انجمن‌های فارسی اوبونتو

لطفاً به انجمن‌ها وارد شده و یا جهت ورود ثبت‌نام نمائید

لطفاً جهت ورود نام کاربری و رمز عبورتان را وارد نمائید

نویسنده موضوع: فرق Mantle و OpenGL و DirectX  (دفعات بازدید: 4456 بار)

0 کاربر و 2 مهمان درحال مشاهده موضوع.

آفلاین علی ۵۰۰

  • Hero Member
  • *
  • ارسال: 775
  • جنسیت : پسر
فرق Mantle و OpenGL و DirectX
« : 09 بهمن 1393، 05:58 ب‌ظ »
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام به همه
پرسشی هست که مدتیه ذهن منو به خودش مشغول کرده. می‌خواستم نظرتون رو دربارهٔ OpenGL ، Mantle و DirectX بدونم. و اینکه آیا mantle برای لینوکس هم آمده یا نه؟ :)
و اینکه کدوم یک از این API ها از دیگری بهتره؟ و ...
« آخرین ویرایش: 09 بهمن 1393، 06:02 ب‌ظ توسط علی ۵۰۰ »

آفلاین دانیال بهزادی

  • ناظر انجمن
  • *
  • ارسال: 19703
  • جنسیت : پسر
  • Urahara Kiesuke
    • وبلاگ
پاسخ : فرق Mantle و OpenGL و DirectX
« پاسخ #1 : 09 بهمن 1393، 06:30 ب‌ظ »
بهتر رو نمی‌دونم. ولی OpenGL فراگیرتره و همه‌جه ازش استفاده می‌شه
اگه این ارسال بهت کمک کرد، دنبال دکمهٔ تشکر نگرد. به جاش تو هم به جامعهٔ آزادت کمک کن

آفلاین Ghost Shadow

  • High Hero Member
  • *
  • ارسال: 1803
  • جنسیت : پسر
  • Linux is Secured By Design
پاسخ : فرق Mantle و OpenGL و DirectX
« پاسخ #2 : 09 بهمن 1393، 06:36 ب‌ظ »
بله منتل از لینوکس پشتیبانی میکنه.
اینم یه خبر نسبتا قدیمی :D:
http://www.pcworld.com/article/2364760/amd-wants-to-improve-gaming-in-linux-and-steam-boxes-with-its-mantle-tools.html

آفلاین nixoeen

  • ناظر انجمن
  • *
  • ارسال: 4865
  • جنسیت : پسر
  • masoft قدیم
پاسخ : فرق Mantle و OpenGL و DirectX
« پاسخ #3 : 09 بهمن 1393، 08:45 ب‌ظ »
بسم الله الرحمن الرحیم
تنها OpenGL آزاد هست، در نتیجه معلومه کدوم انتخاب بهتری هست :)

آفلاین KraToS

  • Full Member
  • *
  • ارسال: 148
  • جنسیت : پسر
    • KraToS . Ir
پاسخ : فرق Mantle و OpenGL و DirectX
« پاسخ #4 : 09 بهمن 1393، 11:37 ب‌ظ »
بسم الله الرحمن الرحیم
من هم با مدیر عزیز nixoeen موافقم
Information is POWER. But like all POWER, There are those who want to keep it for themselves.
- Aaron Swartz
1986-2013

آفلاین alireza.crs

  • Sr. Member
  • *
  • ارسال: 491
  • جنسیت : پسر
پاسخ : فرق Mantle و OpenGL و DirectX
« پاسخ #5 : 10 بهمن 1393، 12:12 ق‌ظ »
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام به همه
پرسشی هست که مدتیه ذهن منو به خودش مشغول کرده. می‌خواستم نظرتون رو دربارهٔ OpenGL ، Mantle و DirectX بدونم. و اینکه آیا mantle برای لینوکس هم آمده یا نه؟ :)
و اینکه کدوم یک از این API ها از دیگری بهتره؟ و ...
بهتر رو بخوایم بحث کنیم که نظر من ۱۰۰٪ و بدون شک direct x هستش چون:
۱-فراگیر تره       
۲-منابع آموزشیش (فارسی و انگلیسی) جامع تر و بیشتره
۳-تقریبا همه گیم انجین ها از direct x استفاده میکنن
۴-با تجربه ای که با هردو(opengl , direct x)داشتم به جرات میتونم بگم direct x در مقابل opengl هم کارایی و قدرت بیشتری داره و هم زمان تحویل پروژه به مراتب کمتره

