سلام
متاسفانه با وجود رشد فزاینده استفاده از لینوکس در بین کاربران همچنان شرکتهای تولید کننده بازیهای رایانه ای علاقه ای به تولید محصولات خود در دنیای ا.پن سورس نشان نمیدن.
یک مدت قبل یه مقاله توی یک مجله خوندم که ترجمشو به علاوه چند مورد از خودم اینجا می ذارم.
اول از همه تعداد کاربران لینوکس بسیار کمه.
با وجود رشد ۳۰ در صدی لینوکس در سال ۲۰۰۷ همچنان تعداد مصرف کننده های این سیستم عامل قدرتمند کمتر از ۱ در صد از کل بازار می باشد.رشد ۳۰ درصدی مصرف کنندها در سال قبل اگرچه بسیار امید وار کنند است اما همچنان تعداد سیستم های مجهز به این سیستم عامل در حدود ۰/۸ در صد بازار مصرف را در بر میگیرد.
تولید کننه های بزرگی مثل capcom konami blizzard acctivision و غول بزرگ پخش کردن نرم افزاری مثل EA همچنان به آمار های موجود نگاه می کنند.
به این صورت از لحاظ اقتصادی تولید بازی های پر هزینه ای مثل سری metalgear برای پلات فرم لینوکس به نظر غیر ممکن می رسد.
دوم عدم پشتیبانی تولید کننه های سخت افزار از لینوکس
گرچه شرکتهای بزرگی مثل nvidia کم کم در را بروی سیستم های opensorce کار می کنند اما همچنان از اراپه اطلاعات فنی دقیق به نویسندگان نرم افزار خودداری می کنند.
مشکلی که اگر دلیل اصلی محبوبیت سیستم عامل ویندوز نیست حداقل یکی از دلایل مهم است.نویسندگان بازی های کامیوتری بر خلاف سایر برنامه نویسان احتیاج به استفاده از حداکثر قدرت سخت افزار دارند.
برای مثال می توان به شرکت creative سازنده معروفترین کارتهای صدا برای بازی دوستان اشاره کرد که همچنان از اراپه درایور برای محصولات خود ابا دارد.
استفاده از این مورد در سیستم عامل بسته ویندوز به راحتی با به کار گیری درایورهای سخت افزاری امکان پذیر است در حالیکه در سیستم عامل لینوکس درایورهای موجود بیشتر بر مبنای اطلاعات شخصی نویسنده (بر مبنای ورودی و خروجی های سیستم و نه اطلاعات فنی) نوشته می شود.
سوم عدم بازاریابی قوی توسط شرکتهای بزرگ
در حالیکه در ورای هر شرکت بزرگ تولید کننده بازی یک شرکت بسیار قوی برای خش کردن بازی قرار گرفته در دنیای opensource متاسفانه شاهد وجود چنین نمونه هاپی نیستیم.
برای مثال می توان به بازی معروف diciples III اشاره کرد که توسط شرکت روسی ETV تولید می شود اما شرکت بسیار بزرگ strategy first مسوول پخش کردن بازی در بازار می باشد.
بیشتر فروش و همهگیر شدن بازی های معروف بستگی شدید به شرکت پخش کننده و تبلیغ کننده بازی دارد.
در این مورد می توان به بازی shadow warrior (بسیار قدیمی) از شرکت id اشاره کرد که در زمان خود اگرچه از همه لحاظ بر بازی blood برتری داشت لیکن بدلیل تبلیغات کم امروزه به ندرت اسمس از این بازی به میان می آید( سورس بازی در svn برای لینوکس موجود است)
چهارم نبودن مزایای تجاری برای تولید کنندگان
با آوردن نام لینوکس هر تولید کننده ای به فکر کاهش سود و یا از بین رفتن کامل سود فروش فکر می کند در حالیکه شرکتهاپی مثل epic و یا id نشان دادند که می توان در دنیای openrouce هم به فروش نرم افزار (محدود) پرداخت .
همانطور که قبلا (در پست های قبلی) بازی unreal در یک مجموعه سی دی هم برای لینوکس و هم برای ویندوز اراپه می شود.
امیدوارم تولید کننه ها یه روزی به ما مصرف کننده ها یه کم بیشتر از خودشون فکر کنن.
موفق باشید.