معمولاً کسی از عمد سؤالش رو بد نمیپرسه. وقتی کسی پرسشش رو بد میپرسه، برای دیگران سختتر میشه که پاسخ بدهند، یا رغبت نمیکنند که پاسخ بدهند. بنابراین اون شخص با پاسخنگرفتن یا دیرپاسخگرفتن خودبهخود نتیجهش رو میبینه. من اگه یه وقتی بخوام پاسخ کسی رو بدم، اگه دیدم سؤال رو خیلی بد پرسیده، بیخیال میشم و میرم سر تاپیک بعدی.
این کافی نیست! کاربر متوجه نمیشه که اشتباهاش چی بوده و ممکنه تاپیک رو به نحوهای مختلف up کنه. به علاوه اینکه بالاخره یکی پیدا میشه که تو اون تاپیک جواب بده و این باعث میشه که اشتباه کاربر پنهان بمونه و الگو بشه همینطور که الان الگو است! مشکل وقتی زیاد میشه که کاربرهای باتجربه و مدیران خودشون نمی دونند که نباید به سوال بد جواب بدن و حتی سوال کننده رو تشویق می کنند!
ولی اگه حال داشته باشم، راهنماییش میکنم. بنابراین به طور آماری اون شخص داره ضرر میکنه.
این یعنی پاداش دادن که بدترین کار ممکنه، سوال کننده چون تنبیه نشده همیشه به خودش میگه من سوالم رو می پرسم و بقیه کم کم توی مسیر سوالم رو تکمیل می کنند، پس من فقط کافیه بگم گرافیک نصب نیست، بقیه میان و چیزایی که لازمه به سوال اضافه کنم و رو بهم میگن! این واقعیته و داره همین اتفاق توی فروم می افته
حالا گذشته از این، من که در ویکیپدیای فارسی هم مینویسم، دیدم که اونجا هم از این جور مشکلات دارن. دو تا رهنمود در این باره در وپ فارسی هست که شاید دیدنش براتون جالب باشه:
ویکیپدیا:لطفاً با چماق به استقبال تازهواردها نروید
ویکیپدیا:کله دیگران را نکنید
متاسفانه ما هنوز رفتار کاربری بلد نیستیم. همون رفتاری که باید توی یک فروم انجام بدیم، می ریم توی کامنتهای یک وبلاگ انجام می دیم. رفتاری که توی ویکی باید انجام می دیم به عنوان قاعده سعی می کنیم توی فروم انجام بدیم. رفتارمون در شبکه های اجتماعی رو به سطح فروم ها می کشیم و بعضی وقتها فروم رو با چت اشتباه می گیریم. این ها همه الگو های متفاوتی هستند.
فرهنگ اشتباه اینجا از فروم های دیگه فارسی برداشت شده که جون می کنند تا تعداد کاربرهاشون بالا بره و رنک بگیرند و پول دربیارند. اینجا یک فروم بحث و سوال و جوابه و رفتار نامناسب تحمل نمی شه!
شما برو یک کاربر جدید توی ubuntuforums.org بساز و توی یک تاپیک مربوط به ۸ ماه پیش که مربوط به گرافیکه بگو گرافیکت خرابه، ببین با شمایی که توی جمع اونها تازه کاری چه برخوردی می کنند!
بهترین کار اینه که به این سوالات جواب داده نشه
امکان پذیر نیست و واقعیت فروم میگه که باید اعلام بشه به تاپیک نباید جواب داده بشه و تاپیک قفل بشه.
مگر اینکه حقیقتا همه رعایت کنند و جواب ندند که به نظر من همیشه چندتا خوشحال (که خودشون رفتار درست رو یاد نگرفتند) پیدا می شن و جواب می ذارن. مثال:
http://forum.ubuntu.ir/index.php/topic,64622.msg534797.html#msg534797بعضی از سوالها ماهیتا باد تاپیکشون قفل بشه:
سوالهای تکراری که قبلا جواب داده شده
سوالهایی که به اوبونتو و فروم مربوط نیست
سوالهای که در ادامه تاپیک های قدیمی پرسیده می شن
سوالهای کلی که طرف می خواد یاد بگیره که مثلا Gnome یعنی چی؟! باید تاپیک قفل و اعلام بشه که بره سرچ کنه!
منظور از سوال مثالهای بالا است! هنوز فکر می کنید در برابر این سوالها باید مثل رفتاری که ویکی پدیا برای خودش تهیه کرده، اینجا رفتار بشه؟
این دقیقا کاری هست که توی همه انجمنها و میلینگ لیستها انجام میشه
انجمن و میلینگ-لیست دو تا چیز متفاوت هستن و دو نوع برخورد متفاوت در اونها روی می ده. روش رفتار توی اونها ربطی به هم نداره!
این طوری کسی که سوال پرسیده خود به خود مجبور میشه جستجو کنه.
این اتفاق نمی افته چون تا حالا نیفتاده.
جملاتی مثل «این تاپیک معیارهای یک سوال خوب در انجمن اوبونتو ایران را ندارد» کاملا از ادب بدور هست و باعث میشه کاربران فکر کنن این انجمن ظرفیت کافی برای سوال پرسیدن رو نداره.
پس تا حالا askubuntu.com نباید تا حالا یک کاربر هم می داشت! خیلی مودبانه است و وقتی الگو و استاندارد بشه، اعتراضی وجود نداره! کلیت ایده مهمه، جملات رو میشه تغییر داد.
تازه امروز هم توی یکی دو تا تاپیک این کار انجام شد که نتیجش جالب نبود.
نتیجه جالب چیه؟ نتیجه خیلی هم قابل انتظار و در راستای هدف بود! مخصوصا اگر تاپیک ها قفل می شد.