منتل رو هم که نفهمیدیم ازاده یا تحت انحصار(ویکیپیا زده proprietary & freeware)
opengl هم که در مقابل این دو (شاید فقط direct x)تنها مزیتش ازادیه
« آخرین ویرایش: 10 بهمن 1393، 11:08 ق‌ظ توسط alireza.crs »

آفلاین علی ۵۰۰

  • Hero Member
  • *
  • ارسال: 775
  • جنسیت : پسر
پاسخ : فرق Mantle و OpenGL و DirectX
« پاسخ #6 : 10 بهمن 1393، 12:31 ق‌ظ »
تو لینک زیر توضیحات خوبی در مورد منتل نوشته: ( به نظرم API خوبی هستش )
http://www.zoomit.ir/articles/hardware/graphic-cards/7956-matle-aim-at-100000-draws
« آخرین ویرایش: 10 بهمن 1393، 12:37 ق‌ظ توسط علی ۵۰۰ »

آفلاین دانیال بهزادی

  • ناظر انجمن
  • *
  • ارسال: 19703
  • جنسیت : پسر
  • Urahara Kiesuke
    • وبلاگ
پاسخ : فرق Mantle و OpenGL و DirectX
« پاسخ #7 : 10 بهمن 1393، 02:44 ق‌ظ »
بهتر رو بخوایم بحث کنیم که ۱۰۰٪ و بدون شک direct x هستش که هم فریم ورک قوی تریه و هم فراگیر تر(در گیم ها)
از اون‌جا که بهتر واژه‌ی مطلق نیست و هرکس برای تعریف بهتر معیارهای خودش رو داره، نمی‌شه گفت بدون شک یا ۱۰۰٪ فلان چیز بهتره. می‌تونی بگی از دیدگاه من x بهتر از y هست به این دلایل.
اگه این ارسال بهت کمک کرد، دنبال دکمهٔ تشکر نگرد. به جاش تو هم به جامعهٔ آزادت کمک کن

آفلاین alireza.crs

  • Sr. Member
  • *
  • ارسال: 491
  • جنسیت : پسر
پاسخ : فرق Mantle و OpenGL و DirectX
« پاسخ #8 : 10 بهمن 1393، 11:07 ق‌ظ »
بهتر رو بخوایم بحث کنیم که ۱۰۰٪ و بدون شک direct x هستش که هم فریم ورک قوی تریه و هم فراگیر تر(در گیم ها)
از اون‌جا که بهتر واژه‌ی مطلق نیست و هرکس برای تعریف بهتر معیارهای خودش رو داره، نمی‌شه گفت بدون شک یا ۱۰۰٪ فلان چیز بهتره. می‌تونی بگی از دیدگاه من x بهتر از y هست به این دلایل.
حرف شما کاملا درسته.باشد که ایندگان عبرت بگیرند
ویرایش شد

آفلاین Ghost Shadow

  • High Hero Member
  • *
  • ارسال: 1803
  • جنسیت : پسر
  • Linux is Secured By Design
پاسخ : فرق Mantle و OpenGL و DirectX
« پاسخ #9 : 10 بهمن 1393، 11:17 ق‌ظ »
منتل رو زده انحصاری و رایگان.(احتمالا اگه بخوای استفاده تجاری بکنی باید پول بدی :D نمیدونم :P)
برای آزاد میشه free software  :)

آفلاین nixoeen

  • ناظر انجمن
  • *
  • ارسال: 4865
  • جنسیت : پسر
  • masoft قدیم
پاسخ : فرق Mantle و OpenGL و DirectX
« پاسخ #10 : 10 بهمن 1393، 05:26 ب‌ظ »
opengl هم که در مقابل این دو (شاید فقط direct x)تنها مزیتش ازادیه
DirectX که اصلا توی سیستم‌عامل کامپیوتر من کار نمی‌کنه، در نتیجه کلا برای فردی مثل من، یا افرادی که گنو-لینوکس یا مک استفاده می‌کنند، یکی از گزینه‌ها به حساب نمیاد.

