انجمن‌های فارسی اوبونتو

جامعه کاربران => کافه اوبونتو => نویسنده: سلمان م. در 26 اسفند 1396، 03:44 ب‌ظ

عنوان: این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: سلمان م. در 26 اسفند 1396، 03:44 ب‌ظ
امروز به صورت اتفاقی داشتم آمارهای وب‌گاه رو بررسی می‌کردم:
https://forum.ubuntu-ir.org/index.php?action=stats

که دیدم از سال ۲۰۱۳ تعداد موضوع‌های جدید ایجاد شده در حالت کم‌شدن هست، به طوری که از ۶۹۷۴ موضوع جدید در سال ۲۰۱۳ به ۲۳۳۹ موضوع جدید در سال ۲۰۱۷ رسیده.

شاید نیازی به یک سری بروزرسانی‌ها در نرم‌افزار وب‌گاه یا سیاست‌های موجود یا مدیران باشه.


ویرایش: نمودار زیر با پایتون کشیده شده: https://paste.ubuntu.ir/yskj
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: Farhaad 1992 در 26 اسفند 1396، 04:53 ب‌ظ
نمیدونم اصطلاح فنیش دقیقا چیه، استایل، پوسته CSS یا هر چیز دیگه، ولی هر چی که هست به شدت قدیمی و آزاردهنده است!! وقتی زوم میکنم، بیشتر از 133% با فایرفاکس، صفحه از حالت تمام صفحه خارج میشه و یک نوار پیمایش افقی ایجاد میشه، یعنی حالت شناور و واکنشی نداره تا در حالت تمام صفحه بمونه، در نتیجه همیشه محتوای زیادی از صفحه را از دست میدم و همش باید به چپ و راست پیمایش کنم، لطفا این مشککل را برطرف کنید.

من فکر نمیکنم تعداد تاپیک های جدید معیار معقول و درستی برای ارزیابی تعداد مخاطبان و افزایش یا کاهش کاربران باشه، کاهش یافتن تعداد تاپیک های جدید میتونه به علت کم شدن مشکلات کاربران نسبت به گذشته و همینطور افزایش استفاده از مطالب و تاپیک های قدیمی باشه. همچنین خودم شخصن دیگه مشکلاتم رو تو اینجا مطرح نمیکنم! چون جواب درست و سریع نمیگیرم و همیشه از لیست پستی خود توزیع یا نرم افزار استفاده میکنم که از همه لحاظ بهتر و اصولی تره.
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: Emptyc در 26 اسفند 1396، 05:09 ب‌ظ
این انجمن خیلی قدیمی شده! جستجو توی انجمن خیلی بده و برای هر مشکلی باید یه تایپیک جدید باز کرد با اینکه بارها اون موضوع مطرح شده و به جواب رسیده! یه فکری به حال جستجوی انجمن می‌شد خیلی خوب بود.
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: رسول سعیدنژاد در 26 اسفند 1396، 10:15 ب‌ظ
از نظر من، مشکل اصلی اینه که انجمن انگیزهٔ کسانی که درش فعالیت می‌کنن رو زیاد نمی‌کنه.
وگرنه دلیل این‌که آمار تاپیک زدن نسبت به سال‌های قبل کم‌تر شده خب به این معنی هست که اوبونتو هر روز بهینه‌تر از قبل می‌شه و مشکلاتش هر روز کم‌تر می‌شه بنابراین کاربرها کم‌تر نیاز می‌بینن که سؤال مطرح کنن.
ولی این‌که انجمن کاربر فعال زیادی نداره، به خاطر اینه که کاربر، انگیزه‌ای برای فعالیت نداره.
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: ALi.pAkrohk در 26 اسفند 1396، 10:28 ب‌ظ
روی تگ های به اصطلاح seo کار کنید.
در جست و جو های موتورهای جست و جو زومیت و یا سایت هایی که کارشون پشتیبانی گنو نیست زود تر از سوال و جواب های انجمن دردسترس هستند.
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: Mehregaan در 26 اسفند 1396، 11:07 ب‌ظ
البته علاوه بر حرف های بقیه باید به اتفاق های اون موقع انجمن هم نگاهی بندازیم...
افزایش این فعالیت ها در زمانی بود که توزیع جبیر معرفی شد و  ناخودآگاه کاربران بیشتری به انجمن می اومدن و فعالیت بیشتری هم می کردن...و خلاصه کلی حاشیه داشتیم که همین هم باعث فعالیت بیشتر کاربر ها میشد...
اگر دوباره توزیع های این طوری ساخته بشه...
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: بهروز رمضانی در 27 اسفند 1396، 01:08 ق‌ظ
سلام
خوب من چند وقتی هست که دیگه خیلی دیر به دیر به انجمن سر میزنم خیلی  اتفاقی این تاپیک را دیدم. به نظرم دلیل کاهش  کاربران میتونه اینها باشه:
- با توجه به فراگیر شدن استفاده از موبایل و اینترنت نسل سوم خیلی از افراد با استفاده از موبایل به انجمن  سر میزنن خوب  وقتی پوسته انجمن حالت مناسبی برای نمایش  روی موبایل نداره کاربر اصلا رغبت نمیکنه بیاد انجمن
- شناخته شدن توزیع های بغیر از اوبونتو و خانواده اون بین کاربران تازه کار
- موتور جستجوی مضخرف انجمن ( ببخشید از این کلمه استفاده کردم)
- زیاد‌تر شدن منابع آموزشی  برای گنو/لینوکس به زبان فارسی ( الان با ده سال قبل شرایط بسیار متفاوت شده که فقط این انجمن و انجمن تکنوتاس اگر اسمش درست نوشته باشم وجود داشتند)
- با ورود هر نسل جدید از تازه کارها و با توجه به کم سن بودن این  نسل و اینکه الان دیگه اکثرا در کودکی یادگیری زبان را شروع میکنند کاربر  با مراجعه به ویکی مثلا ویکی آرچ خیلی راحت میتونه به منبع خوبی دست پیدا کنه و مشکلاتش  را حل کنه
- عدم فعالیت و یا کاهش فعالیت بزرگترهای انجمن که دیگه حال و حوصله جواب دادن به سوالات را ندارند ( که به این هم نمیشه خورده گرفت )
باشد که روز به روز به رونق و فعالیت تمام انجمن های فارسی زبان  گنو/لینوکسی افزوده شود.
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: Nelliel در 27 اسفند 1396، 04:47 ق‌ظ
به علاوه مشکلاتی که دوستان در موردش صحبت کردند، وقتی کل جامعه کاربری به سمت تلگرام می‌ره و علاقه‌ای به این نداره تا اطلاعات را در اینجا ذخیره کنه یا حتی به ویکی نویسی کمک کنه، عادیه که دیگه انجمن در حال از دست دادن کاربر باشه!
به نظرم گروه‌های تلگرامی Q/A به شدت داره به انجمن‌‌ها آسیب می‌زنه, اگر برنامه‌‌ی انجمن برای موبایل نوشته بشه, به نظرم می‌تونه کمک کنه.
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: mahdi.2001.rostami در 27 اسفند 1396، 08:41 ق‌ظ
برای اندروید یه نرم افزاری هست به اسم تپ تاک که باهاش میشه از فروم ها توی گوشی هم به سادگی استفاده کرد. حتی از بعضی فروم های فارسی هم پشتیبانی می کنه. من قبلا ازش استفاده می کردم و چیز نسبتا جالبیه. بدون اون عملا نمیشه تو گوشی از فروم ها استفاده کرد. اگه شما انجمنتونو بتونین واردش کنین شاید افراد بیشتری از طریق موبایل ازین فروم استفاده کنن. البته این نرم افزار هم مشکلات خودشو داره مثلا معلومه که اوپن سورس نیست و برای امکانات کامل باید پول بدی. همچنین طبق نوشته ویکیپدیا فقط از برخی نرم افزار های فروم پشتیبانی میکنه.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tapatalk
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.quoord.tapatalkpro.activity&hl=en
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: ALi.pAkrohk در 27 اسفند 1396، 09:17 ق‌ظ
برای اندروید یه نرم افزاری هست به اسم تپ تاک که باهاش میشه از فروم ها توی گوشی هم به سادگی استفاده کرد. حتی از بعضی فروم های فارسی هم پشتیبانی می کنه. من قبلا ازش استفاده می کردم و چیز نسبتا جالبیه. بدون اون عملا نمیشه تو گوشی از فروم ها استفاده کرد. اگه شما انجمنتونو بتونین واردش کنین شاید افراد بیشتری از طریق موبایل ازین فروم استفاده کنن. البته این نرم افزار هم مشکلات خودشو داره مثلا معلومه که اوپن سورس نیست و برای امکانات کامل باید پول بدی. همچنین طبق نوشته ویکیپدیا فقط از برخی نرم افزار های فروم پشتیبانی میکنه.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tapatalk
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.quoord.tapatalkpro.activity&hl=en
البته انجمن های مثل ربتر و xda نرم افزار های مخصوص به خودشون رو دارن
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: Mavenium در 27 اسفند 1396، 10:43 ب‌ظ
سلام، افکار مخدوش من :

