سلام. امروز تصمیم گرفتم که لینوکس رو از هرچی لکه است پاک کنم. تو چشم ترین چیز ممکن این بود که من از درایور
انحصاری انویدیا استفاده میکردم و از طرفی شنیدم که mesa برای انویدیا (همون اسم سخته
) به حدی رسیده که بتونه opengl و vulkan رو مدیریت کنه. حذفش کردم و رفتم سراغ Mesa3D Library.
چیز هایی که به دست آوردم:
۱- رنگ بندی درست (در درایور انویدیا رنگ ها کمی به زردی و سیاهی میرفت)
۲- پشتیبانی تمام و کمال از Wayland
۳- سازگاری کامل با لینوکس
چیز هایی که از دست دادم:
۱- پرفورمنس بد و قابل قبول در بازی ها
۱-۲ ماینکرفت FPS خوبی داره اما با شیدر پک کلا نمیشه رفت در محیط بازی (باید بررسی کنم که چرا Optifine با Mesa مشکل داره حتی بدون شیدر)
۱-۳ هلف لایف های نیتیو هم فقط مجبور شدم درش آنتی آلایزینگ رو کامل خاموش کنم بقیه چیز ها هم رو High بود
۱-۴ CS:GO روی پایین ترین کیفیت و با fps 30-60
۲- عدم استفاده از هسته های CUDA
خلاصه میسا خیلی هم بد نیست اما موضوع اینه که وقتی با glmark2 بنچ مارک میگرفتم به یک نتیجه عجیب رسیدم
رندر با x11
[mobin@Mobin-Mahdi-PC ~]$ glmark2
=======================================================
glmark2 2021.02
=======================================================
OpenGL Information
GL_VENDOR: nouveau
GL_RENDERER: NV167
GL_VERSION: 4.6 (Compatibility Profile) Mesa 21.1.5
=======================================================
[build] use-vbo=false: FPS: 954 FrameTime: 1.048 ms
[build] use-vbo=true: FPS: 891 FrameTime: 1.122 ms
[texture] texture-filter=nearest: FPS: 735 FrameTime: 1.361 ms
[texture] texture-filter=linear: FPS: 735 FrameTime: 1.361 ms
[texture] texture-filter=mipmap: FPS: 737 FrameTime: 1.357 ms
[shading] shading=gouraud: FPS: 736 FrameTime: 1.359 ms
[shading] shading=blinn-phong-inf: FPS: 762 FrameTime: 1.312 ms
[shading] shading=phong: FPS: 711 FrameTime: 1.406 ms
[shading] shading=cel: FPS: 738 FrameTime: 1.355 ms
[bump] bump-render=high-poly: FPS: 652 FrameTime: 1.534 ms
[bump] bump-render=normals: FPS: 936 FrameTime: 1.068 ms
[bump] bump-render=height: FPS: 922 FrameTime: 1.085 ms
[effect2d] kernel=0,1,0;1,-4,1;0,1,0;: FPS: 590 FrameTime: 1.695 ms
[effect2d] kernel=1,1,1,1,1;1,1,1,1,1;1,1,1,1,1;: FPS: 493 FrameTime: 2.028 ms
[pulsar] light=false:quads=5:texture=false: FPS: 682 FrameTime: 1.466 ms
[desktop] blur-radius=5:effect=blur:passes=1:separable=true:windows=4: FPS: 412 FrameTime: 2.427 ms
[desktop] effect=shadow:windows=4: FPS: 475 FrameTime: 2.105 ms
[buffer] columns=200:interleave=false:update-dispersion=0.9:update-fraction=0.5:update-method=map: FPS: 564 FrameTime: 1.773 ms
[buffer] columns=200:interleave=false:update-dispersion=0.9:update-fraction=0.5:update-method=subdata: FPS: 558 FrameTime: 1.792 ms
[buffer] columns=200:interleave=true:update-dispersion=0.9:update-fraction=0.5:update-method=map: FPS: 544 FrameTime: 1.838 ms
[ideas] speed=duration: FPS: 859 FrameTime: 1.164 ms
[jellyfish] <default>: FPS: 655 FrameTime: 1.527 ms
[terrain] <default>: FPS: 103 FrameTime: 9.709 ms
[shadow] <default>: FPS: 428 FrameTime: 2.336 ms
[refract] <default>: FPS: 128 FrameTime: 7.812 ms
[conditionals] fragment-steps=0:vertex-steps=0: FPS: 775 FrameTime: 1.290 ms
[conditionals] fragment-steps=5:vertex-steps=0: FPS: 776 FrameTime: 1.289 ms
[conditionals] fragment-steps=0:vertex-steps=5: FPS: 775 FrameTime: 1.290 ms
[function] fragment-complexity=low:fragment-steps=5: FPS: 775 FrameTime: 1.290 ms
[function] fragment-complexity=medium:fragment-steps=5: FPS: 776 FrameTime: 1.289 ms
