انجمن‌های فارسی اوبونتو

لطفاً به انجمن‌ها وارد شده و یا جهت ورود ثبت‌نام نمائید

لطفاً جهت ورود نام کاربری و رمز عبورتان را وارد نمائید




نویسنده موضوع: اختلاف عملکرد عجیب OpenGL در Wayland و X11 (Xorg)  (دفعات بازدید: 2406 بار)

0 کاربر و 6 مهمان درحال مشاهده موضوع.

آفلاین mobin1387

  • Sr. Member
  • *
  • ارسال: 495
  • جنسیت : پسر
  • به زودی اینجا چیزی نوشته خواهد شد!
اختلاف عملکرد عجیب OpenGL در Wayland و X11 (Xorg)
« : 08 امرداد 1400، 12:38 ق‌ظ »
سلام. امروز تصمیم گرفتم که لینوکس رو از هرچی لکه است پاک کنم. تو چشم ترین چیز ممکن این بود که من از درایور انحصاری انویدیا استفاده میکردم و از طرفی شنیدم که mesa برای انویدیا (همون اسم سخته ;D) به حدی رسیده که بتونه opengl و vulkan رو مدیریت کنه. حذفش کردم و رفتم سراغ Mesa3D Library.
چیز هایی که به دست آوردم:
۱- رنگ بندی درست (در درایور انویدیا رنگ ها کمی به زردی و سیاهی میرفت)
۲- پشتیبانی تمام و کمال از Wayland
۳- سازگاری کامل با لینوکس
چیز هایی که از دست دادم:
۱- پرفورمنس بد و قابل قبول در بازی ها
۱-۲ ماینکرفت FPS خوبی داره اما با شیدر پک کلا نمیشه رفت در محیط بازی (باید بررسی کنم که چرا Optifine با Mesa مشکل داره حتی بدون شیدر)
۱-۳ هلف لایف های نیتیو هم فقط مجبور شدم درش آنتی آلایزینگ رو کامل خاموش کنم بقیه چیز ها هم رو High بود
۱-۴ CS:GO روی پایین ترین کیفیت و با fps 30-60
۲- عدم استفاده از هسته های CUDA
خلاصه میسا خیلی هم بد نیست اما موضوع اینه که وقتی با glmark2 بنچ مارک میگرفتم به یک نتیجه عجیب رسیدم
رندر با x11
[mobin@Mobin-Mahdi-PC ~]$ glmark2
=======================================================
    glmark2 2021.02
=======================================================
    OpenGL Information
    GL_VENDOR:     nouveau
    GL_RENDERER:   NV167
    GL_VERSION:    4.6 (Compatibility Profile) Mesa 21.1.5
=======================================================
[build] use-vbo=false: FPS: 954 FrameTime: 1.048 ms
[build] use-vbo=true: FPS: 891 FrameTime: 1.122 ms
[texture] texture-filter=nearest: FPS: 735 FrameTime: 1.361 ms
[texture] texture-filter=linear: FPS: 735 FrameTime: 1.361 ms
[texture] texture-filter=mipmap: FPS: 737 FrameTime: 1.357 ms
[shading] shading=gouraud: FPS: 736 FrameTime: 1.359 ms
[shading] shading=blinn-phong-inf: FPS: 762 FrameTime: 1.312 ms
[shading] shading=phong: FPS: 711 FrameTime: 1.406 ms
[shading] shading=cel: FPS: 738 FrameTime: 1.355 ms
[bump] bump-render=high-poly: FPS: 652 FrameTime: 1.534 ms
[bump] bump-render=normals: FPS: 936 FrameTime: 1.068 ms
[bump] bump-render=height: FPS: 922 FrameTime: 1.085 ms
[effect2d] kernel=0,1,0;1,-4,1;0,1,0;: FPS: 590 FrameTime: 1.695 ms
[effect2d] kernel=1,1,1,1,1;1,1,1,1,1;1,1,1,1,1;: FPS: 493 FrameTime: 2.028 ms
[pulsar] light=false:quads=5:texture=false: FPS: 682 FrameTime: 1.466 ms
[desktop] blur-radius=5:effect=blur:passes=1:separable=true:windows=4: FPS: 412 FrameTime: 2.427 ms
[desktop] effect=shadow:windows=4: FPS: 475 FrameTime: 2.105 ms
[buffer] columns=200:interleave=false:update-dispersion=0.9:update-fraction=0.5:update-method=map: FPS: 564 FrameTime: 1.773 ms
[buffer] columns=200:interleave=false:update-dispersion=0.9:update-fraction=0.5:update-method=subdata: FPS: 558 FrameTime: 1.792 ms
[buffer] columns=200:interleave=true:update-dispersion=0.9:update-fraction=0.5:update-method=map: FPS: 544 FrameTime: 1.838 ms
[ideas] speed=duration: FPS: 859 FrameTime: 1.164 ms
[jellyfish] <default>: FPS: 655 FrameTime: 1.527 ms
[terrain] <default>: FPS: 103 FrameTime: 9.709 ms
[shadow] <default>: FPS: 428 FrameTime: 2.336 ms
[refract] <default>: FPS: 128 FrameTime: 7.812 ms
[conditionals] fragment-steps=0:vertex-steps=0: FPS: 775 FrameTime: 1.290 ms
[conditionals] fragment-steps=5:vertex-steps=0: FPS: 776 FrameTime: 1.289 ms
[conditionals] fragment-steps=0:vertex-steps=5: FPS: 775 FrameTime: 1.290 ms
[function] fragment-complexity=low:fragment-steps=5: FPS: 775 FrameTime: 1.290 ms
[function] fragment-complexity=medium:fragment-steps=5: FPS: 776 FrameTime: 1.289 ms
[loop] fragment-loop=false:fragment-steps=5:vertex-steps=5: FPS: 776 FrameTime: 1.289 ms
[loop] fragment-steps=5:fragment-uniform=false:vertex-steps=5: FPS: 775 FrameTime: 1.290 ms
[loop] fragment-steps=5:fragment-uniform=true:vertex-steps=5: FPS: 775 FrameTime: 1.290 ms
=======================================================
                                  glmark2 Score: 672
=======================================================