- سی‌ام‌اس SMF دیگه خیلی قدیمی شده و واقعاً دیگه به درد انجمن های تخصصی نمیخوره، الان همه از IPB استفاده می کنن و در بدترین حالت MyBB (وجود امکانات در انجمن به جذب کاربر خیلی کمک میکنه)

- نبود کارگروه های تخصصی در انجمن (الان با وجود پیشرفت حاصل شده در این سال ها کاربران نیازهای اپتدایی خودشون رو رفع می کنن، به نظر من باید در انجمن کارگروه های تخصصی تشکیل بشن که بر روی موضوعات کاربردی تر کار کنن مثلاً کار تخصصی رو ترجمه پارسی اوبونتو یا طراحی و برنامه نویسی اپلیکیشن های مورد نیاز کاربران ایرانی یا حتی تفکر جهانی، الان دانلود منیجر پرسپولیس داره یک تنه جور برنامه نویس های ایرانی در دنیای گنو/لینوکس رو می کشه البته اپ های کوچک دیگه ای هم دیدم که با لازاروس نوشته شده بودن که برای تصحیح فرمت زیرنویس و ... بودن، باید تیم هایی تشکیل بشه که ایده ها را به خروجی قابل قبول تبدیل کنن و در جهت توسعه قدم بردارن.)

- عدم انگیزه در راهبران انجمن در ارائه  سر رشته به کاربران (باید کاربران شارژ بشن که روی موضوع های دیگه هم کار کنن تا کجا بحث سر بهترین توزیع کدومه، بهترین دسکتاپ کدومه و ... ادامه داشته باشه ؟)

امیدوارم باعث ناراحتی کسی نشده باشم، نیت پیشرفت جامعه هست
پیروز باشید
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: Masoud92m در 28 اسفند 1396، 02:43 ق‌ظ
سلام

مشکل فنی انجمن که بسیاره:
- ریسپانسیو نبودن
- نداشتن جستجو (اینی که الان هست خیلی با چیزی که باید باشه فرق داره)
- نداشتن امکانات مناسبت، حتی چیز ساده ای مثل دکمه تشکر (درباره این در گذشته خیلی بحث شده که نهایتش برمیگرده به ضعف SMF و مشکلات امنیتی)
- بهینه نبودن برای موتورهای جستجو
- نسخه عجیب و غریب xml که گویا برای موبایل طراحی شده بود و الان زمان جستجو در کامپیوتر هم نمایش داده میشه و نبودنش بهتر از بودنشه.

جدا از مشکلات فنی این فروم هیچ تبلیغ خاصی در هیچ جای به خصوصی نداره (و در نتایج جستجو هم که جایگاهی نداره) اینطور که در اطرافم می بینم تعداد تازه واردین به دنیای گنو/لینوکس نسبت به قدیم بیشتر شده اما تقریبا هیچکدوم با این انجمن آشنا نیستن.
قدیم کاربرایی داشتیم که بدون توجه به دانش فنی بسیار علاقمند بودن اما با برخورد های بدی مواجه شدن (قدیمی ها حتما یادشون هست) به نظرم گاهی حاشیه به جذب کاربر و در نهایت پیشرفت کمک میکنه.

اما جدا از این انجمن، کل جامعه کاربری گنو/لینوکس ایران به انزوا رفته، لاگ ها مثل قدیم فعال نیستن و خیلی هاشون اصلا فعال نیستن. خبر خاصی از همایش های گنو/لینوکس و جشن های انتشار اوبونتو نیست.