[loop] fragment-loop=false:fragment-steps=5:vertex-steps=5: FPS: 776 FrameTime: 1.289 ms
[loop] fragment-steps=5:fragment-uniform=false:vertex-steps=5: FPS: 775 FrameTime: 1.290 ms
[loop] fragment-steps=5:fragment-uniform=true:vertex-steps=5: FPS: 775 FrameTime: 1.290 ms
=======================================================
glmark2 Score: 672
=======================================================
با Wayland
[mobin@Mobin-Mahdi-PC ~]$ glmark2-wayland
=======================================================
glmark2 2021.02
=======================================================
OpenGL Information
GL_VENDOR: nouveau
GL_RENDERER: NV167
GL_VERSION: 4.6 (Compatibility Profile) Mesa 21.1.5
=======================================================
[build] use-vbo=false: FPS: 2362 FrameTime: 0.423 ms
[build] use-vbo=true: FPS: 1869 FrameTime: 0.535 ms
[texture] texture-filter=nearest: FPS: 1466 FrameTime: 0.682 ms
[texture] texture-filter=linear: FPS: 1459 FrameTime: 0.685 ms
[texture] texture-filter=mipmap: FPS: 1576 FrameTime: 0.635 ms
[shading] shading=gouraud: FPS: 1460 FrameTime: 0.685 ms
[shading] shading=blinn-phong-inf: FPS: 1496 FrameTime: 0.668 ms
[shading] shading=phong: FPS: 1388 FrameTime: 0.720 ms
[shading] shading=cel: FPS: 1383 FrameTime: 0.723 ms
[bump] bump-render=high-poly: FPS: 1196 FrameTime: 0.836 ms
[bump] bump-render=normals: FPS: 2074 FrameTime: 0.482 ms
[bump] bump-render=height: FPS: 2016 FrameTime: 0.496 ms
[effect2d] kernel=0,1,0;1,-4,1;0,1,0;: FPS: 924 FrameTime: 1.082 ms
[effect2d] kernel=1,1,1,1,1;1,1,1,1,1;1,1,1,1,1;: FPS: 824 FrameTime: 1.214 ms
[pulsar] light=false:quads=5:texture=false: FPS: 1314 FrameTime: 0.761 ms
[desktop] blur-radius=5:effect=blur:passes=1:separable=true:windows=4: FPS: 622 FrameTime: 1.608 ms
[desktop] effect=shadow:windows=4: FPS: 750 FrameTime: 1.333 ms
[buffer] columns=200:interleave=false:update-dispersion=0.9:update-fraction=0.5:update-method=map: FPS: 914 FrameTime: 1.094 ms
[buffer] columns=200:interleave=false:update-dispersion=0.9:update-fraction=0.5:update-method=subdata: FPS: 965 FrameTime: 1.036 ms
[buffer] columns=200:interleave=true:update-dispersion=0.9:update-fraction=0.5:update-method=map: FPS: 914 FrameTime: 1.094 ms
[ideas] speed=duration: FPS: 1927 FrameTime: 0.519 ms
[jellyfish] <default>: FPS: 1165 FrameTime: 0.858 ms
[terrain] <default>: FPS: 116 FrameTime: 8.621 ms
[shadow] <default>: FPS: 647 FrameTime: 1.546 ms
[refract] <default>: FPS: 145 FrameTime: 6.897 ms
[conditionals] fragment-steps=0:vertex-steps=0: FPS: 1600 FrameTime: 0.625 ms
[conditionals] fragment-steps=5:vertex-steps=0: FPS: 1600 FrameTime: 0.625 ms
[conditionals] fragment-steps=0:vertex-steps=5: FPS: 1597 FrameTime: 0.626 ms
[function] fragment-complexity=low:fragment-steps=5: FPS: 1592 FrameTime: 0.628 ms
[function] fragment-complexity=medium:fragment-steps=5: FPS: 1593 FrameTime: 0.628 ms
[loop] fragment-loop=false:fragment-steps=5:vertex-steps=5: FPS: 1595 FrameTime: 0.627 ms
[loop] fragment-steps=5:fragment-uniform=false:vertex-steps=5: FPS: 1593 FrameTime: 0.628 ms
[loop] fragment-steps=5:fragment-uniform=true:vertex-steps=5: FPS: 1593 FrameTime: 0.628 ms
=======================================================
glmark2 Score: 1325
=======================================================
چرا اینقدر زیاد اختلاف دارن؟ در اینترنت هم جستجو کردم اما به نتیجه ای نرسیدم. ممنون میشم کمکم کنید.