با Wayland
[mobin@Mobin-Mahdi-PC ~]$ glmark2-wayland
=======================================================
    glmark2 2021.02
=======================================================
    OpenGL Information
    GL_VENDOR:     nouveau
    GL_RENDERER:   NV167
    GL_VERSION:    4.6 (Compatibility Profile) Mesa 21.1.5
=======================================================
[build] use-vbo=false: FPS: 2362 FrameTime: 0.423 ms
[build] use-vbo=true: FPS: 1869 FrameTime: 0.535 ms
[texture] texture-filter=nearest: FPS: 1466 FrameTime: 0.682 ms
[texture] texture-filter=linear: FPS: 1459 FrameTime: 0.685 ms
[texture] texture-filter=mipmap: FPS: 1576 FrameTime: 0.635 ms
[shading] shading=gouraud: FPS: 1460 FrameTime: 0.685 ms
[shading] shading=blinn-phong-inf: FPS: 1496 FrameTime: 0.668 ms
[shading] shading=phong: FPS: 1388 FrameTime: 0.720 ms
[shading] shading=cel: FPS: 1383 FrameTime: 0.723 ms
[bump] bump-render=high-poly: FPS: 1196 FrameTime: 0.836 ms
[bump] bump-render=normals: FPS: 2074 FrameTime: 0.482 ms
[bump] bump-render=height: FPS: 2016 FrameTime: 0.496 ms
[effect2d] kernel=0,1,0;1,-4,1;0,1,0;: FPS: 924 FrameTime: 1.082 ms
[effect2d] kernel=1,1,1,1,1;1,1,1,1,1;1,1,1,1,1;: FPS: 824 FrameTime: 1.214 ms
[pulsar] light=false:quads=5:texture=false: FPS: 1314 FrameTime: 0.761 ms
[desktop] blur-radius=5:effect=blur:passes=1:separable=true:windows=4: FPS: 622 FrameTime: 1.608 ms
[desktop] effect=shadow:windows=4: FPS: 750 FrameTime: 1.333 ms
[buffer] columns=200:interleave=false:update-dispersion=0.9:update-fraction=0.5:update-method=map: FPS: 914 FrameTime: 1.094 ms
[buffer] columns=200:interleave=false:update-dispersion=0.9:update-fraction=0.5:update-method=subdata: FPS: 965 FrameTime: 1.036 ms
[buffer] columns=200:interleave=true:update-dispersion=0.9:update-fraction=0.5:update-method=map: FPS: 914 FrameTime: 1.094 ms
[ideas] speed=duration: FPS: 1927 FrameTime: 0.519 ms
[jellyfish] <default>: FPS: 1165 FrameTime: 0.858 ms
[terrain] <default>: FPS: 116 FrameTime: 8.621 ms
[shadow] <default>: FPS: 647 FrameTime: 1.546 ms
[refract] <default>: FPS: 145 FrameTime: 6.897 ms
[conditionals] fragment-steps=0:vertex-steps=0: FPS: 1600 FrameTime: 0.625 ms
[conditionals] fragment-steps=5:vertex-steps=0: FPS: 1600 FrameTime: 0.625 ms
[conditionals] fragment-steps=0:vertex-steps=5: FPS: 1597 FrameTime: 0.626 ms
[function] fragment-complexity=low:fragment-steps=5: FPS: 1592 FrameTime: 0.628 ms
[function] fragment-complexity=medium:fragment-steps=5: FPS: 1593 FrameTime: 0.628 ms
[loop] fragment-loop=false:fragment-steps=5:vertex-steps=5: FPS: 1595 FrameTime: 0.627 ms
[loop] fragment-steps=5:fragment-uniform=false:vertex-steps=5: FPS: 1593 FrameTime: 0.628 ms
[loop] fragment-steps=5:fragment-uniform=true:vertex-steps=5: FPS: 1593 FrameTime: 0.628 ms
=======================================================
                                  glmark2 Score: 1325
=======================================================