با همه این مساپل به نظرم با رفع مشکلات فنی و البته کمی تبلیغ توسط کاربرای فعال و علاقمند فعلی (چه در دنیای مجازی و چه در بیرون) انجمن پتانسیل فعال شدن دوباره رو داره.
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: علی رزم دیده در 28 اسفند 1396، 02:59 ب‌ظ
با سلام
دوستان به موارد فنی خود فروم اشاره کردن ولی کمتر به بخش سیاست های موجود و مدیران اشاره شد ، برای همین  می خوام یه ذره در مورد همین قسمت نظرمو اعلام کنم
به نظر من این سیاست ها باعث ریزش کاربران شده (می دونم که خیلی ها ممکنه از دست من به خاطر مطرح کردن این موارد ناراحت بشن ولی این یه واقعیته و کاملا تاثیر گذاره) :

1.توهین و تحقیر کاربران بقیه ی توزیع های گنو عین مینت ، کالی و سنت او اس  و ...

چرا باید به کسی که سوالی مثلا در مورد مینت داره گفته بشه "" دنبال یک توزیع معقول باش ""
این جمله رو بارهای بار شنیدم حتی در مواردی که مشکل فرد هیچ ربطی به توزیعش نداشت مثلا مشکل lock پکیج منیجر توی کالی چه ربطی به توزیعش داره که این طوری تو ذوق کاربر زده می شه ؟

یا مثلا قفل شدن تاپیک های کالی طبق کدوم بند قوانین این انجمن انجام می شه ؟؟
مگه مشکل apt توی کالی ربطی به نفوذ و خرابکاری داره که تاپیک رو می بندین ؟

2.وضعیت ارزیابی کاربران

کاربران باید ارزیابی بشن اونم بر اساس امتیاز نه بر اساس تعداد پست
وقتی ارزیابی کاربران بر اساس تعداد پست می شه عملا داریم کمیت رو فدای کیفیت می کنیم
برای مثال کاربری داریم که کل فعالیت هاش توی "کافه اوبونتو" هستش و داره با کابرای دیگه خوش و بش می کنه ، بعد رده ی کاربریش بالاتر از کسی هستش که اکثر فعالیتش توی حل مشکلات کاربرا و جاهای به درد بخور بوده ؟
به نظر شما این شیوه ی ارزیابی معقوله ؟

3.وضعیت غیرشفاف انتخاب ناظران

اول یه سر به لینک زیر بزنین :
https://wiki.ubuntu.ir/wiki/%D8%B9%D8%B6%D9%88%DB%8C%D8%AA_%D8%AF%D8%B1_%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87_%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C_%D8%A7%D9%88%D8%A8%D9%88%D9%86%D8%AA%D9%88 (https://wiki.ubuntu.ir/wiki/%D8%B9%D8%B6%D9%88%DB%8C%D8%AA_%D8%AF%D8%B1_%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87_%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C_%D8%A7%D9%88%D8%A8%D9%88%D9%86%D8%AA%D9%88)
تو این لینک در قسمتی گفته شده که :
نقل‌قول
عضویت‌ها یک ساله است و شما پس از یک سال، باید دوباره درخواست خود را تازه نمایید. پذیرفته شدن درخواست دوبارهٔ شما، منوط به ادامهٔ فعّالیت و مشارکت شماست.
حالا یه سر بزنین به لیست ناظران و مدیران فروم !!
ما مدیری داریم که 5 - 6 ساله که حتی به فروم سر هم نزده ، خب واقعا بهتر نیست حداقل به قوانین تصویب شده توسط خودمون پایبند باشیم و اون ناظرایی که فعالیت نمی کنن برکنار بشن ؟

واقعا بیایم سیاست های این فروم رو با سیاست های مثلا ask ubuntu مقایسه کنیم
تو اونجا سالانه ناظران عوض می شن
ناظران با نظر کابران و رای مستقیم اونا انتخاب مشن
برای مثال به این لینک سر بزنین:
https://askubuntu.com/election (https://askubuntu.com/election)
حالا نحوه ی انتخاب مدیران تو فروم ما چطوریه ؟
یک عده ی خاصی هستن که گروه کاربران ایرانی اوبونتو رو تشکیل می دن (که خود این عده توسط اعضای قدیمی تر همین گروه انتخاب شده !)
این عده در مورد ورود افراد جدید تصمیم گیری می کنن که خب طبیعیه ممکنه یه مشکل شخصی با یکی از ناظران باعث بشه فردی که لیاقتش رو داره به هیچ عنوان ناظر نشه
علاوه بر مشکل بالا ، همین قضیه باعث می شه سیاست های فروم از یک حلقه ی خاص خارج نشه و تفکر همه ی مدیران شبیه هم باشه و عملا هیچ تغییری توی سیاست ها اعمال نشه چون کسی که نظرش با این افراد مغایرت داشته باشه اصلا نمی تونه عضو این گروه بشه (قبولش نمی کنن  :) )
دقیقا همین قضیه باعث شده که انتصاب ناظران جدید همیشه موجب ریزش کاربران قدیمی شده (فک کنم کابرای قدیمی تر بدونن در مورد چه اتفاقاتی و چه کسانی صحبت می کنم)
چون این افراد با رای کابران انتخاب نشدن !


4.تصمیم مدیران فروم در قبال نرم افزار غیر آزاد

این مورد همیشه حاشیه های خیلی زیادی داشته
واقعیت قضیه اینه که اینجا فروم رسمی اوبونتو هستش و مختص حل مشکلات اوبونتو
اوبونتو به عنوان یک سیستم عامل به ما اجازه می ده که هم نرم افزار آزاد نصب کنیم هم غیر آزاد
و طبیعتا ممکنه مشکلاتی با نرم افزارهای آزاد داشته باشیم و مشکلاتی با نرم افزار های غیر آزاد
حالا برمی گردیم به جمله ی اول باید مشکلات کاربران رو حلش کنیم فارغ از آزاد یا غیر آزاد بودن اونا

