از نظر شما موتور بلندر چطوره؟
بلندر یه موتور بازیسازی داخلی داره ، خوب هم هست ، منتهی من تا حالا ندیدم کسی خروجی موفقی ازش گرفته باشه و منتشر کرده باشه ، من خودم چندتا دمو بازی سبک رو توش اجرا کردم ولی بنظرم نسبت به موتورهای دیگه خیلی سنگین بود ، بنظر هم منطقی میاد که وقتی متریالها و افکتهای پسپردازشی که برای رندر استفاده میشه رو برای RealTime استفاده کنید سنگین باشه ،
از نظر من Unreal Engine با اختلاف کاملترین موتور بازیسازی در دسترس عموم هست ، همچنین کتابخانه چندده میلیون دلاری Quixel Megascans رو هم رایگان داخلش خودش داره ، و همچنین متن باز هست ! ، سورسش به زبان C++ در گیتهاب موجوده و میتونید خودتون کامپایلش کنید ، برای استفاده ازش هیچ مبلغی لازم نیست پرداخت کنید ، حتی برای انتشار بازیتون هم هیچ لایسنسی لازم نیست تهیه کنید ، فقط زمانی که بازی شما در حد معینی فروش کرد (فکر میکنم 20 هزار دلار اگه اشتباه نکنم) از اون زمان به بعد 5 درصد درآمدتون رو در دورههای مشخص به Epic Games پرداخت میکنید ، همچنین مزایای خاصی رو برای فروش بازیتون توی فروشگاه خودش در نظر میگیره ، کمی پیچیده و بزرگه و ممکنه برای تیمهای کوچیک کمی سخت و زمانبر بشه استفاده ازش ، این پیچیدگی بخاطر پیشرو بودنش در تکنولوژی هست ، به شکل عجیبی کیفیت پردازشهای سنگین مثل Volumetric Light و Volumetric Fog در این موتور بالا و بیرغیب هست ، همین کافیه که سرچ کنید که چه بازیهایی رو با این موتور ساختن ،
در عوض نسخه رایگان Unity با امکانات خیلی خوب و با تمرکز برای سادگی استفاده حتی برای بازیسازی تکنفره (Solo Develop) در دسترس هست و فقط یه لوگوی 3 ثانیهای از خودش اول بازیتون نشون میده ، که اونم اگر خاستید میتونید با پرداخت هزینه و تهیه نسخه Pro حذفش کنید ، البته متنباز نیست ولی بازیسازی رو واقعا راحتتر میکنه و خروجی پلتفرمهای مختلف رو فقط با چند کلیک بهتون میده ،
پیشنهاد من اینه که ، اگر برنامه ساخت یک بازی رو دارید و یک سندبازی تکمیل شده و تیمش رو هم آماده کردید Unreal رو انتخاب کنید ، و اگر علاقهمند به بازیسازی شدید و تمایل دارید تجربه بدست بیارید حتما Unity رو انتخاب کنید .