چرا اینقدر زیاد اختلاف دارن؟ در اینترنت هم جستجو کردم اما به نتیجه ای نرسیدم. ممنون میشم کمکم کنید.

آفلاین دانیال بهزادی

  • ناظر انجمن
  • *
  • ارسال: 19692
  • جنسیت : پسر
  • Urahara Kiesuke
    • وبلاگ
پاسخ : اختلاف عملکرد عجیب OpenGL در Wayland و X11 (Xorg)
« پاسخ #1 : 09 امرداد 1400، 12:33 ب‌ظ »
کارت درسته.

یه دلیلش اینه که خود وی‌لند هم از اون لکّه‌های ننگه ;D
اگه این ارسال بهت کمک کرد، دنبال دکمهٔ تشکر نگرد. به جاش تو هم به جامعهٔ آزادت کمک کن

آفلاین mobin1387

  • Sr. Member
  • *
  • ارسال: 495
  • جنسیت : پسر
  • به زودی اینجا چیزی نوشته خواهد شد!
پاسخ : اختلاف عملکرد عجیب OpenGL در Wayland و X11 (Xorg)
« پاسخ #2 : 09 امرداد 1400، 12:43 ب‌ظ »
کارت درسته.

یه دلیلش اینه که خود وی‌لند هم از اون لکّه‌های ننگه ;D
قضیه چیه؟
چرا؟

آفلاین دانیال بهزادی

  • ناظر انجمن
  • *
  • ارسال: 19692
  • جنسیت : پسر
  • Urahara Kiesuke
    • وبلاگ
پاسخ : اختلاف عملکرد عجیب OpenGL در Wayland و X11 (Xorg)
« پاسخ #3 : 09 امرداد 1400، 12:49 ب‌ظ »
شوخی می‌کنم البته. ولی خب مدّت‌های طولانیه که وی‌لند اومده و از نظر کارایی هنوز خیلی خیلی زیاد کار داره تا نزدیک زورگ بشه.
اگه این ارسال بهت کمک کرد، دنبال دکمهٔ تشکر نگرد. به جاش تو هم به جامعهٔ آزادت کمک کن

آفلاین mobin1387

  • Sr. Member
  • *
  • ارسال: 495
  • جنسیت : پسر
  • به زودی اینجا چیزی نوشته خواهد شد!
پاسخ : اختلاف عملکرد عجیب OpenGL در Wayland و X11 (Xorg)
« پاسخ #4 : 09 امرداد 1400، 01:42 ب‌ظ »
شوخی می‌کنم البته. ولی خب مدّت‌های طولانیه که وی‌لند اومده و از نظر کارایی هنوز خیلی خیلی زیاد کار داره تا نزدیک زورگ بشه.
متوجه نشدید. وی لند عملکردش حداقل در fps بیشتر از زورگه  ;D
زورگ: ۹۲۵ fps
وی لند: ۲۰۰۰ fps
« آخرین ویرایش: 09 امرداد 1400، 01:44 ب‌ظ توسط mobin1387 »