من خودم طرفدار نرم افزار آزادم ، تبلیغش می کنم و از استفاده اش لذت می برم و کدهایی که خودم می زنم رو به صورت آزاد منتشر می کنم
منتهی نظر خودم رو به دیگران تحمیل نمی کنم !
هر کاربر مختاره تو هر پستی که خواست فعالیت کنه هر جایی که نخواست فعالیت نکنه اگه یک نفر از نرم افزار غیرآزاد خوشش نمیاد می تونه جواب نده ولی حق نداره دیگران رو از جواب دادن منع کنه
درسته اینجا فروم نرم افزار غیرآزاد نیست ولی فروم نرم افزار آزاد هم نیست !
اینجا فروم اوبونتو هستش فارغ از آزاد بودن و غیر آزاد بودن

سلمان جان ، اون بازه ی زمانی که پیک فعالیت کاربران هستش فعالیت نرم افزار غیر آزاد منع نشده بود و هر کس آزادانه فعالیتش رو انجام می داد ولی الان کاربر تازه کار میاد یه پست در مورد نحوه ی نصب فلان نرم افزار می ذاره ما جای راهنمایی برای نصب و تبلیغ نرم افزار آزاد به صورت موازی فقط به این جواب بسنده می کنیم "کاربر گرامی قبل فعالیت در فروم قوانین رو مطالعه کنین"
خب یک لحظه خودتون رو بذارین جای اون فرد ، آیا بازم تمایلی به فعالیت تو این فروم پیدا می کنین ؟

اینکار تو هیچ فروم و QA معتبر دنیا اتفاق نمیوفته و کابران توی ask یا اوبونتو فروم خیلی راحت سوالش رو در مورد نرم افزار غیر آزاد هم می پرسن و راضی به فعالیتشون ادامه می دن

5.لاکچری شدن جواب های کوتاه

بعضی از کابران کم حوصله ای هستن که حتی حوصله نمی کنن یه خط توضیح در مورد کد نوشته شده بنویسن
یا به عبارت های زیر بسنده می کنن
* در مورد فلان چیز سرچ بزن
* اینو وارد کن
* می تونی از فلان چیز استفاده کنی
* یا در بدترین حالت یه لینک داک داک گو و ... به کاربر می دن بدون اینکه حتی یه خط توضیح بنویسن
این کاربران متاسفانه با این رفتار زشت که تو اکثر فروم های دنیا مذموم هستش احساس برتری (به اصطلاح شاخ بودن !) بهشون دست می ده

فارغ از اینکه این نوع جواب دادن دلایل زیر داره :

1.اطلاعات کافی تو اون زمینه نداریم و فقط یه چیزی به گوشمون خورده
2.می ترسیم اگه یه خط کد بنویسیم غلطتون در بیاد و جایگاه نداشته مون متزلزل بشه
3.بی حوصله ایم و تمایلی به پاسخ گفتن نداریم

به نظر من اگه این موارد اصلاح نشه کاربرای جدید و قدیمی بیشتری رو از دست خواهیم داد.
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: hosein.metro در 28 اسفند 1396، 05:41 ب‌ظ
فکر کنم یکی از دلایل اینه بیشتر سوال ها جواب داده شده . مشکل دوم اینه همه فقط انتظار دارن سوال بپرسن و وقتی برای جواب دادن نمیزارن .
این انجمن مثل یک کتاب بزرگه که کلی جواب توشه . برای مثال من یک سوال درباره ی bind dns داشتم کل اینترنت رو گشتم اما بهترین جواب رو اینجا پیدا کردم .

زیاد شدن منابع هم بی دلیل نیست .
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: mobolinux در 28 اسفند 1396، 07:57 ب‌ظ
90 درصد دلیلش چیزی هست که جناب  علی رزم دیده گفتند :)
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: بهنام … در 29 اسفند 1396، 12:21 ب‌ظ
نظری ناپخته دارم، ولی می‌گم تا شاید خودتون ازش به یه جای بهتر برسید:

بخش کمک و پشتیبانی در نسبت با کل انجمن زیادی بزرگه.
چیزی که در کمک‌خواستن مهمه اینه که بخث از موضوع خارج نشه و هدف حل مشکل پرسنده باشه.

ولی موضوع‌هایی فنی، مانند همین بحث نصب، ذخیره‌سازی، برنامه‌های مربوط به صدا و عکس و … همیشه هست که دست همه برای گفتگو بازتر باشه.
اگه این‌جور موضوع‌ها (غیر از کمک‌خواستن و غیر از فرهنگی و عمومی) زیادتر بشه و همه گفتگو کنند و نظراتی هرچند اشتباه یا طنزآلود و … بدن، شاید بهتر بشه.
الآن بیشتر موضوع‌ها کمک‌خواستن‌اند و بعد از اون، موضوع‌های عمومی‌تر مانند فیلترینگ و بحث‌های فرهنگی و …
موضوع‌های فنی/مهندسی باجنبهٔ سرگرمی و … خیلی کم هستند. مثلاً بیاید دربارهٔ یک «کد» یا «برنامه» یا یه ویژگی (مانند ۶۴/۱۲۸ بیتی بودن یا …) با نگاهی متفاوت بحث کنید (ترکیب بحث‌های تخصصی و عمومی).

دوست داشتم خودم بحث‌هایی باز کنم ولی دو مشکل هست:
* تخصص من کامپیوتر و فنی نیست، شما بهتر می‌تونید یه بحث زیبا و درست پیش  بیارید.
* کوچک بودن نسبت بخش غیرکمک‌وپشتیبانی به کل انجمن در دسته‌بندی اصلی؛ که باعث می‌شه یا این موضوعات با کمک‌خواستن‌ها و قوانین سختشون قاطی بشن یا همه در کافه‌اوبونتو فشرده و محدود بشن و از جذابیتشون کاسته بشه.
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: علیرضاامیرصمیمی در 29 اسفند 1396، 02:24 ب‌ظ
در این شکی نیست  که باید انتقادهایی نظیر قسمتی از انتقادات آقای رزم دیده با دیدی بی طرفانه جدی گرفته بشه. در این هم شکی نیست که کاربران باید با ادب تر یا مهربانتر برخورد کنند و یا بعضا کاربران تعصبات خسته کننده و تکراریشون رو کنار بگذارند. در این هم شکی نیست که ظاهر انجمن میشه بهتر بشه. ولی به نظر من مسئله اصلی چیز دیگریست.