آفلاین Vahid_PC

  • Sr. Member
  • *
  • ارسال: 311
  • جنسیت : پسر
پاسخ : فرق Mantle و OpenGL و DirectX
« پاسخ #11 : 10 بهمن 1393، 10:24 ب‌ظ »
دایرکت ایکس ، مجموعه ای از کتابخانه های شتابدهنده رسم گرافیک دو بعدی و سه بعدی ، صدا ، فیزیک ، کنترل ورودی خروجی ، ابزار فونت ، مدیا و رسانه ، مدیریت شبکه در بازی و خیلی اجزای دیگه در کنار همه.
در حالی که اوپن جی ال و امسال اون ، فقط کتابخانه رسم گرافیکی هستن.
مثل اینه که موتور ماشین فلان رو با کل هیکل ماشین بمان مقایسه کرد.

آفلاین بهنام م ک

  • Full Member
  • *
  • ارسال: 215
  • جنسیت : پسر
پاسخ : فرق Mantle و OpenGL و DirectX
« پاسخ #12 : 10 بهمن 1393، 10:40 ب‌ظ »
بسم الله الرحمن الرحیم
تنها OpenGL آزاد هست، در نتیجه معلومه کدوم انتخاب بهتری هست :)

البته من اینجا خوندم که opengl آزاد نیست!
این یعنی اینکه بارزنرین ویژگی opengl که باعث بهتر بودن اون شده ( از نظر شما ) واقعیت نداشته باشه.
Beginning_OpenGL_Game_Programming_Second_Edition_Luke_Benstead
من از آنچه تو میگویی بیزارم ولی تا پای مرگ از حق تو برای گفتن آن دفاع میکنم

آفلاین دانیال بهزادی

  • ناظر انجمن
  • *
  • ارسال: 19703
  • جنسیت : پسر
  • Urahara Kiesuke
    • وبلاگ
پاسخ : فرق Mantle و OpenGL و DirectX
« پاسخ #13 : 11 بهمن 1393، 03:29 ق‌ظ »
البته من اینجا خوندم که opengl آزاد نیست!
این یعنی اینکه بارزنرین ویژگی opengl که باعث بهتر بودن اون شده ( از نظر شما ) واقعیت نداشته باشه.
Beginning_OpenGL_Game_Programming_Second_Edition_Luke_Benstead
OpenGL یه استاندارد آزاده، نرم‌افزار نیست که بخواد بازمتن باشه یا نه. پیاده‌سازی آزاد اون که در گنو/لینوکس استفاده می‌شه اسمش مساست
اگه این ارسال بهت کمک کرد، دنبال دکمهٔ تشکر نگرد. به جاش تو هم به جامعهٔ آزادت کمک کن

آفلاین علی ۵۰۰

  • Hero Member
  • *
  • ارسال: 775
  • جنسیت : پسر
پاسخ : فرق Mantle و OpenGL و DirectX
« پاسخ #14 : 11 بهمن 1393، 12:08 ب‌ظ »
دایرکت ایکس ، مجموعه ای از کتابخانه های شتابدهنده رسم گرافیک دو بعدی و سه بعدی ، صدا ، فیزیک ، کنترل ورودی خروجی ، ابزار فونت ، مدیا و رسانه ، مدیریت شبکه در بازی و خیلی اجزای دیگه در کنار همه.
در حالی که اوپن جی ال و امسال اون ، فقط کتابخانه رسم گرافیکی هستن.
مثل اینه که موتور ماشین فلان رو با کل هیکل ماشین بمان مقایسه کرد.
البته برای صدا OpenAL هستش. OpenGL و Direct3d اگه اشتباه نکنم تو یک زمینه رقابت می‌کنن.
کسی می‌دونه OpenCL چی هست؟ :)
« آخرین ویرایش: 11 بهمن 1393، 12:12 ب‌ظ توسط علی ۵۰۰ »