما «مالیات» پرداخت میکنیم. نرمافزارها و خدمات شرکتها چطور؟ آیا برای آنها نباید پرداخت کرد؟ آیا ارائه محصولات رایگان به منظور «حذف رقبا» درست است؟
پینوشت: موضوع حذف رقبا به شیوههای ناجوانمردانه، فقط دغدغه سالهای اخیر و ظهور وب نیست. این دغدغه از قرنهای پیش و از روزهای اول ظهور جهان سرمایهداری در ذهن «علاقهمندان به بشریت» و نه «پرستشکنندگان سود» به صورت یکی از مهمترین «ایرادات نهادینه مدل سرمایهداری» بارها و به شیوههای مختلف مطرح شده است.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://bamdadi.com/http://www.readwriteweb.com/archives/the_danger_of_free.php