به نظر من این اتفاق بیشتر نتیجه گسترش تلگرام هست تا مسائل دیگه. البته منفی هم بهش نگاه نمیکنم. یه زمانی IRC معمول بوده ولی الان نیست. یه زمان رادیو معمول بوده ولی الان نیست. یه زمانی مردم شبکه یک و دو صدا و سیما رو میدیدند ولی الان کم شده و خیلی ها نمیبینند. یه زمانی روزنامه فروشی و روزنامه خوندن معمول بود ولی الان نیست. حتی پدر پا به سن گذاشته من هم اخبار رو به جای روزنامه از سایت های خبری دنبال میکنه. یه زمانی موقع سال نو هر کسی ۲۰۰ تا اس ام اس میداد ولی دیگه این کار رو نمیکنه و از شیوه های بهتری استفاده میکنه. یه زمانی وبلاگ نویسی و بلاگفا و... مد بود ولی الان کم شده. اینها تغییرات دنیای امروز هستند. باید باهاش کنار اومد.
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: سید وحید رضا برهانی در 03 فروردین 1397، 02:47 ق‌ظ
منم حرف های علی رزم دیده رو قبول دارم. من خودم چند سال پیش می خواستم توی ویکی فعالیت کنم ولی وقتی توی همون مقاله اول که نوشتم  کلمه سرور به کارگزار ویرایش شد پشیمون شدم و دیگه ادامه ندادم.
من کالی استفاده نمی کنم ولی واقعا از اینکه فله‌ای  تاپیک ها بسته می شوند ناراحت می شم.

نظر آقای امیرصمیمی هم قبول دارم ولی فکر می کنم که اگر انگیزه باشه باز هم کاربران اینجا جمع می شوند. انگیزه هم با کارهای جمعی می شه ایجاد کرد.
به نظرم نه تلگرام و نه فروم هیچکدوم بدرد نمی خوره.
البته یک مشکل هم به طور کلی توی جامعه جهانی نرم افزار آزاد رخ داده اونم اینکه هکرهایی که چیزی بلدند به استخدام شرکت ها در اومدند و دیگه کارهای داوطلبانه اهمیتی براشون نداره. مثلا kde 3 بهتر از ۴ هست و ۴ بهتر از ۵ .
منظوری ندارم و کسی به خودش نگیره ولی توی همینجا هم همینطوریه وقتی سوالی می پرسم اطلاعات من از کسی که  می خواد کمکم کنه بیشتره. خب معلومه که دفعه بعد دیگه سوال نمی پرسم.

عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: Farhaad 1992 در 03 فروردین 1397، 08:35 ق‌ظ
به نظر من از کم شدن تاپیک ها باید خوشحال هم بود! جدی میگم!

این هم یعنی مشکلات کمتر شده و همچنین کاربران برای حل مشکلات به منابع اصلی و دست اول که به زبان انگلیسی هستش رجوع میکنند، خود من که دیگه هر مشکلی را فقط توی لیست های پستی مطرح میکنم، چون هم جواب کامل، درست و سریع میگیرم و همچنین اون ریسه (thread) توسط اکثریت قابل یافتن و استفاده هستش، برخلاف اینجا.

مثلا از همون ابتدا Pulse Audio روی سیستم من مشکل داشت، سال قبل توی لیست پستیش مطرح کردم طرف که از توسعه دهندگانش بود راهنمایی کرد که یه فایل پیکربندیش چند خط تنظیمات را اضافه کنم تا مشکل حل بشه، بعدش هم گفت برای حل اساسی مشکل یک پچ (وصله) منتشر میکنه تا در نسخه های بعد این مشکل نباشه.

من اگر این مشکل را در اینجا که هیچ، حتی اگر در انجمن اصلی اوبونتو هم مطرح میکردم هیچوقت حل نمیشد! بعضی مشکلات را فقط توسعه دهندگان خود اون توزیع یا نرم افزار میتونند حل کنند.

این ویکیه اینجا که جوکه! اگر علاقه به ویکی نویسی دارید ویکی بوک، پروژه خواهر ویکیپدیا مکان مناسب هستش.
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: mobolinux در 08 فروردین 1397، 01:44 ب‌ظ
کاش این انجمن این قدر با کاربرانش غریبه نبود، چرا سورس انجمن رو نمی زارید تا دیگران بیان بهترش کنن و مشارکت داشته باشن

عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: K-FIVE در 08 فروردین 1397، 03:29 ب‌ظ
من از اونایی هستم که بعد از چند مدت فعالیت متوجه شدم بهتره ادامه ندم
چرا؟

تجربه کاربری بد => محال ممکنه کسی بره توی stackoverflow.com یا askubuntu.com برگرده اینجا
خیلی از اونهایی ک جواب میدن دوست دارن جواب بدن درحالی که تخصص ندارن
بحت راجب موضاعات غیر فنی خیلی زیاده

اگه یه موقعی خواستید تغییرات جدی اعمال کنید من هستم برای:
User Experience Design
Front-end
البته اگه رو گیتهاب بره جلو
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: دانیال بهزادی در 11 فروردین 1397، 03:01 ق‌ظ
طبیعیه که موضوعات جدید ایجاد شده کم بشن
۱. تعداد کاربران وب داره کم می‌شه
۲. با رشد و بلوغ اوبونتو، مشکلات کم‌تری برای کابران پیش می‌اد که بخوان بیان مطرحش کنن
۳. پرسش‌های عمومی قبلاً جواب داده شدن و موضوعات مورد نیاز قبلاً ایجاد شدن
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: دانیال بهزادی در 11 فروردین 1397، 03:07 ق‌ظ
کاش این انجمن این قدر با کاربرانش غریبه نبود، چرا سورس انجمن رو نمی زارید تا دیگران بیان بهترش کنن و مشارکت داشته باشن
مدّت‌هاست درخواست همکاری دادیم و شرایطش رو هم اعلام کردیم، ولی هنوز کسی نتیجه‌ای بهمون نداده.
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: Sosha در 11 فروردین 1397، 07:14 ق‌ظ
کل پیاما رو خوندم و دیدم نزدیک‌ترین مورد به چیزی که می‌خواستم رو ایشون گفتن:
https://forum.ubuntu-ir.org/index.php/topic,147605.msg1153681.html#msg1153681 (https://forum.ubuntu-ir.org/index.php/topic,147605.msg1153681.html#msg1153681)

اما من کامل‌ترش می‌کنم...

