و اما شی گرایی :شی گرایی تکنیکیه که به این روش کارها ساده تر خوش فرم تر و سریع الاستفاده تر میشه. و حالا چیه
با یک مثال بزارید شروع کنم :
برای ساختن یک خونه یک نقشه لازمه.کلاسهای شی که مینویسیم مثل نقشه عمل میکنن و فقط شکل رو کاغذ اند و وقتی یک نمونه از شی بسازیم میشه خونه.و با اون نقشه میتونیم خونه های بسیاری رو بسازیم به همون شکل.
و حالا شی گرایی در جاوا با مثال :
یک کلاس به اسم ReturnName میسازیم با کد زیر :
public class ReturnName {
private String Name;
public ReturnName(String name){
Name = name;
}
public ReturnName(){
Name = null;
}
public void setName(String name){
Name = name;
}
public String getName(){
return Name;
}
}
این یک کلاس ساده با تکنیک شی گراست که توش سازنده و متد های set و get داریم
سازنده (constractor) چیست ؟
کد بالا رو قشنگ بخونید.سازنده متدیست که مقدار برگشتی نداره و برای مقدار دهی اولیه استفاده میشه.
کلاس theMain رو به عنوان کلاس اصلی که تابع main توش هست میسازیم با کدهای زیر :
public class theMain {
public static void main(String[] args){
ReturnName rn1 = new ReturnName();
ReturnName rn2 = new ReturnName("Ubuntu forums");
System.out.println(rn1.getName());
System.out.println(rn2.getName());
}
}
این کلاس تو تابع main دو شی از نوع ReturnName تعریف میکنه که اولیش مقدار اولیه نداره و دومیش با مقدار "ubuntu forums" مقدار دهی شده. دقیقا کدهای زیر این کارو تو تابع main کردند :
ReturnName rn1 = new ReturnName();
ReturnName rn2 = new ReturnName("Ubuntu forums");
خب حالا برمیگردیم سر کلاس ReturnName :
تو اون کلاس کدهای پایین دو تا سازنده تعریف میکنن واسه کلاس.تعریف سازنده رو گفتیم.سازنده نباید نوع برگشتی داشته باشه و باید دقیقا همنام کلاس باشه و به هر تعذ=داد میتونه باشه اما پارامترهای ورودی هر شسازنده باید با دیگری فر ق کنه.سازنده ها تو اون کلاس با کدهای پایین تعریف شدند :
public ReturnName(String name){
Name = name;
}
public ReturnName(){
Name = null;
}
که دومی یک شی بدون پارامتر میسازه و اولی یک شی با یک پارامتر ورودی از نوع رشته!
خب حالا بقیشو خودت یاد بگیر.
اینارو:
وراثت و چند ریختی
اگه حوصلم اومد یه تاپیک تو انجمن درست میکنم و توضیح میدم یروز