آفلاین دانیال بهزادی

  • ناظر انجمن
  • *
  • ارسال: 19692
  • جنسیت : پسر
  • Urahara Kiesuke
    • وبلاگ
پاسخ : اختلاف عملکرد عجیب OpenGL در Wayland و X11 (Xorg)
« پاسخ #5 : 09 امرداد 1400، 02:14 ب‌ظ »
راست می‌گی  :-|
این هم از عجایب انویدیاست
اگه این ارسال بهت کمک کرد، دنبال دکمهٔ تشکر نگرد. به جاش تو هم به جامعهٔ آزادت کمک کن

آفلاین مرتضی . م

  • High Hero Member
  • *
  • ارسال: 1116
پاسخ : اختلاف عملکرد عجیب OpenGL در Wayland و X11 (Xorg)
« پاسخ #6 : 09 امرداد 1400، 04:30 ب‌ظ »
یه دلیلش اینه که خود وی‌لند هم از اون لکّه‌های ننگه ;D
ولی من کوتاهی ای از طرف وی لند نمی بینم این برنامه ها هستن که خودشون رو با wayland وفق نمیدن
اتفاقا من به نظرم منطقیه wayland عملکرد بهتری نشون بده چون به روز تره

آفلاین S Y N C R E X

  • Hero Member
  • *
  • ارسال: 804
  • جنسیت : پسر
  • The Control Is The Power
    • syncrex.me
پاسخ : اختلاف عملکرد عجیب OpenGL در Wayland و X11 (Xorg)
« پاسخ #7 : 09 امرداد 1400، 04:48 ب‌ظ »
انویدیا کلا با متن باز یجاهایی مشکل داره ، اگه این لکه‌ها براتون مهمه برید سراغ AMD .
بازی‌های نتیو گنو/لینوکس (به لطف استیم ولو) با وولکان پرفرمنس عالی دارن حتی بعضی جاها بهتر از ویندوز .

آفلاین abbasalim

  • High Sr. Member
  • *
  • ارسال: 642
  • جنسیت : پسر
  • http://esfandune.ir/
    • اسفندونه
پاسخ : اختلاف عملکرد عجیب OpenGL در Wayland و X11 (Xorg)
« پاسخ #8 : 26 آبان 1400، 10:30 ق‌ظ »
انویدیا کلا با متن باز یجاهایی مشکل داره ، اگه این لکه‌ها براتون مهمه برید سراغ AMD .
بازی‌های نتیو گنو/لینوکس (به لطف استیم ولو) با وولکان پرفرمنس عالی دارن حتی بعضی جاها بهتر از ویندوز .

دقیقا من از وقتی از vulkan بجای  opengl برای اجرای بازی های استیم استفاده میکنم.  از نظر گرافیکی خیلی بازیها زیباتر شدن و افکتها بیشتر شده منتها کارت گرافیک قوی تری هم میطلبه

آفلاین mobin1387

  • Sr. Member
  • *
  • ارسال: 495
  • جنسیت : پسر
  • به زودی اینجا چیزی نوشته خواهد شد!
پاسخ : اختلاف عملکرد عجیب OpenGL در Wayland و X11 (Xorg)
« پاسخ #9 : 26 آبان 1400، 04:55 ب‌ظ »
انویدیا کلا با متن باز یجاهایی مشکل داره ، اگه این لکه‌ها براتون مهمه برید سراغ AMD .
بازی‌های نتیو گنو/لینوکس (به لطف استیم ولو) با وولکان پرفرمنس عالی دارن حتی بعضی جاها بهتر از ویندوز .

دقیقا من از وقتی از vulkan بجای  opengl برای اجرای بازی های استیم استفاده میکنم.  از نظر گرافیکی خیلی بازیها زیباتر شدن و افکتها بیشتر شده منتها کارت گرافیک قوی تری هم میطلبه
فقط مشکل اینجاست که nouveau از vulkan پشتیبانی نمیکنه  ](*,)