تیم مدیریتی اوبونتو ایران، چند سالی هست که عضو جدید نگرفته. عضوای قبلی خودش هم با تمام احترامی که براشون قائل هستم، در حال حاضر به ۱۰۰۱ دلیل دیگه فعالیتی ندارن(جز ۳نفر)

چندین نمونه از این ۱۰۰۱ دلیل رو میگم:
۱. در دوره فعالیت خودشون این دوستان هم سن و سال الان من بودن احتمالا. وقت آزاد فراوانی داشتن و مشغول کار و چیزای دیگه نبودن.
۲. در اون دوره این دوستان اولیتشون گسترش و کمک به این انجمن بوده و الان اولیت زندگیشون شده یه چیز دیگه. شاید نون در آوردن.

همین ۲ دلیل بنظرم کافیه که توضیح بده چرا ناظرین فعلی(فعالین سابق) دیگه فعال نیستن.

توی این شرایط بهتره تیم مدیریتی وارد عمل بشه و افراد فعال کنونی رو جای‌گزین این افراد کنه. اما عملا میبینیم با سنگ اندازی یکی از سه ادمین فعال فعلی، هیچ فردی به گروه ناظرین اوبونتو اضافه نمیشه. گروه ناظرین پیش کش، حتی عضو گروه کاربران ایرانی اوبونتو هم نمی‌تونه بشه.

خب در این صورت برای من کاربر هیچ انگیزه‌ای ایجاد نمیشه تلاش کنم و خودم رو توی این انجمن نشون بدم. چون حتی در صورت فعالیت بسیار، باید از سد یکی از ناظرین عزیزی رد شم که وضعیتش برای همه مشخصه.
خب ایشون با ساخت قوانین مندراوردی با شما برخورد می‌کنه و بعد شما میشید متخلف. حالا در صورت ارسال درخواست برای ناظر شدن یا عضو گروه کاربران ایرانی شدن، درخواست شما رو به دلیل تخلفی که قبلا مرتکب شدید رد می‌کنه!

این فقط بخشی از مشکله...

بخش دیگش اینه که با محکم شدن جایگاه ناظرین فعال کنونی و نبود نظارت از طرف سایر ناظرین، عملا به سمت یه دیکتاتوری رفتیم که یکی از حوادثش، مطلبی بود که بالا توضیح دادم؛ یعنی ساخت قوانین مندرآوردی...

دوستانی که سابقا فعال بودن و ناظر شدن، من واقعا ازشون منونم و کمک بزرگی به جایی که الان ما هستیم کردن. اما بنظر خودشون، وقتش نشده بکشن کنار و اجازه بدن افراد جدید مدیریت رو دست بگیرن؟ افرادی که وقت و انرژی زیادی دارن(مثل سابق خودشون) و می‌تونن کلی کار جدید بکنن؟


این انجمن نیاز به یه پوست اندازی بزرگ داره. بعضی بخشا باید حذف بشن و بعضی بخش‌ها باید توشون تغییرات داده بشه. وضعیت فعلی این انجمن ربط مستقیمی داره با تفکرات و سیاست تیم مدیریت فعلی.
برای اعمال تغییرات جدید و پوست‌اندازی، باید تیم مدیریتی عوض بشن. در غیر این صورت این  انجمن میمیره...
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: Farhaad 1992 در 11 فروردین 1397، 02:55 ب‌ظ
یه موردی که شاید اهمیت زیادی نداشته باشه ولی بارها منجر به بحث شده نام این انجمن هستش، کاربران زیادی هستند که از اوبونتو استفاده نمیکنند و حتی از اون هم خوششون نمیاد،‌ بهتره نام این انجمن به یک نامی تغییر کنه که همه توش احساس راحتی کنند، مگه اینجا متعلق به کانونیکال هستش؟!
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: mobolinux در 11 فروردین 1397، 03:05 ب‌ظ
کاش این انجمن این قدر با کاربرانش غریبه نبود، چرا سورس انجمن رو نمی زارید تا دیگران بیان بهترش کنن و مشارکت داشته باشن
مدّت‌هاست درخواست همکاری دادیم و شرایطش رو هم اعلام کردیم، ولی هنوز کسی نتیجه‌ای بهمون نداده.

کجا درخواست دادید؟
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: nixoeen در 11 فروردین 1397، 05:13 ب‌ظ
کجا درخواست دادید؟
لینک (https://forum.ubuntu-ir.org/index.php/topic,145786.0.html)
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: amin2018 در 12 فروردین 1397، 02:33 ب‌ظ
سلام

با توجه به اینکه این cms دیگه قدیمی شده بهتره از ویبولتین یا ips (سابق ipb) استفاده بشه که هم سرچشون بهتره و هم مدیریت بهتری دارن

تو فروم های کرکینگ دیدم که از ipb استفاده میکنن هرچند ویبولتین امنیت بهتری داره ولی خب ظاهر و استاندارهای ipb خیلی جلوتره از ویبولتین و سرچ ipb خیلی خیلی بهتره از ویبولتین هم کار میکنه ...
و اینکه اخرین ارسالیها هم لیست نمیشن چرا اینجا؟ این خیلی بده!
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: Oxygen در 15 فروردین 1397، 08:15 ق‌ظ
نقل‌قول
طبیعیه که موضوعات جدید ایجاد شده کم بشن
۱. تعداد کاربران وب داره کم می‌شه
۲. با رشد و بلوغ اوبونتو، مشکلات کم‌تری برای کابران پیش می‌اد که بخوان بیان مطرحش کنن
۳. پرسش‌های عمومی قبلاً جواب داده شدن و موضوعات مورد نیاز قبلاً ایجاد شدن

با حفظ احترام به نظرات همه دوستان عزیز.
دیدگاه های مختلف و تقریبا خیلی کاملی مطرح شد، ولی لازم میدونم من هم به نوبه خودم یکسری چیزها رو اضافه کنم.

1. با این قضیه مخالفم که کاربران وب در حال کم شدن هستن، اتفاقا روز به روز بیشتر هم میشن. (این حباب های مقطعی مثل تلگرام هم موقت هست و راه برای مقابله باهاش هست).
خیلیا اگر این سایت مشکل CMS نداشت، ترجیح میدادن بیان همینجا تا گروه های تلگرامی یا...

2. با پیشرفت و رشد اوبونتو، مشکلات کمتری پیش میاد؟ با این هم مخالفم، مشکل همیشه هست. منتها باید ببینیم چرا افراد نمیپرسن؟ (حرف های آقای رزم دیده رو بخونید (https://forum.ubuntu-ir.org/index.php/topic,147605.msg1153681.html#msg1153681))

3. یکی از مشکلات سر همینه، تا سوالی مطرح میشه همه میگن قبلا مطرح شده سرچ کن، چند بار توضیح بدیم! انگار دعوا دارن یا طلبکارن. خب حداقل یه لینک به کاربر بیچاره بدین؛ حتما نتونسته پیدا کنه که پرسیده. (هرچند توی این فروم کلا سرچ معنی نداره، از گوگل سرچ هم خیلیا بلد نیستن مستقیم برای سایت خاص استفاده کنن.)

در کل من هم سوالات تخصصی خیلی زیادی داشتم و دارم. ولی دیدم تا یک سوال پرسیدم جواب های نا مربوط بهم دادن، و به استفاده از روش یا چیز دیگه ای سوق دادن، کلا بیخیال شدم اینجا چیزی بپرسم.
بهتره این رو توی ذهنمون نهادینه کنیم که کسی که چیزی میپرسه از پاسه آدم بیسوادی نیست! شاید فقط اون موضوع رو نمیدونه؛ پس سعی کنیم خیلی محترمانه و البته کامل جواب سوالش رو بدیم. و در آخر اگر فکر میکنیم روش بهتری هم هست بهش پیشنهاد کنیم.

در نهایت من خودم شخصا یا جواب سوالم رو به سختی پیدا کردم. یا اینکه توی اون موضوع، قید لینوکس رو زدم و ویندوزی کردم سرورمو.

(امیدوارم به کسی برنخوره  ;) با تشکر )
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: محمدرضا ح. در 26 فروردین 1397، 07:56 ب‌ظ
[ توجه: این ارسال تاز مان تایید توسط مدیر نمایش داده نخواهد شد. ]

این پیام رو همچنان شاید بعد از سالها «غیرفعال» بودن اکانتم توسط مدیریت دارم دریافت میکنم. قبول دارم که در مقطعی ترول میکردم و رفتار قشنگی در انجمن نداشتم ولی، این که بعد از ۳-۴ سال هم‌چنان اکانتم فعال نباشه هم جالب نیست.

بگذریم.
موقعی که به این انجمن اومده بودم، انجمن ها هنوز باب بودند و خیلی‌ها از طریق انجمن‌های تخصصی روی بستر وب، فعالیت میکردند. مثلا برنامه نویس ها برنامه‌هاشون رو از طریق این انجمن ها برای تغییر پخش میکردن یا همینجا افرادی که پروژه میزدن یا توزیع میصاختن یا تیمی که برای مجله «حلقه کامل» تشکیل شد. همون موقع هم علاوه بر این انجمن توی چندتا انجمن دیگه هم فعال بودم و اینجا نسبت به سایر انجمن ها بهتر بود (درست خوندید! بهتر!) دلیلش؟
۱. مسخره بازیهای انجمن های دیگر مثل «کاربر پریمیوم» و ... نداشت. هرچیزی که برای دانلود و ... گذاشته میشد برای همه بود.
۲. امکان «تبلیغ» بسیار بیشتر بود (مثل قرار دادن آدرس وبلاگ یا سایت شخصی در امضاء یا حتی باز کردن تاپیک برای یک شرکت)
۳. اکثر بچه ها با هم دوست بودند (من خودم بسیاری از دوستانی که الان خارج از اینترنت باهاشون ارتباط دارم رو همینجا پیدا کردم!)
ولی خب نقاط منفی زیادی هم دیده میشد که دوستان اشاره کردند.
الان هم اگر تعداد کاربران کم شده، دلیلش اینه که کلی گروه در تلگرام ساخته شده، کلی سایت Q&A حتی فارسی راه افتاده و انجمن دیگه جای «پرسش» نیست. ولی همچنان «بحث تخصصی با قابلیت ایندکس شدن» جاش در همین انجمن هاست! این که بتونیم بحثی کنیم، روی یک پروژه یا برنامه نظری بدیم یا تکنولوژی جدیدی رو مطرح کنیم و به بحث بذاریمش، و از همه مهم تر این بحث برای کسانی که مثلا شش ماه دیگه اسم موضوع میاد، باقی بمونه، همین انجمن ها بهترین جا هستند.
به نظرم بهتره که انجمن رو برای این مساله، زنده نگه داریم!
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: mr.amirmamad در 01 خرداد 1397، 09:37 ق‌ظ
من با نظرات اقای علی رزم دیده کاملا موافقم.
در کنار اون باید گرافیک سایت هم یه تغییری بکنه تا ادم حوصلش سر نره!
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: آرش گودرزی در 01 خرداد 1397، 10:32 ق‌ظ
سلام

...
و اینکه اخرین ارسالیها هم لیست نمیشن چرا اینجا؟ این خیلی بده!

سلام.

آخرین ارسال های انجمن https://forum.ubuntu-ir.org/index.php?action=recent
مشاهده موضوع‌های ارسال شده پس از آخرین ورود شما https://forum.ubuntu-ir.org/index.php?action=unread
مشاهده پاسخ‌های جدید به ارسال‌های شما https://forum.ubuntu-ir.org/index.php?action=unreadreplies
آمار انجمن (کاربران و موضوعات و ... برتر) https://forum.ubuntu-ir.org/index.php?action=stats
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: mmb_hand در 01 خرداد 1397، 12:44 ب‌ظ
سلام خب من تازه وارد نیتسم اما پست های زیادی نذاشتم اما به نظرم همونطور که خیلی از دوستان اشاره کردن موارد فنی مثل جستجوی سایت خیلی میتونه موثر باشه. ما توی گروه کاربران ویندوزی آدمای کم صیر زیاد داریم که برای چیزی که میخوان سرچ نمیکنن و سریع یه تاپیک جدید میزنن اما خوشبختانه لینوکسیا یکم صبرشون بیشتره و بعد از کلی سرچ که اگه به جواب نزن میان و اینجا سوالاتشون رو مطرح می کنن.
نکته بعدی سیاستگذاری هاییه که آقای رزم دیده بهش اشاره کردن.
تب و تابی تو این انجمن نیست. حتی فک نمکینم توی کافه اوبونتو هم الان خیلی شلوغ باشه. باید یه تبی انداخت تا بچه ها دوباره فعال بشن و این شلوغی خودش باعث افزایش کاربران میشه.
نکته بعدی اینکه موارد زیادی دیدم که وقتی میپرسی تو فلان نرم افزار به مشکل برخوردم چوابی که میگیری اینه:٬اون نرم افزار خوب نیست. از این استفاده کن٬.
فک میکنم خیلی جواب بدیه. حالا چه بخوایم و نخوایم من دارم از اون استفاده میکنم و قطعا هم دلایلی برای خودم دارم. با شنیدن این جواب من فک میکنم که اینجا جای مناسبی برای سوال پرسیدن نیست. اتفاقا همین چند مدت پیش تو یه فروم دیگه که مربوط به اوبونتو و لینوکس بود عضو شدم.
بحث دیگه برمیگرده به موضوعات انجمن. فک میکنم باید یه سری زیر شاخه اضافه بشه تا گشت و گذار توی انجمن آسون تر بشه. مثلا ما یه انجمن عمومی داریم که همه چیز توش هست بدون هیچ دسته بندی مشخصی.
SEO سایتو که اصلا نگو . دوستان مقایسه خیلی خوبی با دیجیاتو و زومیت داشتن. یه طوری شده که این انجمن اصلا توی لیست گوگل نیست. البته خودم چند وقت پیش داشتم دنبال یه دیکشنری میگشتم که دیدم یه تاپیک از این انجمن توی نتیجه دوم گوگل اومد. که خود من کلی ذوق کردم از این قضیه. باقی دوستان و قدیمی تر ها که جای خود داره.
و نکته آخری که مد نظرمه کانال IRC هست که گمونم کلا از کار افتاده.

و البته یه پیشنهادم دارم. توی مواردی بخصوص کانال آی آر سی با توجه به آدرس خیلی خوب سایت میشه با سایر انجمن های لینوکس همکاری هایی داشت که مثلا بیایم وبرای پیشرفت جامعه لینوکس توی ایران یه بخشی از وقتمون رو توی این کانال بذاریم. و البته یه امکان مثل دادن نوتیفیکیشن وقتی کسی سوالی میپرسه میتونه خیلی کمک کنه که اگه هم کسی داختل بود وقتی کسی سوالی پرسید متوجه بشه و یه سری بهش بزنه.
عنوان: پاسخ : این انجمن در حال از دست دادن کاربران است.
ارسال شده توسط: ALi.pAkrohk در 01 خرداد 1397، 12:54 ب‌ظ
سلام خب من تازه وارد نیتسم اما پست های زیادی نذاشتم اما به نظرم همونطور که خیلی از دوستان اشاره کردن موارد فنی مثل جستجوی سایت خیلی میتونه موثر باشه. ما توی گروه کاربران ویندوزی آدمای کم صیر زیاد داریم که برای چیزی که میخوان سرچ نمیکنن و سریع یه تاپیک جدید میزنن اما خوشبختانه لینوکسیا یکم صبرشون بیشتره و بعد از کلی سرچ که اگه به جواب نزن میان و اینجا سوالاتشون رو مطرح می کنن.
نکته بعدی سیاستگذاری هاییه که آقای رزم دیده بهش اشاره کردن.
تب و تابی تو این انجمن نیست. حتی فک نمکینم توی کافه اوبونتو هم الان خیلی شلوغ باشه. باید یه تبی انداخت تا بچه ها دوباره فعال بشن و این شلوغی خودش باعث افزایش کاربران میشه.
نکته بعدی اینکه موارد زیادی دیدم که وقتی میپرسی تو فلان نرم افزار به مشکل برخوردم چوابی که میگیری اینه:٬اون نرم افزار خوب نیست. از این استفاده کن٬.
فک میکنم خیلی جواب بدیه. حالا چه بخوایم و نخوایم من دارم از اون استفاده میکنم و قطعا هم دلایلی برای خودم دارم. با شنیدن این جواب من فک میکنم که اینجا جای مناسبی برای سوال پرسیدن نیست. اتفاقا همین چند مدت پیش تو یه فروم دیگه که مربوط به اوبونتو و لینوکس بود عضو شدم.
بحث دیگه برمیگرده به موضوعات انجمن. فک میکنم باید یه سری زیر شاخه اضافه بشه تا گشت و گذار توی انجمن آسون تر بشه. مثلا ما یه انجمن عمومی داریم که همه چیز توش هست بدون هیچ دسته بندی مشخصی.
SEO سایتو که اصلا نگو . دوستان مقایسه خیلی خوبی با دیجیاتو و زومیت داشتن. یه طوری شده که این انجمن اصلا توی لیست گوگل نیست. البته خودم چند وقت پیش داشتم دنبال یه دیکشنری میگشتم که دیدم یه تاپیک از این انجمن توی نتیجه دوم گوگل اومد. که خود من کلی ذوق کردم از این قضیه. باقی دوستان و قدیمی تر ها که جای خود داره.
و نکته آخری که مد نظرمه کانال IRC هست که گمونم کلا از کار افتاده.

و البته یه پیشنهادم دارم. توی مواردی بخصوص کانال آی آر سی با توجه به آدرس خیلی خوب سایت میشه با سایر انجمن های لینوکس همکاری هایی داشت که مثلا بیایم وبرای پیشرفت جامعه لینوکس توی ایران یه بخشی از وقتمون رو توی این کانال بذاریم. و البته یه امکان مثل دادن نوتیفیکیشن وقتی کسی سوالی میپرسه میتونه خیلی کمک کنه که اگه هم کسی داختل بود وقتی کسی سوالی پرسید متوجه بشه و یه سری بهش بزنه.
گاهی این که باید کاربر نرم افزارس رو عوض کنه اجتناب‌ناپذیر.
قطعا دلیلی هست که ما نرم افزاری رو منع یا نرم افزاری رو پیشنهاد میدیم.
مثلا کاربر داره از نرم افزاری غیر آزاد استفاده می کنه یا نرم افزاری که خودش شبیح سازی برای نسخیی از نرم افزار دیگه هست و نقص های بسیار زیادی هم داره.
اگر کاربر دلیلی برای انتخاب اون نرم افزار داره باید بیانش کنه.
انوقت جواب بهتری هم می گیره.
یه بخش توی ویکی هست. که میگه چطور هوشمندانه باید سوال کرد.